آئین نامه اصلاحی مصوب تیرماه آرامش را از کانون های وکلا سلب کرده است

رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان گفت: چند هفته‌ای است با ابلاغ آئین نامه اصلاحی مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ مواجه شده‌ایم که از همان لحظه اول، آرامش را از کانون‌های وکلا سلب نموده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی در اینستاگرام خود نوشت:

"در دومین جلسه از سلسله نشست‌های هم اندیشی هیئت مدیره این کانون با وکلای استان؛ چند هفته‌ای است با ابلاغ آئین نامه اصلاحی مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ مواجه شده‌ایم که از همان لحظه اول، آرامش را از کانون‌های وکلا سلب نموده است. در سال ۱۳۹۸ قوه قضائیه طی نامه‌هایی مکرر به کانون وکلا و اتحادیه، اصرار بر اصلاح آئین نامه سال ۱۳۳۴ داشت و از کانون‌ها خواست که نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای قوه ارسال نمایند. در آن زمان، کانون‌های وکلا صراحتاً بر عدم ضرورت اصلاح آئین نامه تأکید نمودند. مکاتبات پی در پی و اعلام صریح، مبنی بر عدم ضرورت اصلاح آئین نامه توسط کانون‌ها، مورد توجه قوه قرار نگرفت و نهایتاً خود، رأسا آئین نامه اصلاحی را تنظیم و در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۸ آن را ابلاغ کرد.

بعد از ابلاغ آئین نامه، کانون‌های وکلا مقاومت جدی نشان داده و پیگیری‌هایی فراوان، در نهایت موجب گردید که انتظار اجرای آئین نامه وجود نداشته باشد. در سال ۱۳۹۹ نشست مشترکی با حضور رؤسای کانون‌ها و معاون حقوقی قوه مقرر گردید کارگروهی تشکیل و کانون‌های وکلا وفق ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال، نظرات خود را برای اصلاح آئین نامه به قوه اعلام نمایند.

انتظار و تصریحی که از سوی کانون‌ها اعلام گردید آن بود که تأکید داشتند هیچ قسمتی از مفاد اصلاحات، بدون نظر کانون‌ها نباید تغییر کند، زیرا قانون چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. مطابق قانون، قوه قضائیه به عنوان مقام تصویب کننده در نظر گرفته شده و تنظیم آئین نامه، همچنان در اختیار و در صلاحیت کانون‌های وکلا است.

هر چند در بیش از ۸۰ درصد مواد اصلاحیه ابلاغی اخیر، نظرات کانون‌ها مورد تأمین قرار گرفته است، اما با این حال برخی از مواد باقیمانده، از خطوط قرمز کانون‌های وکلای دادگستری در بحث استقلال نهاد وکالت عبور کرده و به نظر می‌رسد قوه، تحت عنوان نظارت در زمینه‌های صدور پروانه، تمدید پروانه، رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا و… تلاش کرده تا در امور کانون‌ها مداخله نماید.

تا زمانی که حتی یک ماده از اصلاحیه ابلاغی اخیر، همچنان مغایر قانون و خلاف مصالح نهاد وکالت باشد و اصلاح نگردد، امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت و نباید اجرا شود. "

آئین نامه اصلاحی مصوب تیرماه آرامش را از کانون های وکلا سلب کرده است

آئین نامه اصلاحی مصوب تیرماه آرامش را از کانون های وکلا سلب کرده است

کد خبر 512530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.