آخرین وضعیت پرونده حسام‌الدین آشنا

سخنگوی هیئت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی گفت: پرونده حسام الدین آشنا پس از اعتراض متهم در دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض ارجاع شده بود که هیئت منصفه در رسیدگی مجدد با اکثریت آرا متهم را مجرم دانست اما همچنین با اکثریت آرا متهم مستحق تخفیف دانست.

به گزارش ایمنا، احمد مؤمنی راد اظهار کرد: روز یکشنبه دهم مرداد ۱۴۰۰ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران یک پرونده جرم سیاسی به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی شد.

وی ادامه داد: نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در دو شکایت این پرونده قبلاً در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده بود و بعد از اعتراض متهم، دیوان عالی کشور آن را به شعبه هم عرض - شعبه ششم - عودت داده بود.

مؤمنی راد افزود: دادگاه با قرائت قرآن و با حضور هیأت منصفه‌ای غیر از جلسه قبلی شروع شد و پس از سخنان رئیس دادگاه، نماینده مدعی‌العموم به شرح کیفرخواست پرداخت سپس با توجه به عدم حضور متهم، وکیل او به صورت مبسوط و تفصیلی به دفاع از موکل خود پرداخت.

سخنگوی هیئت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی گفت: متهم با تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای وارد شد و دفاعیات خود را مطرح کرد و بعد از خاتمه دادگاه هیئت منصفه جرایم سیاسی وارد مشورت شد و پس از اتمام شور، رأی‌گیری به عمل آمد.

وی اضافه کرد: هیئت منصفه در یک اتهام و دو شکایت متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست همچنین با اکثریت آرا متهم مستحق تخفیف دانست.

به گزارش ایرنا، قانون جرم سیاسی در راستای پیشبرد عدالت قضائی و صیانت از حقوق عامه مشتمل بر ۶ ماده در جلسه علنی ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ دوره نهم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما اجرای این قانون که از ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود، پس از تصدی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در منصب ریاست قوه قضائیه و در دوران تحول دستگاه قضائی با اهتمام دنبال شد.

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، بخشنامه «لزوم اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرایم سیاسی» از سوی رئیس قوه قضائیه به مراجع قضائی سراسر کشور ابلاغ شد.

۲۰ مهر ۱۳۹۹ نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیأت قضائی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.

در این دادگاه، «علیرضا زاکانی» به عنوان نخستین متهم جرم سیاسی بابت مصاحبه در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب در دادگاه حضور یافت و هیئت منصفه پس از شنیدن سخنان شاکی و متشکی عنه و مطالعه پرونده تشکیل جلسه داد و طبق مشورت و ارائه دیدگاه‌های مختلف با رأی‌گیری به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست و زاکانی تبرئه شد.

«نعمت احمدی» حقوقدان و وکیل دادگستری، متهم دیگری بود که ۲۷ مهر ۱۳۹۹ در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیئت قضائی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی محاکمه شد.

اتهام نعمت احمدی نشر اکاذیب بود که هیأت منصفه پس از استماع سخنان شاکی و مشتکی عنه ونیز دفاعیات متهم، و مطالعه پرونده آنان تشکیل جلسه داد و هیئت منصفه به اتفاق آرا، نعمت احمدی را مجرم و همچنین با اکثریت آرا در عین حال مستحق تخفیف دانست و بدین ترتیب دومین پرونده جرم سیاسی رسیدگی شد و متهم مجرم شناخته شد.

دوم آذر ۱۳۹۹ سخنگوی هیئت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی سومین پرونده اتهام جرم سیاسی برای حسام الدین آشنا خبر داد و گفت: هیئت منصفه رسیدگی به جرایم سیاسی پس از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، به اتفاق آرا، «حسام‌الدین آشنا» را در هر دو مورد اتهامی، مجرم شناخت و همچنین با اکثریت آرا وی را مستحق تخفیف دانست.

منبع: ایرنا

کد خبر 511639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.