۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

محققان سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند که کمبود آب در کره خاکی تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۲۰ درصد مردم را به طور مستقیم با مشکل مواجه کند و سایر ساکنان زمین، اقتصاد و اکوسیستم را به طور غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته در مدیریت آب می‌تواند تا حد زیادی این بحران را برطرف کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که تلفیق اینترنت اشیا، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی می‌تواند لطمه‌های ناشی از کمبود آب بر کره خاکی را به حداقل برساند و حتی به طور قابل توجهی آسیب‌هایی را جبران کند که پیش از این بر اثر نبود آب کافی بر زندگی مردم و اکوسیستم تحمیل شده است. در واقع سیستم‌های آب هوشمند بر مصرف، ذخیره و کیفیت آب منابع کره زمین تأثیر می‌گذارد و از این طریق می‌تواند اثرات کم‌آبی بر مردم و محیط زیست را به حداقل برساند.

مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان از مدیریت هوشمند آب برای نظارت بیشتر و بهتر بر زنجیره تأمین آب از دسترسی به منابع آب تازه گرفته تا جمع‌آوری و بازیافت پسماندهای آبی برای جبران کم‌آبی بهره می‌گیرند. مدیریت هوشمند آب شامل تجهیزات مربوط به اینترنت اشیا برای مدیریت آن همچنین سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی است که تولید، توزیع و مصرف آب را بهینه می‌کند.

علاوه بر این، سنسورهای آبی به علت کاربری‌های بسیار خود می‌تواند در مدیریت هوشمند آب هم مؤثر واقع شود؛ مدیران شهری می‌توانند با استفاده از این وسیله‌های کوچک کیفیت آب خام آبریز و پساب‌ها را اندازه‌گیری کنند، ظرفیت منابع آب را تغییر دهند و میزان فشار وارد بر لوله‌های توزیع این مایع را بررسی کنند.

مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

استفاده از کنتورها و سیستم‌های مدیریت هوشمند نیز می‌تواند اندازه‌گیری مصرف آب در زمان واقعی، کمک به شناسایی مصرف بی‌رویه و تصحیح الگوهای مصرف بسیار مؤثر واقع شود. این نوع تکنولوژی برای تولید و توزیع آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از طریق بهبود عادات مصرف آب مدیران شهری را در رسیدن به اهداف پایدار در زمینه آب یاری کند.

از دیگر اقداماتی که می‌تواند در مدیریت آب و پایان دادن به بحران کمبود این مایع حیاتی مؤثر واقع شود، استفاده از سیستم‌های توزیع خودکار است که از طریق سنسورها محقق می‌شود و کنترل تأمین آب را در پی دارد. بسیاری از مدیران حتی از سنسورها برای آبیاری هوشمند بهره می‌گیرند و از این طریق مصرف آن را به حداقل می‌رسانند.

مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

مدیریت آب از طریق اینترنت اشیا نیز می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری در مصرف پایدار و منطقی آب همچنین بازیافت منابع آبی مؤثر واقع شود و به بحران کمبود این مایع ضروری خاتمه دهد که در نتیجه رشد جمعیت، افزایش مسائل زیست‌محیطی و فشار زیاد بر بخش کشاورزی و غذا هر روز نسبت به قبل پ شدت بیشتری می‌یابد. در این راستا، بهره‌وری از تکنولوژی می‌تواند به کاهش حجم آب تلف شده در حین آبیاری زمین‌های زراعی و تولید محصولات منجر شود که البته این نتیجه از طریق استفاده از شیوه‌های هوشمند آبیاری، مدیریت آب مورد نیاز محصولات و کنتور آب هوشمند امکان‌پذیر است.

بهره‌گیری از اینترنت اشیا همچنین می‌تواند به بهبود کیفیت و پیشگیری از آلودگی آب یا اسیدی شدن آن منجر شود و کارایی بهتر سیستم‌های مدیریت آب نظیر مخزن‌ها، کارخانه‌های تصفیه و مراکز توزیع و بازیافت پساب را در پی داشته باشد علاوه بر این کمپانی‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت اشیا به اتخاذ اقدامات مهمی نظیر کنترل فشار، دما و جریان آب بپردازند و از آسیب به تجهیزات آب جلوگیری کنند. در ادامه به معرفی شهرهایی پرداخته می‌شود که مدیران آن‌ها توانسته‌اند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوشمند به طور موفق آب را مدیریت کنند.

مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

والنسیا، اسپانیا

تأمین آب مورد نیاز مردم یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران کلانشهر والنسیا در اسپانیا بوده است؛ مدیران این شهر به ایجاد یک کمپانی به نام EMIVASA پرداخته‌اند که به مدت حدود یک قرن در تأمین آب باکیفیت بالا برای شهروندان تجربه دارد علاوه بر این همکاری والنسیا با کمپانی مدیریت هوشمند آب اتریشی به نام s::can منجر به افزایش قابلیت و کارآمدی خدمات آب در شهر شده است.

نرم‌افزاری که کمپانی اتریشی به کار گرفته، عملکرد هوشمند توزیع آب در والنسیا را امکان‌پذیر و مدیران شهر را به پیش‌بینی نوسان‌های احتمالی در کیفیت و تقاضای این مایع قادر کرده است این یعنی برنامه‌ریزان والنسیا می‌توانند به طور فعال و با سرعت زیاد هر گونه بحران مدیریتی مربوط به آب را به حداقل برسانند و مصرف آن را بهینه کنند.

مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به مدت زیادی به با بحران کمبود آب دست و پنجه نرم کرده و این در حالی است که مدیران کیپ‌تاون، پایتخت کشور با موفقیت تمام این مسئله را مورد بررسی قرار داده و به پیامدهای مثبتی در این زمینه دست یافته است. مقامات شهر طی ۱۵ سال اخیر، توانسته‌اند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا، مصرف آب را در سراسر شهر، حتی با وجود افزایش چشمگیر جمعیت آن، حدود ۳۰ درصد کاهش دهند علاوه بر این مدیران به طور مرتب برنامه‌هایی ارائه داده و شهروندان را به بهینه‌سازی مصرف آب سوق داده‌اند. تعویض لوله‌های قدیمی برای جلوگیری از هدر رفتن آب، تنظیم فشار آب و بهبود سیستم‌های کنترل آب از دیگر اقدامات مدیران شهر برای مقابله با بحران کمبود این مایع بوده است.

مزایای مدیریت هوشمند آب در جهان

استکهلم، سوئد

کشورهای نوردیک، واقع در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس، اغلب به بهره‌وری از نگرش‌های دوستدار محیط زیست در جهان شهرت دارد بنابراین، جای تعجب نیست اگر استکهلم، پایتخت سوئد به عنوان یکی از کشورهایی با بهترین تدابیر مدیریت هوشمند آب در جهان شناخته شود. مقامات شهر در سال ۲۰۱۷ به همکاری با کمپانی‌هایی نظیر ICT Ericsson پرداخت تا پروژه شبکه‌های مدیریت آب را راه‌اندازی کند. استفاده از سنسورهای هوشمند مدیران شهر را قادر به کنترل مداوم و آنلاین کیفیت آب و پیشگیری از هدر رفتن آن کرد و شهر را در مسیر تأمین آب سالم و کافی برای شهروندان پیش ببرد.

کد خبر 511860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.