رقص قلم سیاه، شهر فیروزه‌ای را به تصویر می‌کشد

از آغاز رقص قلم سیاه تا خلق خط و نقش فیروزه، ماجراها رخ می‌دهد. چه افرادی که دخیل در این ماجرا می‌شوند و چه سبک‌هایی که به کار گرفته می‌شود تا چنین زیبایی خلق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه "خط و نقش فیروزه"، که از یازدهم تا بیست و پنجم مرداد ماه در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می‌شود، نمایشگاه طراحی و اسکیس از بناهای تاریخی اصفهان، به قلم محمد سجاد حاجی محمدی است. در گوشه گوشه این نمایشگاه آثاری حاصل از هیجان و شوق به چشم می‌خورد که اگر چه سیاه و سفید است، اما رنگ تاریخ و گنبدهای فیروزه‌ای اصفهان درونشان نهفته شده است. نمایشگاهی که به گفته یکی از اعضای «آکادمی هنرهای تجسمی هنیک»، از زمانی جرقه‌اش زده شد که عکاس باشی دیر به قرار می‌رسد و محمد سجاد حاجی محمدی در آن مدت، در گوشه‌ای از نقش جهان اصفهان نشسته و شروع به طراحی نقش مسجد شیخ لطف الله می‌کند.

محمد سجاد حاجی محمدی، خالق آثار نمایشگاه "خط و نقش فیروزه" درباره آغاز فرآیند برگزاری نمایشگاه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بعد از انتشار طراحی خود در فضای مجازی با هشتگ اصفهان، آقای ایمان حجتی، مدیرکل اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، نقاشی را دید و پیگیری کرد. از همان جا کلید برپایی نمایشگاه زده شد.

وی می‌افزاید: علاوه بر این نمایشگاه، برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌های دیگر، نه فقط در اصفهان بلکه در استان‌های دیگر و برای سایر آثار تاریخی کشور نیز دارم. فعلاً تمرکز روی شهر یزد است.

این هنرمند با بیان این که ایده عکسبرداری از طراحی در کنار بنا، از خود او بوده ادامه می‌دهد: طراحی خالی ممکن است این جذابیت را برای مخاطب نداشته باشد چنین ایده‌ای مثل یک چالش بود. خوشبختانه استقبال زیادی از این سبک طراحی شد و هم اکنون شاید بیشتر از ۵۲ پیج اینستاگرام خارجی، این سبک را دنبال می‌کنند. این روش خاص طراحی و عکاسی از آن، باعث تولد سبکی نو شد و به خوبی توجه‌ها را جلب کرده و مورد استقبال قرار گرفت. پیش از این هنرمند فرانسوی «پاسکال کوست» و «اوژان فلاندن» در دوره محمد شاه قاجار، طی سفر خود در سال ۱۲۲۰ هجری شمسی دست به طراحی ابنیه تاریخی ایران زدند.

رقص قلم سیاه، شهر فیروزه‌ای را به تصویر می‌کشد

چالش‌های " خط و نقش فیروزه‌ای"

حاجی محمدی که استاد محمود فرشچیان او را «فرزند خلف اصفهان» نامیده است درباره چالش‌هایی که در طول طراحی با آن‌ها مواجه می‌شد، اظهار می‌کند: گاهی اوقات در کنار بنا طراحی می‌کردم و گاهی طراحی‌ها از روی عکس بنا بود. در این صورت اگر عکس مورد استفاده ویرایش شده بود یا از روی بالابر گرفته شده بود، شرایط سخت می‌شد. گاهی هم در عکاسی و فیلمبرداری با شرایط سختی مواجه می‌شدیم. تجهیزات لازم در دسترس نبود و برای تهیه بودجه، شرایط لازم را نداشتیم.

وی اضافه می‌کند: برای مثال در طراحی منار ساربان از عکس استفاده کردیم و بعد از بازدید مکان، متوجه شدیم عکس نمونه با زوم گرفته شده و این مساله ما را دچار مشکل کرد. اما سعی کردیم در بهترین شرایط از بنا عکاسی کنیم و کار را حاضر کنیم.

