نیل آرمسترانگ؛ نخستین کسی که قدم بر ماه گذاشت

پنج آگوست، سالروز تولد فاتح ماه یعنی فردی است که اولین قدم‌ها را روی ماه گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اولین انسانی که روی کره ماه قدم گذاشت، نیل آرمسترانگ و به‌طور کامل نیل آلدن آرمسترانگ بود. وی پنجم آگوست ۱۹۳۰ در شهر واپاکنتای ایالت اوهایو در آمریکا به دنیا آمد و ۲۱ جولای ۱۹۶۹ در مأموریت آپول ۱۱ قدم به ماه گذاشت و ۲۵ آگوست ۲۰۱۲ درگذشت.

نیل آرمسترانگ، مهندس هوافضا و فضانورد معروف آمریکایی، بزرگترین فرزند از میان سه فرزند ویولا لوئیز انگل و استفان کونیگ آرمسترانگ بود و علاقه‌اش به هوانوردی با اولین پروازی که در ۶ سالگی داشت شکل گرفت. نیل آرمسترانگ که در گروه پیشاهنگان آمریکا فعالیت داشت موفق به کسب بالاترین درجه پیشاهنگی یعنی رتبه پیشاهنگ عقاب شد؛ مجوز خلبانی خود را در شانزدهمین سالروز تولدش دریافت کرد و در سال ۱۹۴۷ دانشجوی نیروی هوابرد دریایی شد.

دستاوردهای نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ تحصیلات خود را در رشته مهندسی هوانوردی در دانشگاه پردو در وست‌لایف ایندیانا ادامه داد که در سال ۱۹۵۰ به دلیل خدمت در جنگ کره آن را ناتمام گذاشت. در طول جنگ یک بار سقوط کرد و سه بار به دلیل رشادت در انجام عملیات هوایی موفق به دریافت مدال شد. پس از آن در سال ۱۹۵۵ تحصیلات خود را به پایان رساند و بلافاصله به‌عنوان خلبان تحقیقات غیرنظامی کمیته ملی مشاوره برای هوانوردی (NACA) و پس از آن در اداره ملی هوانوردی و فضایی (NASA) مشغول به کار شد.

نیل آرمسترانگ دارای سابقه بیش‌از یک‌هزار و یکصد ساعت پرواز، همچنین پرواز آزمایشی با جنگنده‌های مافوق صوت مختلف و هواپیمای موشکی X-۱۵ بود؛ در سال ۱۹۶۲ با دومین گروه فضانوردان خود به برنامه فضایی پیوست و در ۱۶ مارس ۱۹۶۶ به‌عنوان خلبان جمینی ۸ اولین پرواز فضایی خود را با الحاق به یک سفینه فضایی بدون سرنشین که در حال گردش به دور موشک اجرا بود به انجام رساند که اولین مانور پهلوگیری دستی او بود. پس از پهلوگیری، خرابی ناگهانی در پرتاب‌کننده باعث شد موشک فضاپیما با چرخشی غیرقابل‌کنترل از "آجنا" جدا شود و نیل آرمسترانگ موفق شد سفینه خود، جمینی ۸ را با موفقیت روی سطح اقیانوس آرام فرود آورد که این نخستین فرود اضطراری یک سفینه فضایی در تاریخ ایالات‌متحده‌آمریکا به شمار می‌رفت.

نیل آرمسترانگ، فاتح ماه

۱۶ جولای ۱۹۶۹ نیل آرمسترانگ به همراه ادوین الدرین جونیور و مایکل کالینز سوار بر آپولو ۱۱ راهی ماه شد و چهار روز بعد رأس ساعت ۴:۱۷ بعدازظهر به وقت شرق ایالات‌متحده (EDT)، ماژول فرود روی ماه عقاب با هدایت دستی نیل آرمسترانگ، فرودی آرام را در دشتی نزدیک به لبه جنوب غربی دریای آرامش (ترنکوئیلیتی) تجربه کرد. در بیستم جولای ۱۹۶۹ رأس ساعت ۱۰:۵۶ بعدازظهر EDT، نیل آرمسترانگ با به زبان آوردن جمله معروف خود قدم روی ماه گذاشت و این قمر بکر را فتح کرد؛ " این یک قدم کوچک برای یک انسان و یک جهش بزرگ برای بشریت است."

