نوش‌دارو بعد از مرگ تاکسیرانان بندرعباس

از اسفند سال ۹۸ تاکنون که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه شد، تعداد زیادی از رانندگان تاکسی بر اثر ابتلا به این ویروس کشنده جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رانندگان تاکسی که برای امرار معاش از صبح تا شب در شهر می‌چرخند تا چرخ زندگیشان لنگ نماند یک سالی است علاوه بر مشکلات اقتصادی با ویروس کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اسفند ۹۸ که کرونا همه گیر شده بود کمتر کسی جرأت می‌کرد سوار تاکسی شود اما به مرور با عادی شدن شرایط کم کم دوباره تاکسی به چرخه حمل و نقل عمومی بازگشت، البته کاورهای جدا کننده میان راننده و مسافر و الزاماتی مانند سوار کردن حداکثر سه مسافر و استفاده از ماسک و دستکش در تاکسی‌ها الزامی شد تا جان مسافران و تاکسیرانان درامان باشد اما کم نبودند تاکسیرانانی که درگیر این ویروس شدند و جان خود را از دست دادند. تاکسیرانانی که دغدغه نان داشتند و امنیت شغلی...

مدیران شهرها بارها و بارها از وزارت بهداشت درخواست داشتند که این قشر از جامعه در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند چون روزانه با تعداد زیادی مسافر روبرو هستند، از سویی فضای محدود داخل خودرو، تبادل پول نقد و احتمال ناقل بودن مسافر احتمال درگیر شدن رانندگان تاکسی به ویروس کرونا را دوچندان می‌کند؛ رانندگان آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب دردی را دوا نمی‌کند

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت و گویی اعلام کرده است که از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۰ هزار نفر از رانندگان تاکسی به این ویروس مبتلا شده‌اند و تا تیرماه حدود ۷۰۰ راننده تاکسی نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد است بنابراین علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه توسط رانندگان تاکسی و چه مسافران، عامل مهمی که می‌تواند جلوی سرایت کرونا در بین رانندگان تاکسی را کاهش دهد، تزریق واکسن است.

محمود سبحانی، یکی از رانندگان تاکسی شهر بندرعباس می‌گوید: قول‌های زیادی برای واکسیناسیون کرونای ما دادند، اما هنوز خبری نیست البته یکی از همکارانم طبق شرط سنی واکسن زده است اما ما که هنوز شرایط سنی را نداریم واکسن دریافت نکردیم.

احمد بابکی یکی دیگر از رانندگان تاکسی بندرعباس می‌گوید: ما در طول روز با انسان‌های متفاوتی در ارتباطی که برخی حتی ماسک هم نمی‌زنند. نه تنها جان خودمان بلکه جان خانواده مان نیز در خطر است.

وی ادامه می‌دهد: واکسن زدن جزئی از درخواست ما تاکسیرانان است که مسئولان فقط در این مورد حرف می‌زنند، حرفی که عمل پشت آن نباشد همان بهتر که نباشد نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب دردی را دوا نمی‌کند، وقتی ما شاهد فوت رانندگان تاکسی باشیم دیگر واکسیناسیون چه ارزشی می‌تواند داشته باشد.

ما هم مرخصی نداشتیم

رانندگان اتوبوس نیز در تیررس مستقیم خطر ابتلا به کرونا قرار دارند اما با ایثار و فداکاری مسئولیت جابه جایی مسافران را بر عهده دارند، اگر سری به خطوط ناوگان‌های عمومی بندرعباس بزنید اکثرشان را در این هوای داغ با ماسک و دستکش مشاهده می‌کنید که گاهی نگرانی نیز در پس نگاه‌هایشان مشهود است.

مهدی توفیقی یکی از راننده‌های اتوبوس درون شهری این شهر از وعده‌هایی که عملی نشد انتقاد می‌کند: بارها و بارها به ما وعده دریافت واکسن کرونا را داده‌اند اما با وجود پیگیری هنوز اقدامی نشده است؛ از اوایل کرونا تاکنون وسایل‌های بهداشتی مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و …شامل حال ما نشده است فقط عده بسیار کمی آن را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان حتی حق بیمه تأمین اجتماعی‌مان را واریز نکرده‌اند ما مجبوریم در صورت ابتلا به کرونا، در منزل خوددرمانی کنیم در این شرایط گرانی توان مالی مراجعه به بیمارستان را نداریم.

امین سپهری راننده اتوبوس درون شهری هم می‌گوید: ما هیچ وقت از مسئولان پاسخی قانع کننده دریافت نکردیم، پاسخ آنها کرونا و کمبود درآمد است.

وی می‌گوید: آنها می‌توانند زمان کاری ما را کم کنند، در این اوضاع همه جا از جمله بازارها را تعطیل کرده و اداره‌ها را شیفت بندی کرده‌اند، اگر خستگی و ضعیفی سبب مبتلای شدیدتر کرونا می‌شود پس چرا ما شامل آن نمی‌شویم. ما نیز همانند کادر درمان از زمان شروع کرونا تاکنون هیچ مرخصی نداشته‌ایم.

وعده زدن واکسن هفته جاری محقق می‌شود

اما حسین اخلاقی، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس در خصوص واکسیناسیون رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چندین بار مکاتبه درخواست واکسن را انجام دادیم و بر اساس جلسات و پیگیری‌های متعدد از دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، مقرر شد واکسیناسیون رانندگان تاکسی و اتوبوس از هفته جاری آغاز شود.

وی ادامه می‌دهد: نزدیک به یک سال است که ما پیگیر این موضوع هستیم و امیدوارم که در هفته جاری این مهم به سرانجام برسد البته رانندگانی که بالای ۴۵ سال هستند نیز بر اساس شرایط سنی واکسینه شدند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس اظهار می‌کند: چندین راننده تاکسی و اتوبوس بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند، تعداد رانندگان حمل و نقل عمومی جهت واکسیناسیون جمعاً ۱۱۱۱ بوده که تعداد بیشتر آنها از رانندگان تاکسی هستند.

اخلاقی خاطرنشان می‌کند: هر راننده تاکسی و اتوبوس که دارای پروانه فعالیت است، مشمول دریافت واکسن کرونا خواهند بود و رانندگانی که تاکنون نام نویسی نشده‌اند باید ضمن مراجعه به واحد بازرسی سازمان، اسامی خود را اعلام کنند.

کد خبر 512221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.