ماجرای گورهای دسته جمعی در کرمان چه بود؟

روز گذشته در حالی تصاویری مبنی بر ایجاد گورهای دسته جمعی در شهر کرمان برای دفن فوت‌شده‌های ناشی از کرونا در فضای مجازی منتشر شد که مسئولان شهرداری این موضوع را تکذیب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از حفر گورهای دسته جمعی متعلق به حاشیه جنگل دست کاشت قائم حاشیه مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهر کرمان است.

تصاویر حاکی است که کانالی حفر شده تا اموات در کنار یکدیگر در طول کانال در آن دفن شوند. در این رابطه سلمان متحدین، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمان به ایرنا گفته است: این اقدام به علت کمبود فضا برای ایجاد قبر در کنار سایر قبور در آرامستان فعلی بوده و با توجه به این ملاحظه که نباید به درختان جنگل نیز آسیب وارد می‌آمد یا برخی از آنها قطع می‌شدند، لذا در کنار آن مجموعه که از قبل محل دفن چند کوهنورد و قبرستان بوده، این کانال حفر شده است تا هم آسیبی به جنگل وارد نشود و هم بتوان اموات را تا بهره برداری آرامستان جدید در آنجا دفن کرد.

وی اظهار کرده است فرایند دفن همه اموات به‌صورت کاملاً استاندارد و طبق ضوابط و دستورالعمل‌های موجود و با نظارت روزانه ناظران در حال انجام است. این محل که اموات در آنجا دفن شدند خود قبلاً محل دفن و قبرستان بوده، درواقع ظرفیت جدیدی ایجاد نشده چون چند نفر از کوهنوردان نیز آنجا دفن شده بودند.

صحبت‌های مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان در حالی مطرح شد که رامین امیر مداح، معاون خدمات شهری این کلانشهر در جمع خبرنگاران این موضوع را به طور کامل تکذیب کرد و گفت که روند دفن اموات در شهر کرمان به‌طور عادی و استاندارد در حال انجام است. روند دفن همیشه به همین شیوه بوده، ابتدا کانال حفر می‌شود، سپس بلوک‌گذاری شده و آماده دفن می‌شود و آن چیزی که در تصاویر دیده می‌شود، اجرای همین روند است.

وی اظهار کرده است که بهره برداری از آرامستان جدید تحت عنوان "بهشت کریمان" به دلیل مشکلاتی اداری به تعویق افتاده است و در روزهای اخیر و تا زمان برطرف شدن مشکل، نقاطی در آرامستان فعلی جهت دفن اموات در نظر گرفته شد؛ البته مشکل زمین معوض تحویلی به قرارگاه فرماندهی جنوب‌شرق ارتش حل شده و ظرف دو سه روز آینده، تدفین در آرامستان جدید آغاز می‌شود.

ماجرای گورهای دسته جمعی در کرمان چه بود؟

اصل ماجرا چیست؟

اما اصل موضوع به پر شدن ظرفیت محل دفن اموات در محل موسوم به مسجد صاحب‌الزمان(عج) کرمان و چانه زنی بر سر افتتاح آرامستان جدید باز می‌گردد؛ چند سالی است که احداث آرامستان جدید و محل آن مورد بحث قرار گرفته است.

طی چند روز گذشته شهرداری کرمان اعلام کرده بود که آرامستان بهشت کریمان یعنی آرامستان جدید آماده بهره برداری است و حتی برای تشویق شهروندان واگذاری تعدادی قبر به صورت رایگان را اطلاع رسانی کرده بود اما این مهم محقق نشد و شهرداری اعلام کرد که برخی مانع بهره برداری از این آرامستان شده‌اند.

البته مسئولان استان وارد میدان شدند و اعلام کردند که بخشی از زمین آرامستان متعلق به ارتش است و قرار بوده که در نتیجه همکاری شهرداری با ارتش و دادن زمین معوض یا دیگر تعهدات، آرامستان جدید بهره برداری شود که در این حین به علت انجام نشدن به موقع برخی تعهدات در قبال ارتش، زمان بهره برداری آرامستان نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

سلمان متحدین، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمان نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند طولانی واگذاری زمین معوض به ارتش دلیل تأخیر در بهره برداری از آرامستان جدید کرمان بوده است به منظور ساخت آرامستان جدید کرمان بر اساس توافق ارتش، شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی، زمین متعلق به ارتش به وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان واگذار شد، سپس راه و شهرسازی این زمین را در اختیار شهرداری قرار داد.

وی ادامه می‌دهد: در ازای این زمین مقرر شد تا راه و شهرسازی زمین معوضی را در اختیار ارتش بگذارد تا فعالیت‌هایش را انجام دهد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمان با بیان این که اقدامات برای ساخت آرامستان جدید کرمان از ۱۰ سال گذشته آغاز و روند ساخت این آرامستان نیز از سال گذشته آغاز شد، تصریح می‌کند: کرمان یک آرامستان دارد که ظرفیت آن تکمیل شده است. این آرامستان به پهنه جنگلی ختم می‌شود و به منظور محافظت از جنگل برنامه‌ای برای ادامه دفن وجود نداشت لذا شهرداری تصمیم گرفت مکان آرامستان کرمان را تغییر دهد.

متحدین خاطرنشان می‌کند: مشکل اما آنجا بود که اجرای طرح و ارسال آن به تهران به منظور تأیید وزارتخانه و تأیید نیروی زمینی ارتش روند اداری طولانی داشت تا زمین معوض در اختیار ارتش قرار گیرد.

وی تاکید می‌کند: برای ساخت آرامستان جدید زمینی در نظر گرفته شد که بخشی از آن متعلق به ارتش بود، سپس معاوضه زمین با ارتش انجام گرفت و محدوده مشترکی وجود داشت که باید دیواره‌ای کشیده می‌شد که خوشبختانه حل و فصل شد و بنا بر تاکید استاندار کرمان این آرامستان به زودی افتتاح می‌شود و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

ماجرای گورهای دسته جمعی در کرمان چه بود؟

شهردار کرمان هم تا ۱۴ مرداد قرار است بر مسند شهرداری باقی بماند و استعفایش مورد موافقت قرار گرفته و تلاش می‌کند که طرح‌های در دست اجرایش را سریع‌تر به بهره برداری برساند. او در این باره هشدار داده است که آرامستان قدیم جا ندارد و باید سریع‌تر بهره برداری آرامستان جدید انجام شود. در این رابطه با رسانه‌ای شدن موضوع گورهای دسته جمعی، ایرنا گزارش داده است که مسئولان استان روز گذشته گفتند مشکلات حل شده و آرامستان در هفته جاری (تا چند روز آینده) آماده دفن اموات خواهد شد.

کد خبر 511844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.