نیل آرمسترانگ و آلدرین برای مدت دو ساعت ماژول (ماه‌نورد) را ترک کرده و با استقرار ابزار علمی اقدام به جمع‌آوری نمونه و گرفتن عکس‌های متعدد کردند. پس از ۲۱ ساعت و ۳۶ دقیقه در ۲۱ جولای با پیوستن به کالینز در مدار ماه، راهی زمین شدند و ۲۴ جولای ساعت ۱۲:۵۱ بعدازظهر روی سطح اقیانوس آرام فرود آمدند.

هر سه فضانورد ماه پس از گذراندن ۱۸ روز قرنطینه به دلیل حفاظت در برابر آلودگی‌های احتمالی از میکروب‌های ماه، راهی سفر به ۲۱ کشور شدند و به دلیل مشارکت داشتن در گشودن عصری جدید در اکتشافات بشری در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفتند. آپولو ۱۱ آخرین مأموریت نیل آرمسترانگ بود.

نیل آرمسترانگ؛ پس از فتح ماه

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ۱۹۷۰ درجه فوق‌لیسانس مهندسی جو زمین را به نیل آرمسترانگ اهدا کرد و در جولای همین سال وی به عنوان نایب رئیس انجمن علوم هوانوردی ناسا منصوب شد. بعدها چند دانشگاه به وی دکترای افتخاری دادند.

نیل آرمسترانگ سال ۱۹۷۱ از ناسا استعفا داد. پس از آن به تلاش‌های آکادمیک و حرفه‌ای پرداخت و در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ به‌عنوان استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه سینسیناتی (اوهایو) مشغول فعالیت شد. پس از ۱۹۷۹ نیل آرمسترانگ به عنوان رئیس یا مدیر چند شرکت از جمله شرکت فن‌آوری‌های محاسباتی برای هوانوردی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ و یک شرکت سازنده تجهیزات الکترونیکی برای ارتش به نام AIL Systems که بعدهاEDO Corporation نام گرفت خدمت کرد و در نهایت سال ۲۰۰۲ از این شرکت بازنشسته شد.

نیل آرمسترانگ همچنین در کمیسیون ملی فضا (NCOS)، گروه مسئول تعیین اهداف برای برنامه‌های فضایی و کمیسیون ریاستی حادثه چلنجر شاتل فضایی که سال ۱۹۸۶ به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل خرابی‌های ایمنی در فاجعه چلنجر تشکیل شد، خدمت کرد. وی در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ رئیس کمیته مشورتی ریاست‌جمهوری برای سپاه صلح بود.

نیل آرمسترانگ توسط ۱۷ کشور تجلیل شد و جوایز افتخاری بسیاری دریافت کرد و در سال ۱۹۶۹ بزرگ‌ترین نشان افتخار ایالات‌ متحده‌ آمریکا یعنی مدال آزادی رئیس‌جمهوری در سال ۱۹۷۸ مدال فضایی افتخار کنگره و در سال ۲۰۰۹ مدال طلای کنگره را دریافت کرد.

مدال باشگاه کاوشگران، جایزه یادبود رابرت اچ گودارد، مدال خدمات ممتاز ناسا، جایزه هارمونی بین‌المللی هوانوردی، مدال طلای انجمن سلطنتی جغرافیایی، مدال طلای فضایی فدراسیون هوانوردی بین‌الملل (FAI)، جایزه دستاورد پرواز انجمن فضانوردی آمریکا (AAS)، جایزه فضانوردی AIAA و جوایز رابرت جی کولییر، اکتاو چانوت و جان جی مونتگومری از دیگر دستاوردهای نیل آرمسترانگ بود.

درگذشت نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ، فضانورد مشهور آمریکایی و فاتح ماه، که دو روز پس از تولد ۸۲ سالگی خود، در هفتم آگوست سال ۲۰۱۲ مورد عمل جراحی قلب قرار گرفته بود روز ۲۵ آگوست و دو هفته پس از زمان جراحی درگذشت.

کد خبر 512368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.