اینجا واکسن هست، به نوبت و با نظم مراجعه کنید

چالش‌های فراوانی از جمله ازدحام، گرمای تابستان، مسری‌تر شدن بیماری کرونا و نبود نظم تنها بخشی از مشکلات مراکز تجمعی واکسیناسیون است و نیاز است تا با مدیریتی جامع‌تر، فعالیت این مراکز بیشتر سر و سامان بگیرد تا روند واکسیناسیون نیز با سرعت بیشتر انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از شلوغی پارکینگ و پارک خودروها در حاشیه خیابان متوجه شلوغی داخل مرکز می‌شوی، گویا در ساعات شلوغی مرکز واکسیناسیون پل شهرستان رسیده‌ایم وقتی وارد سالن می‌شوی هوا کمی خنک‌تر از فضای بیرون است و تعداد زیادی صندلی که با فاصله چیده شده، جلب توجه می‌کند برخی نشسته‌اند و برای تعدادی از مراجعه‌ کنندگان جایی برای نشستن نیست و برخی در صفی طولانی در حال دریافت نوبت برای واکسن زدن هستند و امروز انبوهی از جمعیت برای واکسینه شدن مراجعه کرده‌اند.

پیرمردی که تازه از راه رسیده اصرار می‌کند که زودتر از بقیه نوبت بگیرد و وارد سالن بعدی برای تزریق واکسن شود، اما با مخالفت متصدی روبرو می‌شود و به اجبار به آخر صف می‌رود. بعد از گذشت زمانی طولانی در صفی که چندان هم فاصله‌ای در آن رعایت نشده و به نوعی خود فزاینده کرونا است با دریافت نوبت و نشان دادن کارت ملی وارد سالن اصلی تزریق واکسن می‌شویم.

در این سالن غرفه‌های متعددی برای تزریق واکسن وجود دارد و نوع واکسن تزریقی هر غرفه بر قسمت ورودی آن نوشته شده است و افراد با هدایت متصدیان در رفت‌وآمد، هستند. بعد از انجام واکسیناسیون باید ۲۰ دقیقه در مرکز ماند، اما آنقدر احتمال شلوغی و ازدحام زیاد است که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در محل تزریق نمانند.

اینجا واکسن هست به نوبت و با نظم مراجعه کنید

صدا و همهمه در سالن نمایشگاه پیچیده و هر کس در حال تلاش برای دریافت واکسن است عده‌ای بیماری‌های خاص دارند و به پزشک مرکز مراجعه می‌کنند و داروها یا نسخه پزشک خود را نشان می‌دهند تا از نبود تداخل دارویی یا تناسب نوع واکسنی که می‌خواهند تزریق کنند مطمئن شوند، در این غرفه پزشک مرکز داروها یا نسخه و آزمایش افراد را می‌بیند و درباره نوع واکسن نظر می‌دهد.

زن و شوهری آزمایشات خود را به پزشک داده‌اند و منتظر بررسی او هستند، مرد می‌گوید: وقت زیادی در نوبت وارد شدن بودیم همسرم چند بیماری دارد و در حال مصرف داروست می‌خواهم ببینم کدام واکسن را تزریق کند که عوارض کمتری برایش داشته باشد می‌ترسم داروهایی که مصرف می‌کند عوارض واکسن را زیاد کند.

آن طرف تر که می‌روی زنی میانسال با در دست داشتن کارت ملی بر سر میز واکسیناتور آمده و می‌گوید: اینجا خودش کارخانه تولید کروناست و ما انتظار داریم این بیماری کنترل شود، تلاش برای نظم کافی نیست و باید برای نظم بخشیدن به روند انجام واکسیناسیون اقدامات بیشتری بشود.

دو خواهری که سن آنها بالاتر از گروه سنی اعلام شده بود منتظر رسیدن نوبت خود برای تزریق واکسن بودند، یکی از آنها به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در روزهای ابتدایی که گروه سنی ما اعلام شده بود، به مرکز مصلی و پل شهرستان مراجعه کردیم، اما آنقدر شلوغ بود که از ترس ابتلا به کرونا از ماندن منصرف شدیم و به خانه رفتیم، اما امروز هم که آمدیم شلوغ است، ای کاش می‌شد مراکز بیشتری برای واکسیناسیون در نظر می‌گرفتند تا این شلوغی ایجاد نشود البته قطعاً ساعات یا روزهای خلوتی هم باشد اما اینطور که معلوم است ما دوباره در اوج شلوغی آمدیم.

مرد جوانی هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیماری خاص دارم، بعد از تحقیقات فراوان بالاخره راضی شدم که واکسن بزنم امیدوارم واکسن‌های کرونا باعث مرگم نشود! برخی از افرادی که بیماری خاص دارند یا حتی سالم هستند به دلیل شایعات، برای واکسینه شدن نمی‌آیند و بهتر است که برای مقابله با شایعات واکسن آگاهی‌رسانی بیشتری انجام شود.

