استفاده از فضاهای آبی برای کاهش تغییرات اقلیمی در شهرها

وقوع سیل در آلمان لطمه‌هایی جدی به بخش‌هایی از آن وارد کرده و این حاکی است که تغییرات اقلیمی هیچ نقطه‌ای از جهان را به حال خود رها نمی‌کند؛ مدیران در تلاشند با تغییر طراحی فضاها، اثرات سیل و گرما را بر شهرها به حداقل برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیل از دیرباز تا به امروز به طور مدوام گریبانگیر مردم آلمان بوده و زندگی، خانه‌ها و معیشت آن‌ها را با تهدید جدی مواجه کرده است. اما چیزی که اخیراً شگفتی همگان را در پی داشته، افزایش شدت این حادثه طبیعی بوده است که البته دانشمندان این رویداد را به افزایش دمای هوا و تغییرات اقلیمی نسبت داده‌اند. بدیهی است که هر چه دمای هوای اتمسفر بالاتر باشد امکان بارندگی نیز افزایش می‌یابد که این امر به سهم خود، وقوع سیل با شدت بیشتر را در پی دارد. مردم بریتانیا نیز از اثرات جزایر گرمایی بر جنبه‌های مختلف زندگی خود در امان نمانده و هر ساله لطمه‌های زیادی را از سیل متحمل شده‌اند.

استفاده از فضاهای آبی برای کاهش تغییرات اقلیمی در شهرها

مدیران آلمانی و بریتانیایی در تلاش هستند از طریق تغییر طراحی شهری در تمام فضاها، از ساختمان‌ها گرفته تا خیابان‌ها، مراکز تجاری و پارک‌ها برای به حداقل رساندن وقوع سیل یا شدت آن بهره گیرند. علاوه بر این، اعمال اقداماتی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی از دیگر اهدافی است که دولت آلمان برای کاهش شدت بارندگی و تبعات منفی آن در سر پرورانده است. بهره‌گیری از فضاهای آبی و سطوح نفوذپذیر شهر برای ذخیره آب باران در خود و جلوگیری از جاری شدن آن در خیابان‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به اهداف دولت آلمان برای کاهش وقوع سیل تحقق ببخشد. در ادامه به معرفی اقداماتی پرداخته می‌شود که در پایتخت آلمان و انگلستان انجام شده و بیشترین تأثیر را از خود بر کاهش وقوع سیل به جای گذاشته است.

پیشگیری از وقوع سیل فعال در آلمان

تا کنون پروژه‌های متعددی در برلین، پایتخت آلمان برای پیشگیری از وقوع سیل یا کاهش شدت آن انجام شده و نتایج مثبتی در پی داشته است. با این حال، مدیران اخیراً به ایجاد آبگیرها و کانال‌هایی در سراسر شهر پرداخته‌اند که توانسته است هم در حفظ محیط زیست و هم بهبود کیفیت زندگی شهری مؤثر واقع شود. این فضاهای آبی حدود ۲. ۱ هکتار فضا را در بر گرفته و هر ساله بخش اعظمی از آب باران را در خود جمع‌آوری کرده و در کاهش دمای هوا و حفظ رطوبت محیط بسیار مؤثر واقع شده است.

استفاده از فضاهای آبی برای کاهش تغییرات اقلیمی در شهرها

علاوه بر این، آب باران از بام خانه‌ها در منابع زیرزمینی ذخیره و سپس به سمت این بسترهای آبی هدایت می‌شود و برای مصارف دیگر نظیر آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت کانال‌های آبی برلین به حدی زیاد است که به اندازه کافی آب باران را در خود ذخیره و از جاری شدن آن در خیابان‌ها و فضاهای آبی خودداری به عمل می‌آورد. جالب است بدانید که این بسترهای آبی از منابع ذخیره مازادی نیز برخوردار است که می‌تواند به هنگام شدت گرفتن بارش باران نیز از سرازیر شدن آب جلوگیری کند.

افزایش مقاومت لندن در مقابل تغییرات اقلیمی

نوسانات اقلیمی در سراسر بریتانیا موضوعی عادی به شمار می‌رود که به طور تقریبی هر روزه اتفاق می‌افتد و به وقوع پیوسته سیل در نقاط مختلف آن به ویژه در پایتخت منجر می‌شود. این در حالی است که ساکنان شهر به طور همزمان با مشکلات دیگری نیز نظیر امواج گرمایی، بارش شدید برف و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

استفاده از فضاهای آبی برای کاهش تغییرات اقلیمی در شهرها

صادق‌خان، شهردار لندن بارها در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی، توجه به مسئله تغییرات اقلیمی را بسیار حائز اهمیت دانسته و ادعا کرده است که بریتانیا نیز با کشورهای هند و بنگلادش که بیشترین لطمه را از تغییرات اقلیمی متحمل شده است، فاصله زیادی ندارد و از این حیث به زودی در لیست آسیب‌پذیرترین نقاط دنیا قرار می‌گیرد.

ایجاد مرکز تالاب لندن که بیش از ۴۲ هکتار از شهر را فرا گرفته از مهم‌ترین اقدامات مدیران پایتخت انگلستان برای کاهش اثرات جزایر گرمایی بوده که البته پیامدهای مثبت دیگری نیز در پی داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد بسترهایی برای پرندگان و در نتیجه بهبود تنوع زیستی اشاره کرد. علاوه بر این، بسترهای آبی جدید شهر به عنوان مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردم و تماشای چشم‌اندازهای زیبای آن عمل کرده و از این طریق در سلامت روانی آنان نیز سهیم بوده است.

بسترهای آبی جدید لندن حجم زیادی از آب باران را در خود ذخیره می‌کند، بخش اعظمی از گاز دی اکسید کربن موجود در هوا را به خود جذب می‌کند و می‌تواند دمای هوای محیط اطراف خود را تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش دهد.

استفاده از فضاهای آبی برای کاهش تغییرات اقلیمی در شهرها

کد خبر 512098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.