رینگ‌های ترافیکی؛ مُسکن خیابان‌های شلوغ اراک

یکی از مشکلات و معضلات کلانشهرهای امروزی، موضوع ترافیک و تبعات منفی آن در حوزه‌های سلامت و روان شهروندان است که کارشناسان راهکارهای متعددی برای حل این معضل ارائه کردند که یکی از آنها احداث رینگ های ترافیکی در حاشیه شهرها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احداث رینگ‌های ترافیکی علاوه بر تسهیل عبور و مرور در سطح شهر و کاهش اتلاف زمان و مصرف سوخت در توزیع ترافیک به هسته مرکزی شهر تأثیر بسزایی دارد. در واقع با احداث رینگ‌های ترافیکی در اطراف شهر، ترافیک در مبادی ورودی قبل از رسیدن به هسته مرکزی شهرها کنترل می‌شود.

کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت و تصادفات، کاهش بار ترافیکی مرکز کلانشهرها، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت‌وساز، گسترش کمربند سبز و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر از جمله مزایای احداث رینگ‌های ترافیکی است.

کلانشهر اراک نیز با توجه به بافت مخصوص به خود نیازمند احداث رینگ‌های ترافیکی است، طبق طرح جامع شهری سه رینگ ترافیکی برای شهر اراک در نظر گرفته شده است

دسترسی‌های نامناسب به محله‌ها از مشکلات رینگ‌های شهری اراک است

مهدی امیری، یک کارشناس حمل و نقل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رینگ شهری به معبری اطلاق می‌شود که ارتباط بین دو نقطه را بدون نیاز به عبور از مرکز شهر یا بافت‌های پر جمعیت شهری با ترافیک بیشتر امکان پذیر می‌کند، بزرگترین مزایای رینگ‌های شهری افزایش سرعت سفر، صرفه‌جویی در زمان و کاهش مصرف سوخت است که تحقق این موارد مستلزم دسترسی مناسب به رینگ‌های ترافیکی است.

وی ادامه می‌دهد: می‌توان گفت به استثنا کنارگذرهای شمالی و جنوبی ما در شهر اراک رینگی نداریم و اگر چه در مسیری از انتهای هپکو تا میدان مهارت و ابتدای دروازه تهران تقاطع‌هایی در حال احداث است، اما به دلیل اینکه این مسیر از بافت‌های پر جمعیتی می‌گذرد، نمی‌توان آن را رینگ شهری دانست.

این کارشناس حمل و نقل اظهار می‌کند: کنار گذر جنوبی شهر اراک یک نوع رینگ شهری است، اما به دلیل نداشتن دسترسی کامل و کافی به شهرک گردو، شهر صنعتی، کوی سجادیه و شهرک مسکن نمی‌تواند ارتباط بین مراکز داخلی شهر را به خوبی برقرار کند؛ اما کنارگذر شمالی شهر که از سه راهی خمین آغاز می‌شود، دسترسی‌های بهتری را مهیا و مشخصات هندسی آن به عملکرد مناسب این رینگ کمک کرده است.

امیری خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلات رینگ‌های شهری اراک دسترسی‌های نامناسب به محله‌ها است، از آنجا بافت شهری اراک خطی است می‌توان گفت رینگ‌های شهری برای کاهش معضلات ترافیکی این شهر چندان کارساز نخواهند بود. بنابراین راه حل مناسب بهبود و اصلاح مشخصات هندسی و دسترسی‌های همین دو کنار گذر شهر و ساماندهی تقاطع‌های غیر همسطح نیمه‌کاره مثل تقاطع غیر همسطح سنجان و میدان امام حسین و سه راهی خمین است که این امر مشکلات ترافیکی شهر را مرتفع خواهد کرد.

