ارشا اقدسی؛ ستاره دنیای آدرنالین درگذشت+ بیوگرافی و فعالیت های سینمایی

ارشا اقدسی بدالکار سینمای ایران که برای بازی و بدلکاری در یک فیلم خارجی مدتی در بیروت به سر می‌برد و در حین کار دچار سانحه و آسیب جدی مغزی شد، امروز درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارشا اقدسی، بازیگر و بدلکار سینما و تلویزیون که در تئاتر هم صاحب چند تجربه است، روز چهارشنبه، ششم مرداد ماه در جریان همکاری با یک فیلم سینمایی خارجی در بیروت دچار حادثه‌ای خطرناک شد که بعد از آن او را به بیمارستان منتقل کردند. وی به صلاحدید پزشک درمانگر خود با دارو به خواب مصنوعی رفت و مدتی در این وضعیت بود تا اینکه امروز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، خبر درگذشت او منتشر شد.

ارشا اقدسی؛ ستاره دنیای آدرنالین درگذشت+ بیوگرافی و فعالیت های سینمایی

بیوگرافی

ارشا اقدسی در سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد. علاقه اش به ورزش‌های رزمی او را با رشته آیکیدو آشنا کرد و تا آنجا پیش رفت که مربی این رشته شد. سپس در رشته‌های پاراگلایدر، پینت بال، تیر و کمان، کارتینگ و سنگ نوردی هم کار کرد.

در ۲۲ سالگی از دانشگاهی در ایتالیا در رشته تربیت بدنی، بورسیه تحصیلی گرفت. همان زمان بود که از طریق یک آگهی برای بدلکاری با پیمان ابدی آشنا شد. بین دو راهی بدلکاری و تحصیل دو دل بود که مرحوم ابدی به او گفت: " اگر بمانی، با من موفق می‌شوی…" همین جمله برای پیدا کردن مسیر آینده ارشا کافی بود و تصمیم گرفت به جای ادامه تحصیل، در ایران فعالیتش را به عنوان بدلکار ادامه دهد.

با تلاش فراوان و پشتکار، توانست سرمربی کلاس‌های پیمان ابدی شود و در نهایت در ۱۳ بهمن سال ۱۳۸۵، زمانی که ۲۴ ساله بود، گروه بدلکاران ۱۳ را تأسیس کرد و به طور گسترده با پروژه‌های فیلمسازی مشغول به کار شد. او در کمتر از سه سال بعد از مرگ پیمان ابدی، در یک پروژه بدلکاری، تبدیل به مرد اول بدلکاری ایران شد. اولین تجربه ارشا به عنوان بدلکار در کنار مرحوم ابدی در فیلم «سکوت» رقم خورد.

ارشا اقدسی؛ ستاره دنیای آدرنالین درگذشت+ بیوگرافی و فعالیت های سینمایی

کارنامه سینمایی ارشا اقدسی

در پشت پرده سینما، مشاغلی وجود دارد که کمتر کسی ممکن است با آنها آشنا باشد و نقش آنها را در تولید یک اثر سینمایی بداند. بدلکاری در سینما یکی از همین مشاغل است که ارشا اقدسی به عنوان یک بدلکار حرفه‌ای تلاش زیادی برای معرفی آن انجام داده است. تصویری که پیش از این از بدلکاران وجود داشت، انسان‌هایی در سایه بود که به دلیل دل و جرأت زیادشان شناخته می‌شدند و هیچ گاه خود را در معرض نمایش قرار نمی‌دادند. اما ارشا بر خلاف هم صنفی‌های قدیمی خود با ایده‌ها و کارهای مختلف و تازه مقابل دوربین ظاهر شد. اقدسی به عنوان یکی از شاگردان مرحوم ابدی و با تکیه بر مهارت‌ها و تجربیاتی که در هالیوود و سینمای دنیا به دست آورده از بهترین بدلکاران ایرانی شد.

اولین تجربه بدلکاری ارشا در سن ۱۶ سالگی رقم خورد، زمانی که یکی از دوستان دانشجوی او مشغول ساخت یک فیلم کوتاه بود و ارشا به جای شخصیت اصلی فیلم، خود را از پله‌ها پایین انداخت. او اولین تجربه بدلکاری هنری را با گروه پیمان ابدی در سریال «نشانی» به کارگردانی رامبد جوان در سال ۱۳۸۴ به دست آورد و سپس در سال ۱۳۸۷ بدلکار سریال «روزهای زیبا» بود.