این هنرمند درباره آکادمی هنرهای تجسمی هنیک، تصریح می‌کند: آکادمی هنیک از ۱۶ آبان سال گذشته فعالیت خود را شروع کرد و کم کم افراد بیشتری به آن اضافه شدند. در این مسیر موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. هدف این آکادمی جهانی شدن و معرفی اصفهان به جوامع مختلف است. از آنجایی که امروز در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم چرا از این فرصت استفاده نکرده و زیبایی اصفهان را یک بار دیگر، این بار با سبکی متفاوت، به جهان نشان ندهیم؟

حاجی محمدی خاطر نشان می‌کند: مطمئناً در هر کجای دنیا هنرمندانی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و با سبک خود ابنیه تاریخی کشور خود را به نمایش می‌گذارند. چرا در ایران چنین فعالیتی توسط یک ایرانی انجام نگیرد؟ با این کار ابنیه تاریخی اصفهان و سایر نقاط کشور با چهره و سبک جدیدی به دنیا معرفی می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: آکادمی هنیک، شورای هنری را نیز تشکیل داده است. هدف از تشکیل این شورا این است که هر هنرمند در هر رشته‌ای که فعالیت می‌کند، عضو این شورا شود. این کار باعث می‌شود که هنرمندان از یکدیگر حمایت کرده و با یکدیگر همکاری کنند.

رقص قلم سیاه، شهر فیروزه‌ای را به تصویر می‌کشد

هنر معاصر اصفهان کمتر دیده شده است

مجتبی شاهمرادی، رئیس حوزه هنری اصفهان حین بازید از این نمایشگاه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این نمایشگاه، نمایشگاه قوی است و قدرت قلم بالا و زاویه دید بسیار خوب هنرمند در آثار عیان است. طراحی‌ها و اسکیس های هنرمند به خوبی با عکس‌ها تلفیق شده است. جدای از بحث هنری، این نمایشگاه از لحاظ گردشگری نیز بسیار جذاب و دیدنی است و می‌تواند در ماندگاری ابنیه تاریخی اصفهان در اذهان کمک کند.

وی می‌افزاید: از مدت‌ها پیش روابط عمومی شهرداری از این هنرمند جوان و با انگیزه حمایت کرده و به او سفارش‌های طراحی داده بود. با مذاکراتی که صورت گرفت بنا شد تا حوزه هنری برای برپایی این نمایشگاه میان‌داری کند. در واقع می‌توان گفت با این نمایشگاه کاری مشترک بین حوزه هنری و روابط عمومی شهرداری صورت گرفت. با توجه به اینکه محتوای اصلی کارها آثار تاریخی است، نمایشگاه هم در خانه هنرمندان که یک بنای تاریخی است برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری اصفهان ادامه می‌دهد: یکی از اهداف حوزه هنری این است که کاری کند تا آثار هنرمندان، چه جوان و چه پیشکسوت، به خصوص آثاری که به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اصفهان می‌پردازد بهتر دیده شود. برای همه اهمیت دارد که این برند گسترش پیدا کرده و اعتبار جهانی اصفهان بیشتر شود. در تلاش هستیم تا کارهای این چنینی بیشتر شود و اگر هم هنرمندی در این زمینه فعالیت می‌کند برای ما در اولویت است.

شاهمرادی خاطرنشان می‌کند: شاید بتوان از این محتوای تولید شده در عرصه‌های دیگر نیز استفاده کرد. ساخت کلیپ‌های یک دقیقه‌ای برای فضای مجازی نمونه‌ای از این فعالیت‌ها است تا در دسترس گردشگران و علاقمندان به اصفهان قرار بگیرد.

وی تاکید می‌کند: حوزه هنری در دوره جدید از هنرمندان حمایت‌های جدی تری دارد و روزانه هنرمندان بسیاری درباره پروژه‌های مختلف هنری مراجعه می‌کنند. در این دوره نمایشگاه‌ها برای حوزه هنری جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. احساس ما این بود که هنر معاصر اصفهان کمتر دیده شده و این از وظایف و اصالت‌های حوزه هنری است که به صورت جدی به این مسئله بپردازد همچنین شاخه‌های هنری دیگر نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس حوزه هنری اصفهان اعلام می‌کند: یکی دیگر از تلاش‌های حوزه هنری این است که به نمایشگاه‌های بین رشته‌ای بپردازد. برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و امیدواریم در آینده شاهد این نمایشگاه خلاق باشیم.

کد خبر 512743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.