مبلمان‌های شهری راهکاری برای ترویج پاتوق‌های اجتماعی

هر روزه بر میزان گرایش مردم نسبت به فضاهای عمومی افزوده می‌شود این در حالی است که رشد سریع جمعیت عرصه را بر وجود این مکان‌ها تنگ کرده و طراحی شهری را در مسیر سازگارسازی ظرفیت مناطق مسکونی با جمعیت شهرنشینان هدایت کرده است، گسترش مبلمان شهری می‌تواند کمبود فضاهای عمومی در شهرها را جبران کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طراحی مدرن شهر، برنامه‌ریزان اغلب توجه خود را به افزایش سازه‌های مسکونی معطوف کرده‌اند تا از این طریق به حل بحران مسکن در پی افزایش جمعیت شهرنشینی بپردازند. در پی این اتفاق، مردم کمتر به فضاهای عمومی در نزدیکی محل سکونت خود دسترسی دارند و از منازلشان برای گذراندن اوقات فراغت بهره گرفته‌اند در نتیجه رضایتمندی در اغلب نقاط دنیا به طور قابل توجهی کاهش یافته و شهرنشینان بیشتر از قبل، نیاز به گرد هم آمدن در فضاهای عمومی را احساس کرده‌اند. در همین راستا معماران به طرح ایده‌های جالبی پرداخته و از کمترین فضای موجود در اطراف خانه‌های مسکونی برای ایجاد مکان‌های عمومی بهره گرفته‌اند.

امروزه بسیاری از شهرهای جهان به مبلمانی آراسته شده که با اشغال کمترین فضا، بیشترین حس تعامل را در میان شهروندان به وجود آورده است علاوه بر این گرایشات طراحی جدیدی در نقاط مختلف جهان شکل گرفته که با قدرت تمام بحران کمبود فضا برای گرد هم آمدن مردم را به چالش کشیده است. در ادامه به معرفی بعضی از این اقدامات خلاقانه برای سازگاری هر چه بیشتر با افزایش جمعیت و در عین حال، برآورده کردن نیاز شهرنشینان در زمینه فضاهای عمومی پرداخته می‌شود:

مبلمان‌های شهری راهکاری برای ترویج پاتوق های اجتماعی

زندگی بین فضاهای داخلی و بیرونی

ایجاد باغ‌های اجتماعی و مراکز ورزشی در فضاهای باز، اقدامی بسیار ارزشمند در راستای پیوند فضاهای داخلی و بیرونی بوده که طی چند سال اخیر از محبوبیت زیادی در میان مردم یا طراحان شهرهای مختلف برخوردار شده است. این جنبش به شکل‌های مختلف نظیر بهره‌گیری از پشت بام‌ها، فضاهای خالی بین ساختمان‌ها و حتی بالکن‌های خانه‌های عمومی خود را به نمایش گذاشته و از طریق نصب مبلمان شهری، فضاهای کوچک سبز و نصب تجهیزات ورزشی محقق شده است علاوه بر این مردم هرروز بیشتر از قبل به ایجاد آشپزخانه‌هایی در فضاهای عمومی بین سازه‌ها می‌پردازند تا از این طریق خود را با دنیای بیرون پیوند دهند و با دیگران به تعامل بپردازند.

حتی بسیاری از شهروندان به نصب میزهای تنیس چند منظوره‌ای در فضاهای خالی اطراف محل زندگی خود پرداخته‌اند که با کاربری‌های چندگانه خود به عنوان فضایی برای بازی، خوردن و نوشیدن و همچنین گرد هم آمدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبلمان‌های شهری راهکاری برای ترویج پاتوق های اجتماعی