رینگ‌های ترافیکی اراک هنوز تکمیل نشده است

محمدرضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح جامع ترافیک شهر بر اساس طرح جامع شهری تدوین شده است. یکی از اصول ترافیکی در این طرح احداث رینگ‌های شهری است، در شهر اراک نزدیک سه رینگ پیرامون شهر را در بر گرفته است، بر اساس مصوبه شورای ترافیکی شهر و مطالعات انجام شده ضرورت ایجاد این رینگ‌ها تأیید شده و در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه شهر اراک که دارای بافت شهری خاصی است از چهار قسمت متفاوت تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: ترافیک شهر نیز از این بافت‌ها تبعیت می‌کند از این رو الگوی ترافیکی شهر باید جوابگوی نیازهای شهرسازی اراک نیز باشد، بنابراین نخستین رینگ در حال احداث تشکیل شده از کمربندی شمالی و جنوبی است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک تصریح می‌کند: در نقاط اتصال رینگ‌ها با شهر باید موارد ترافیکی، شهرسازی، ایمنی و سایر مؤلفه‌ها در الگوهای شهری در نظر گرفته شود تا با ایجاد یک هارمونی، اتصال این رینگ‌ها به هم در بهترین صورت خود انجام پذیرد که این کار مانع از ایجاد گره ترافیکی شده و علاوه بر اینکه پاسخگوی نیازهای ترافیکی و شهرسازی است، امینت شهر را نیز تأمین می‌کند.

خسروی خاطرنشان می‌کند: با وجود این رینگ‌ها، در صورتی که شهروندان بخواهند یک سفر از غرب به شرق و یا جنوب به شمال داشته باشند در کمترین فاصله زمانی به مسیر دلخواه دسترسی پیدا خواهند کرد و با احداث مسیرهای دسترسی به محله، اتصالات برقرار می‌شود و شهروندان می‌توانند به محلات مورد نظر خود از جمله مراکز خرید، اداری، سکونتگاهی و سایر موارد دسترسی پیدا کنند.

وی اظهار می‌کند: برای کاهش ترافیک در سایر نقاط شهر کاهش رفت و آمدهای مردم به مرکز شهر و ایجاد ترافیک در خیابان‌های باریک که علاوه بر آلودگی صوتی، درگیری ذهنی برای شهروندان ایجاد خواهد کرد، می‌توان ترتیبی داد تا سفرها در رینگ‌های برون شهری انجام شود و با اتصال در محدوده‌های داخلی مورد نظر مورد استفاده عموم قرار گیرد. علاوه بر این موارد ایجاد رینگ‌های ترافیکی کاهش سوخت و کاهش زمان سفر را هم به دنبال خواهد داشت.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک می‌گوید: در حال حاضر تمامی رینگ‌های شهر تکمیل نشده و وقتی این رینگ‌ها کامل شود، شرایط ترافیکی شهر تغییر کرده و این مسئله کاهش تصادفات را نیز در پی خواهد داشت، با ایجاد یک مسیر ایمن و یک بلوار دارای چهار لاین حرکتی تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز کمتر خواهد شد.

خسروی ادامه می‌دهد: در تئوری‌های شهرسازی سه عامل ایمنی، امنیت و آسایش بسیار مهم است و یک شهروند باید از این سه موارد برخوردار باشد. مؤلفه ایمنی به خودی خود کاهش تصادفات، کاهش استرس‌های شهری، مخاطرات رانندگی و این گونه موارد را شامل خواهد شد که این مؤلفه با تردد در رینگ‌های شهر محقق می‌شود.

وی اظهار می‌کند: هدف ما در مجموعه شهرداری هدایت حمل و نقل خودروهای شخصی به خارج از شهر و افزایش حمل و نقل عمومی در داخل محیط‌های شهری، ایجاد حمل و نقل پاک، ایجاد مسیرهای دوچرخه و پیاده راه است و در همین راستا کاهش زمان سفر، آلودگی، استرس و کاهش تصادفات و ایجاد امنیت و آسایش برای شهروندان و جایگزینی حمل و نقل شخصی با حمل و نقل پاک در مرکز شهر با احداث رینگ‌های ترافیکی محقق خواهد شد.

کد خبر 512419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.