از تکمیل تقاطع غیرهمسطح قهجاورستان تا بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از افتتاح خیابان مقداد دوم، تقاطع غیر همسطح قهجاورستان و بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: ضلع غربی خیابان مقداد دوم به طول ۳.۶ کیلومتر و عرض ۸.۵ متر آسفالت و سه متر شانه مسیر آماده بهره‌برداری و افتتاح است.

مسعود قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه خیابان مقداد، اظهار کرد: عملیات ساخت خیابان مقداد از خرداد سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال آغاز شده و هم اکنون رو به پایان است.

وی تصریح کرد: خیابان مقداد دوم از شمال به میدان اندوان و از جنوب به میدان سلمان متصل می‌شود و در مسیر رینگ چهارم قرار دارد و در واقع یکی از مسیرهای کمکی رینگ است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری با بیان این که حجم عملیات زیرسازی این پروژه ۲۷ هزار مترمکعب، حجم بتن‌ریزی ۴۵۰۰ مترمکعب، میزان آسفالت ۳۲۰۰ تن در سطح ۳۲ هزار مترمربع بوده است، افزود: به علت همجوار بودن با کانال آب برای رعایت امنیت وسایل نقلیه از نیوجرسی به طول ۳.۵ کیلومتر استفاده شده است همچنین برای رفع اختلاف ارتفاع زمین‌های کشاورزی حاشیه این مسیر دیواره سنگی اجرا شده است که در حدود ۴۸۰۰ تن از سنگ‌های لاشه و مالون در آن به کار رفته است.

از تکمیل تقاطع غیرهمسطح قهجاورستان تا بهره ‌برداری از نیروگاه خورشیدی

کاهش بار ترافیک و سهولت در عبور و مرور برای تامین رفاه حال شهروندان

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بعد از ساماندهی ضلع شرقی خیابان مقداد دوم و با توجه به این که این خیابان از سمت شمال به رینگ چهارم متصل می‌شد، احداث این مسیر برای کاهش بار ترافیک و سهولت در عبور و مرور برای تامین رفاه حال شهروندان همچنین توسعه متوازن منطقه و شهر ضروری به نظر می‌رسید که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی پس از گذشت کمتر از ۱۴ ماه این امر محقق شده است.

قاسمی گفت: با توجه به این که در مسیر این پروژه دو خط لوله انتقال آب شرب با قطر ۱۴۰۰ میلی متر عبور می‌کند برای حفظ و تأمین ایمنی آن تدابیر لازم اتخاذ شده است و با توجه به حجم ترافیک در این مسیر، زیرسازی و روسازی آن با توجه به شرایط خاص آن اجرا شده و به صورت ویژه‌ای انجام گرفته است که البته افزایش هزینه‌ها و همچنین طولانی شدن عملیات اجرایی این طرح را در پی داشته است.

وی با بیان این که تقاطع غیر همسطح قهجاورستان طرح دیگری است که آماده بهره برداری شده است، تصریح کرد: پل قهجاورستان در کیلومتر چهار تا هفت مسیر رینگ چهارم در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان به صورت زیرگذر از شرق به غرب واقع شده است (حدفاصل پل آفتاب تا میدان اندوان) و احداث آن از مرداد ۱۳۹۹ آغاز شده است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان اظهار کرد: مساحت کل آن ۷۰ هزار مترمربع است که با هزینه‌ای بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان این که تقاطع غیر همسطح قهجاورستان شامل سه رمپ و یک لوپ است که طول لوپ آن ۳۰۰ مترمربع و مجموعِ ۳ رمپ آن بالغ بر ۱۱۰۰ مترمربع است، گفت: عرض پل حدود ۲۷ متر و طول آن ۷۰ متر و ارتفاع آن ۵ متر و ۲۰ سانتی‌متر است. بتن‌ریزی این پروژه ۳۹۰۰ مترمکعب بوده است و مقدار میلگرد به‌کار رفته در آن در حدود ۴۵۰ تن است.

قاسمی ادامه داد: این تقاطع غیر همسطح در مرز مشترک مناطق ۱۰ و ۱۵ شهرداری اصفهان قرار دارد که شایسته است از همکاری‌های صمیمانه مدیر منطقه ۱۰ و دیگر همکارانشان در این خصوص تشکر کنم.

وی با بیان این که زیرگذر قهجاورستان تا پل روی کانال آب شامل چهار باند مسیر، آماده آسفالت است، افزود: آزادسازی این بخش از حلقه حفاظتی شهر اصفهان از زیرگذر قهجاورستان تا سه راهی بهاران به صورت کامل و با مساحتی برابر ۱۴۵ هزار مترمربع و با هزینه‌ای معادل ۶۵ میلیارد تومان تکمیل شده است.

از تکمیل تقاطع غیرهمسطح قهجاورستان تا بهره ‌برداری از نیروگاه خورشیدی

برقراری امتداد مسیر جاده قهجاورستان بدون چراغ و مانع

قاسمی با اشاره به این که برقراری امتداد مسیر جاده قهجاورستان بدون چراغ و مانع و بدون تداخل با مسیر رینگ از مزایای احداث این پل و رینگ است، تصریح کرد: سهولت در رفت آمد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان از دیگر مزیت‌های این پروژه است.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر، تأسیسات اصلی شامل لوله‌های اصلی انتقال آب، برق فشار قوی و لوله‌های گاز وجود داشته که برای جابجایی آن مشکلات زیادی وجود داشت و زمان بر بود؛ در این راستا به همت مجموعه مدیریت شهری و پرسنل مستقر در این پروژه، این مسائل حل شد، همچنین مساحت فضای سبز پیش بینی شده در محدوده این طرح ۲۵ هزار مترمربع بوده و نوع گیاهان استفاده شده مقاوم به کم آبی است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان این که نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۶۰ کیلووات، طرح دیگری است که به صورت رسمی در منطقه ۱۵ با صرف اعتباری معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بهره‌برداری می‌شود، گفت: بزرگ‌ترین غفلت بشر امروزی را می‌توان توجه نکردن به بهره از انرژی بی‌پایان خورشید دانست، با توجه به بروز بحران انرژی فسیلی در سال‌های اخیر همچنین لزوم کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کنترل عرضه و تقاضا، جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی با انرژی‌های فسیلی اهمیت زیادی یافته است که دریافت انرژی عظیمی را توسط سیستم‌های دریافت کننده خورشیدی موجب شده و مرکب از تعدادی پنل خورشیدی است.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا و برای حفظ منابع پایدار شهرداری، این منطقه احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اسمی ۶۰ کیلووات را دی‌ماه سال گذشته در دستور کار قرار داد که در آن، این نیروگاه قادر خواهد بود سالانه بیش از ۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی تولید کند.

قاسمی با بیان این که این نیروگاه متشکل از سه دستگاه مبدل DC به AC و ۱۵۰ عدد پنل خورشیدی ۴۰۰ وات است، اظهار کرد: دوره بازگشت سرمایه اولیه این نیروگاه حدود شش سال است و در صورت افزایش قیمت خرید تضمینی توسط وزارت نیرو دوره بازگشت سرمایه اولیه می‌تواند به چهار سال کاهش یابد.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات بیشتر به شهروندان رشد، توسعه، آبادانی و شکوفایی هرچه بیشتر شهر را نشان می‌دهد و بر این باور هستیم که مردم این منطقه شایسته دریافت بهترین خدمات عمرانی و شهری، فرهنگی و … هستند.

کد خبر 511864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.