پیرمردی که روی ویلچر نشسته و به همراه دختری جوان به مرکز تجمعی واکسیناسیون آمده، می‌گوید: هوا خیلی گرم است و امروز به اصرار نوه‌ام برای واکسیناسیون آمده‌ام، واکسن زدم و منتظرم تا ۲۰ دقیقه زمانی که لازم است بعد از واکسن بمانیم بگذرد و به خانه برویم، به شدت شلوغ بود و حدود دو، سه ساعتی معطل شدم، روزهای قبل دوستانم به مراکز دیگر واکسیناسیون مراجعه کرده بودند اما جمعیتی تا این حد وجود نداشته و راحت‌تر از من واکسن زدند.

اینجا واکسن هست به نوبت و با نظم مراجعه کنید

فعالیت ۲۷ مرکز تجمعی واکسیناسیون در اصفهان

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا، می‌گوید: ۲۷ مرکز تجمعی واکسیناسیون در شهر اصفهان وجود دارد تا روند انجام واکسیناسیون سرعت بگیرد.

وی با بیان اینکه افرادی که هنوز نوبت تزریق آنها در سامانه سلامت نشده مراجعه نکنند تا ازدحام نشود، می‌افزاید: البته علاوه بر این مراکز ۷۹ مرکز غیرتجمعی نیز در شهرستان‌های استان در حال انجام واکسیناسیون هستند و آمار واکسیناسیون در اصفهان بیش از حد اعلام شده توسط وزارت بهداشت بوده که این امر نتیجه تلاش بی‌وقفه نیروهای معاونت بهداشت در استان اصفهان است.

اضافه شدن یک سالن دیگر به مرکز تجمعی پل شهرستان

حمید ترک‌زاده، رئیس مرکز بهداشت شماره یک استان اصفهان و مسئول مرکز تجمعی واکسیناسیون پل شهرستان در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اینجا سالن میرداماد محل سابق نمایشگاه بین‌المللی است که در حال حاضر برای واکسیناسیون راه‌اندازی شده است در این محل واکسیناسیون از چند ماه قبل آغاز شده و با گروه هدف و شرایط سنی واکسیناسیون انجام می‌شود و با افزایش مراکز تجمعی چندان از ازدحام روزهای اول خبری نیست و همه چیز با نظم خاص پیش می‌رود و تنها شاید در برخی ساعات یا روزها جمعیت بیشتر باشد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هرم گروه سنی هر چه به پایین حرکت می‌کند، جمعیت هدف افزایش می‌یابد و با راه‌اندازی محل‌های تجمعی بیشتر به روند واکسیناسیون سرعت بخشیدیم و گروه‌های در معرض خطر از جمله اساتید، معلمان، رانندگان تاکسی، خبرنگاران در حال واکسینه شدن هستند و در نظر داریم یک سالن دیگر هم در نمایشگاه اضافه کنیم و واکسیناسیون را توسعه دهیم.

اینجا واکسن هست به نوبت و با نظم مراجعه کنید

لزوم رعایت دستورات بهداشتی در مراکز واکسیناسیون

رئیس مرکز بهداشت شماره یک استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: امیدوارم تا پایان بهمن ماه بتوانیم ۷۵ درصد از جمعیت را واکسینه کنیم و لازمه سرعت گرفتن واکسیناسیون این است که بتوان روزانه هفت تا ۱۰ هزار نفر را واکسینه کرد. در حال حاضر در تمام مجموعه‌ها تا هشت هزار دوز واکسیناسیون انجام شده است، روند واکسیناسیون در اصفهان با سرعت و نظم خوبی پیش می‌رود اما اگر ظرفیت روزانه را افزایش دهیم زودتر به واکسینه شدن ۷۰ درصدی جامعه نزدیک خواهیم شد.

وی با اشاره به مراجعه بدون دعوت و پیامک برخی افراد، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه باید فراخوان گروه‌های هدف از طریق پیامک انجام شود همچنان گروه‌هایی هستند که ممکن است بدون دعوت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و با این کار جمعیت زیادی در سالن جمع می‌شود و گاهی با توجه به زحماتی که مرکز بهداشت شماره یک در پل شهرستان برای نظم‌دهی و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون می‌کشد، تراکم جمعیت به وجود می‌آید و افراد باید پروتکل‌ها را رعایت کنند چرا که اگر رعایت نشود پرسنل ما هم از عهده این کار بر نمی‌آیند زیرا از هشت صبح تا هشت شب مشغول فعالیت هستند و به شدت خسته و فرسوده می‌شوند.