برقراری تعاملات اجتماعی در پاتوق‌های شهری

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و در هر شرایطی تلاش می‌کند این نیاز خود را برآورده کند البته این واقعیت انکارناپذیر سال‌ها و به ویژه در طراحی مدرن شهرها نادیده گرفته شده است چرا که بخش اعظم این فضاها برای خودروها و نه مردم طراحی شده و دسترسی بشر به مکان‌های عمومی را محدود کرده است. خبر خوش این که طی چند سال اخیر، نصب پارکلت‌ها در گوشه و کنار خیابان‌ها و مناطق شهری توانسته است مشکل کمبود فضای عمومی را در بسیاری از نقاط جهان حل کند و از این طریق افزایش رضایت شهروندی را در پی داشته باشد. جنبشی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میزبانی سانفرانسیسکوی آمریکا را از آن خود کرد امروزه از محبوبیت زیادی در میان معماران سراسر جهان برخوردار شده است به طوری که این افراد در ایده‌پردازی برای نصب این فضاهای عمومی با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

مبلمان‌های شهری راهکاری برای ترویج پاتوق های اجتماعی

این روزها ما شاهد محو شدن تدریجی فضای پارک خودروها در خیابان‌ها و جایگزینی پارکلت‌ها در آن‌ها هستیم که این رویداد به سهم خود می‌تواند علاوه بر زیست‌پذیری شهرها به بهبود کیفیت هوا و کاهش چشمگیر تغییرات اقلیمی کمک کند.

مبلمان خیابانی، نمونه‌هایی از هنر معماری در فضاهای باز شهری

بسیاری از معماران جهان از طریق ایجاد مبلمانی بسیار زیبا در خیابان‌ها در افزایش گرایش مردم به گرد هم آمدن در این فضاهای کوچک سهیم بوده‌اند به عنوان مثال گروهی از معماران بریتانیایی به ایجاد نیمکت‌هایی رنگارنگ پرداختند که به علت زیبایی خاص خود، بخشی از فستیوال طراحی لندن در سال ۲۰۱۹ را از آن خود کرد. این مبلمان شگفت‌انگیز با الگوها و رنگ‌های خاص خود همچون آثاری هنری عمل کرده که پس از نصب در پیاده‌راه‌های شهر، افراد بسیاری را به تماشا و برقراری تعامل در خود جذب کرده است.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان پارکلت‌ها و نیمکت‌ها با اندازه هر چند کوچک خود به گرایش مردم به پیاده‌روی و بازید از مراکز تجاری کمک کرده است به عنوان مثال پارکلت‌های زیبای چهار باغ اصفهان علاوه بر این که امکان استراحت را برای عابران پیاده فراهم آورده به افزایش بازدید آن‌ها از مراکز تجاری اطراف نیز کمک کرده و از این طریق، در بهبود اقتصاد شهر مؤثر واقع شده است.

مبلمان‌های شهری راهکاری برای ترویج پاتوق های اجتماعی

نصب پارکلت‌ها برای احیای فضاهای عمومی

بدیهی است که توسعه شهرها متناسب با نیاز شهروندان رویکردی دائمی است و در هر برهه زمانی تغییرات خاص خود را می‌طلبد. بشر در عصر حاضر بیش از هر چیز دیگر نیاز به فضاهای عمومی را احساس می‌کند چرا که با کمبود شدید فضا بر اثر توسعه زیرساخت‌های شهری مواجه است. در این راستا افزایش پیاده‌راه‌ها و نصب پارکلت‌ها می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود و نیاز انسان به فضاهای عمومی را برطرف کند.

برنامه‌ریزان در اغلب نقاط دنیا در تلاشند از طریق نصب پارکلت‌ها و مبلمان، تردد وسایل حمل و نقل موتوری را در شهرها به حداقل برسانند و از این طریق، مالکیت شهرها را به مردم بازگردانند. این گرایش اگر چه با سرعت کم، اما در شهرهای ایرانی نیز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و به ویژه در اصفهان، هر روز بر میزان جایگزین شدن پارکلت‌ها در فضای پارک خودروها افزوده می‌شود.

مبلمان‌های شهری راهکاری برای ترویج پاتوق های اجتماعی

کد خبر 511890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.