او در کارنامه حرفه‌ای خود، بدلکاری در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایرانی را به ثبت رسانده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «پسر آدم، دختر حوا»، «زندگی با چشمان بسته»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «کیفر»، «راه آبی ابریم»، «انتهای خیابان هشتم»، «پله آخر»، «گشت ارشاد»، «حوض نقاشی»، «به خاطر پونه»، «سیزده»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «رخ دیوانه»، «نگار»، «قانون مورفی»، «رگ خواب» و «هجوم» اشاره کرد.

ارشا اقدسی همچنین در بیش از ۲۰ تله فیلم تلویزیونی نیز بدلکاری کرده که «حلقه گمشده»، «اتوبوس»، «حباب»، «شکار» و «سقوط و پرواز یک رؤیا» مهم‌ترین آنها هستند. وی بدلکاری به طور زنده را نیز در اجرای هشت تئاتر از جمله «کمدی مرگ»، «متولد ۱۳۶۱»،« آکواریوم هوا»، «ویستک» و «ادیپوس» تجربه کرده است.

یکی از مهم‌ترین بدلکاری‌های اقدسی، بدلکاری در فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. در جریان این فیلم یک هواپیما ربوده شد و اتفاقات عجیب و غریبی توسط او و گروهش بر روی باند فرودگاه انجام شد. گروه بدکاری اقدسی در این فیلم نقش چند نفر از داعشی ها را نیز بازی کردند و خود وی نیز یکی از داعشی ها بود.

ارشا اقدسی؛ ستاره دنیای آدرنالین درگذشت+ بیوگرافی و فعالیت های سینمایی

ورود به سینمای بین المللی

با انتشار عکس پرش حیرت آور ۳۵ متری خودرویی که ارشا راننده آن بود از روی یک کامیون در ترکیه، گری پاول، که طراح صحنه‌های جیمز باند است با دیدن این صحنه و لایک کردن آن بعد از دو هفته از طریق ایمیل از وی دعوت کرد تا برای فیلم «اسکای فال» تست رانندگی بدهد. این بدلکار جوان در این تست قبول و به جمع بهترین‌های دنیا وارد شد. تست توسط بن کالینز انجام شد که در برنامه تاپ گیر حضور دارد و بسیار معروف است. همکاری در این پروژه ۷۵ روز طول کشید. در ۱۵ روز آخر در صحنه مربوط به قطار که جمیز باند روی قطار مبارزه می‌کند و تیر می‌خورد و سپس پرت می‌شود، ارشا کارهای طنابش را انجام داد و به خاطر این صحنه جایزه انجمن بازیگران فیلم را از آن خود کرد.

او همچنین در کشور صربستان نیز در ۳ فیلم سینمایی بدلکاری کرد که یکی از این پروژه‌ها برای کشور صربستان، یکی متعلق به کشور روسیه و دیگری برای هالیوود بود که به خوبی به پایان رسید. فیلم‌های «شکارچی»، «اسکای فال»، «مرگ روشنایی»، «بنگ بنگ» و «یوگای کونگ فو» از جمله مهم‌ترین فیلم‌های خارجی هستند که اقدسی در آنها بدلکاری کرده است.

ارشا اقدسی؛ ستاره دنیای آدرنالین درگذشت+ بیوگرافی و فعالیت های سینمایی

اقدسی و تجربه کارگردانی

اقدسی با ساخت یک کلیپ برای بزرگداشت جمشید هاشم پور در جشن حافظ با عنوان " جمشید آریا "، کارگردانی را نیز تجربه کرد. او این کلیپ را با همراهی سه قهرمان جهان، احسان روزبهانی (قهرمان بوکس)، یوسف کرمی (قهرمانی تکواندو) و حامد پورطالب (قهرمان جودو) و تنها در طول یک روز به اتمام رساند.

این کلیپ در جشن حافظ پخش شد و از آنجا که ارشا برای ادامه برنامه از سقف آویزان بود نتوانست واکنش تماشاگران را ببیند، اما بعد از پایان مراسم با واکنش مثبت سینماگران و خانواده هاشم پور مواجه شد. چند روز بعد نیز جمشید هاشم پور با این بدلکار تماس گرفت و شخصاً از او تشکر کرد. وی این داستان را از افتخارات خود می‌داند.

کد خبر 512074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • دنیا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    روحش شااد فقطط حیف و صد حیف ...
  • سینا IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    روحش شاد. پیمان ابدی و ارشا اقدسی واقعا حیف شدن....