سینوفارم، آسترازنکا و برکت واکسن‌های موجود در مرکز پل شهرستان

ترک‌زاده با اشاره به نیاز همکاری مردم در ایجاد نظم بیشتر در مراکز تجمعی واکسن، اظهار می‌کند: نوع واکسنی که در مرکز تجمعی واکسیناسیون پل شهرستان استفاده می‌شود، سینوفارم، آسترازنکا و برکت است همچنین با وجود ژنراتور برق و تأمین امکانات لازم در زمان قطع برق چالش‌های ما در این زمینه برطرف شده، زیرا اگر برق قطع شود روند انجام واکسیناسیون با مشکل روبرو می‌شود.

اینجا واکسن هست به نوبت و با نظم مراجعه کنید

وی می‌گوید: در این سالن حدود ۶۰ نفر خدمات واکسیناسیون انجام می‌دهند و بی‌وقفه تا شب در تلاش هستند تا در آرامش، بدون ازدحام و با سرعت هر چه بیشتر واکسیناسیون انجام و مرگ‌ومیر بیماری کرونا در موج‌های بعدی کرونا کمتر شود، افرادی که واکسن می‌زنند باید تا ایجاد ایمنی جمعی در جامعه ماسک بزنند و ایمنی واکسن نیز بعد از تزریق دوم و با گذشت زمان ایجاد می‌شود و افراد باید دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا را به شدت رعایت کنند.

صدور گواهی توسط متخصصان برای انجام واکسیناسیون چالشی بزرگ

مسئول مرکز تجمعی واکسیناسیون در پل شهرستان با اشاره به عادی‌انگاری آزار دهنده افراد در جامعه، اضافه می‌کند: یکی از چالش‌های بزرگ ما مراجعه افراد بدون دریافت پیامک است و گاهی در یک روز با موجی از افرادی که با نظر متخصص خود و بدون نوبت مراجعه می‌کنند روبرو می‌شویم و به شدت دچار مشکل و فرسایش می‌شویم.

وی می‌افزاید: افراد باید فاصله اجتماعی در مراکز تجمعی واکسن را رعایت کنند تا واکسیناسیون به سرعت و بدون چالش انجام شود، افرادی که به کرونا مبتلا شدند نیز تا سه ماه نباید به مراکز واکسیناسیون برای واکسن زدن مراجعه کنند و بعد از گذشت این مدت می‌توانند برای واکسینه شدن مراجعه کنند و در این مدت نگران نبود واکسن و یا تمام شدن نوبت واکسیناسیون خود نباشند واکسن به تعداد کافی موجود است و مدام محموله‌های جدید به دستمان می‌رسد.

ترک زاده می‌گوید: واکسن‌های ایرانی نیز بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و انجام واکسیناسیون سرعت بیشتری می‌گیرد و غرفه‌هایی را برای واکسینه کردن بیماران خاص در مرکز مصلی داریم تا با سرعت بیشتری واکسیناسیون آنها انجام شود و معطل نشوند.

کد خبر 512747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رهگذر IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 0
    عرض خسته نباشید به کادر درمان بزرگوار و عزیز...ای کاش در مورد برخی بی نظمی ها و معدود افرادی هم که زیر سن اعلامی هستند و مراجعه می کنند هم مطلب بنویسید، مثلا طرف حدودا 20 ساله بود ولی نمی دونم داخل سالن چی کار می کرد؟!
    • سیما IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 1
      سلام من جند روز پیش در سامانه ثبت نام کردم و پبام امد. سر ساعت که گفته بودند مراجعه کزدم ولی گفتند واکسن ندایم. حالا در سامانه که نمیتونم ثبت نام کنم پس چطور باید واکسن دریافت کنم در ضمن دوز اول هستم میخام که چینی بزنم
  • حسین فرهادی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 1
    باسلام.من حدودچهل روزپیش درمرکزمصلی نوبت اول واکسن سینوفارم زدم بعدازحدودیک ماه پیامک امدبرای نوبت دوم مراجعه فرماییدخداگواه است من پیرمردازشهربهارستان تامصلی راشایدباامروزحدودهفت باررفتم میگن سینوفارم نداریم میگم اول اینکه مدت من تمام میشه دوم برای من پیامک اومده میگن بروپیش همون که پیامک داده تورابخدایه کاری بکنیددرضمن تمام مراکزهم رفتم میگن نیست لطفأراهنمایی کنید.باتشکر
  • خورشید IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 1
    متاسفانه نوبت بر اساس سن دروغی بیش نیست تو عکس هم مشخصه مراجعه کننده ها سنشون 40 سال هست - پارتی بازی ، سازمان بازی واقعا مردمی که به سازمانی تعلق ندارن چه گناهی دارن که حقشون توسط 4 درصد جامعه خورده میشه
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    خواهشا کسانی که کرونا گرفتن تا ۳ ماه بعد بهبودی واکسن نزنند وبعد این مدت واکسن بزنند همکارمان ۲۰ روز بود خوب شده بود تزریق انجام داد متاسفانه از میان ما رفت به دقت به تذکرات پزشکان توجه شود توجه توجه