۹۳ کتابفروشی از اصفهان در طرح تابستانه کتاب عضو شده اند

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان، ۹۳ کتاب‌فروشی در طرح تابستانه کتاب عضو شده اند و در شهر اصفهان، ۷۰ کتاب‌فروشی عضویت دارند. در دوره‌های اخیر، اصفهان همواره در رتبه دوم یا سومِ تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو طرح تخفیف قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال و در شرایطی که بحران اقتصادی و شیوع بیماری کرونا، همه مردم را با مشکلاتی مواجه ساخته است، طرح تخفیف کتاب، این امکان را فراهم کرده تا افراد بیشتری به خریداری کتاب اقدام کنند و به این صورت رونق نسبی، شامل حال بازار کتاب و نشر شود. هجدهمین دوره طرح تخفیف تابستانه کتاب از نهم مردادماه با شعار «کتاب، هم‌نشینِ دل‌نشین» در سراسر کشور آغاز شده است و در روز پانزدهم مردادماه، خاتمه می‌یابد.

استقبال علاقه‌مندان به کتاب، از این طرح، بسیار چشمگیر بوده و در همان روزهای نخست، گردش مالی خوبی را برای کتاب‌فروشی‌ها ایجاد کرده است. همچنین برگزاری طرح‌های تخفیف کتاب به صورت مداوم و چهار بار در سال، تأثیر بسیاری بر رونق بازار کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گذاشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فروش و عرضه کتاب به این صورت و با طرح‌های تخفیفی، موجب استقبال بیشتر علاقمندان به کتاب‌خوانی شده است؛ به‌ویژه در ایام کرونایی که افراد وقت بیشتری را در منزل سپری می‌کنند.

وی افزود: در استان اصفهان، ۹۳ کتاب‌فروشی در طرح تابستانه کتاب عضو شده اند و در شهر اصفهان، ۷۰ کتاب‌فروشی عضویت دارند. در دوره‌های اخیر، اصفهان همواره در رتبه دوم یا سومِ تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو طرح تخفیف قرار داشته است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، درباره اینکه چه کتاب‌هایی مشمول طرح تخفیف می‌شود، تصریح کرد: این طرح به تمام کتاب‌ها به جز کتاب‌های درسی، کمک‌درسی، افست و کتاب‌هایی که شماره شابک نداشته باشد، تعلق می‌گیرد. از طرفی طرح تخفیف برای همه کتاب‌ها اعم از تألیفی و ترجمه‌ای، یکسان است، اما سایر محصولات فرهنگی را در بر نمی‌گیرد.

معتمدی درباره استقبال مردم از طرح تابستانه کتاب، گفت: با گذشت چهار روز، استقبال علاقمندان کتاب از این طرح، بسیار چشمگیر بود؛ به صورتی که سهمیه اعتباریِ بسیاری از کتاب‌فروش‌ها، در همان ساعات اولیه تمام شد و درخواست تخصیص اعتبار کردند؛ البته باید منتظر روزهای پایانی طرح باشیم. از آنجا که امکان خرید غیرحضوری و آنلاین نیز وجود دارد، استقبال از طرح تخفیف بالا است.

وی در پاسخ به اینکه میزان یارانه‌ای که به کتاب‌فروشی‌ها برای طرح تابستانه اختصاص یافته چقدر است و آیا این میزان کفایت می‌کند، اظهار کرد: میزان یارانه اختصاص یافته، سه میلیون تومان است که کافی نیست و کمبود اعتبارات وزارتخانه مانع افزایش این مبلغ شده است. البته کتاب‌فروشی‌هایی که اعتبار آنها تمام شده است، می‌توانند درخواست بدهند و تقاضای شارژ مجدد داشته باشند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان درباره تخفیف بیش از ۲۰ درصد برای خریداران، تصریح کرد: از آنجا که قدرت خریدِ برخی افراد پایین آمده است، به‌طورقطع افزایش تخفیف، بهتر است؛ اما بحث اعتبارات وجود دارد و مانع ایجاد می‌کند.

معتمدی در مورد حمایت این سازمان از ناشران و کتاب‌فروش‌ها، توضیح داد: حمایت سازمان ارشاد، به چند صورت است: خریداری کتاب از ناشران به صورت ملی و استانی، اختصاص دادن کاغذ یارانه‌ای به آن‌ها، حمایت از چاپ کتاب‌های ارزشمند و طرح‌های فصلی فروش کتاب.

کد خبر 512072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.