زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ مشخص شد

سازمان سنجش در جدیدترین اطلاعیه خود زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰، تاریخ برگزاری آزمون های عملی و آغاز به کار سامانه انتخاب رشته برای دانشگاه های آزاد و دولتی را اعلام کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، بدین‌وسیله به اطلاع همه متقاضیان آزمون سراسری ۱۴۰۰ می‌رساند که نتیجه اولیه آزمون هم اکنون به صورت کارنامه تهیه و بر روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفته است. متقاضیان شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ می‌توانند با وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه نتیجه اولیه خود را در درگاه اطلاع‌رسانی مذکور مشاهده نمایند.

لینک مشاهده نتایج

بیشتر بخوانید:

انتخاب رشته برای همه متقاضیان (برای انتخاب کد رشته محل‌های با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون») در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود. به عبارت دیگر فرآیند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود. توضیحات کامل این دو روش پذیرش در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته (راهنمای شماره ۲) به تفکیک ارائه شده است.

تبصره ۱: متقاضیانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام نموده و غایب جلسه آزمون (در روزهای چهارشنبه _۹ تیرماه_ تا شنبه _۱۲ تیرماه) بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کد رشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب نموده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

تبصره ۲: متقاضیانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند براساس اطلاعیه‌ای که در روز چهارشنبه _۱۳ مردادماه_ منتشر می‌شود از روز پنجشنبه _۱۴ مردادماه_ تا روز چهارشنبه _۲۰ مردادماه_ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی اقدام کنند.

تبصره ۳: در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کرده و هم در مرحله ثبت نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها نماید، ثبت نام و انتخاب رشته وی در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نمی‌شود.

متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی (رشته‌های با آزمون) در این آزمون شده‌اند، لازم است برای مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و انجام انتخاب رشته به نکات ذیل توجه نمایند:

۱- مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و بخش پیوست‌ها (شامل شرایط و مقررات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی)، هر یک از گروه‌های آزمایشی که به تفکیک از روز سه‌شنبه _۱۲ مردادماه_‬ بر روی درگاه اطلاع‌رسانی مذکور قرار خواهد گرفت.

۲- دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۰ حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از با آزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»)، توضیحاتی درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته توسط متقاضیانی که براساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته در هر یک از دوره‌های فوق می‌باشند و همچنین نحوه مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نحوه تکمیل نمودن فرم انتخاب رشته است.

۳- به متقاضیان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ (اعم از رشته‌های با آزمون برای متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و همچنین رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی، بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی بدون توجه به مجاز بودن) از تاریخ اعلام نتیجه اولیه فرصت داده شده است که ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط، توضیحات مندرج در بخش پیوست‌ها و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته (این دفترچه و دستورالعمل از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قابل دریافت است) اقدام نموده و کد رشته محل‌های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج گردیده) استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب نمایند.

پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کد رشته محل‌های انتخابی به مدت پنج روز از روز پنجشنبه _۱۴ مردادماه_‬ لغایت روز دوشنبه _۱۸ مردادماه_ براساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی، کد رشته محل‌های تحصیلی مورد علاقه خود را از رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی یا گروه‌های آزمایشی در دوره‌های مجاز مختلف اعم از روزانه، شبانه، مجازی و پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه پیام‌نور ثبت نموده و نسبت به تکمیل فرم مذکور در مدت زمانی که در نظر گرفته شده است اقدام کنند. پس از تأیید نهایی کدرشته‌های انتخابی توسط متقاضی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرارداده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود. متقاضیان بایستی توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر متقاضی داده می‌شود. ضمناً پس از انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی، متقاضیان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد محدود تصحیح و یا ویرایش کنند.

تبصره ۱: در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته‌ها را (که به صورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های انتخاب رشته در درگاه اطلاع رسانی این سازمان درج شده است) مطالعه کنید و در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته‌ها را انتخاب نمائید.

تبصره ۲: با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد، متقاضیانی که قبلاً برای شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها در بازه زمانی (شش تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰) اعلام علاقمندی کرده و در آزمون عملی آنها شرکت نموده اند، در صورت تمایل لازم است در بین ۱۵۰ انتخاب خود در فرم انتخاب رشته، این رشته‌ها را در هر اولویتی که علاقه دارند، قرار دهند. آزمون عملی برای متقاضیانی که هزینه برگزاری آزمون عملی در رشته‌های فوق پرداخت نموده‌اند به شرح جدول برگزار شده و یا خواهد شد.

ردیف

نام رشته

تاریخ برگزاری آزمون عملی

۱

علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۳۱ و دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ۱، ۲ و ۰۳/۰۶/۱۴۰۰ و برخی از حوزه‌ها ۰۴/۰۶/۱۴۰۰ طبق اطلاعیه.

۲

نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس

صبح جمعه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۲

۳

طراحی صنعتی، کتابت و نگارگری

عصر جمعه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۲

۴

ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، آهنگسازی، بازیگری ، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی

مطابق برنامه زمانی اعلام شده در اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ این سازمان

تبصره ۳: متقاضیان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی علاقمند به رشته‌های با آزمون علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره روزانه و نوبت دوم مجاز نشده‌اند، لازم است در زمان مقرر (۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۰) در آزمون عملی شرکت نمایند و به آنان اجازه انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم، منحصراً در این رشته‌ها داده شده است.

تبصره ۴: متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته‌های علوم ورزشی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) با روش پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) دارند، نیاز به شرکت در آزمون عملی ندارند.

تبصره ۵: متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی ننموده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره‌ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ یکصد و سی و هفت هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) نسبت به انتخاب رشته از این دوره‌ها اقدام نمایند.

تبصره ۶: متقاضیان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتیکه مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله می‌توانند با اطمینان از داشتن شرایط برای پذیرش در رشته‌های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ یکصد و سی و هفت هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) نسبت به انتخاب رشته از این دانشگاه‌ها اقدام نمایند.

تبصره ۷: سامانه انتخاب رشته مجازی این سازمان به منظور راهنمایی و کمک به متقاضیان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ (برای رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی) از سه شنبه _۱۲ مردادماه_‬ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

تبصره ۸: ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی‌گزینی، انواع سهمیه‌ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته‌های مهم در انتخاب رشته اصلی تدوین و در اواخر این هفته منتشر می‌شود. مطالعه این ویژه نامه به متقاضیان، والدین و مشاوران توصیه می‌شود.

۵- پذیرش در کد رشته محل‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات پذیرنده در سال ۱۴۰۰ برای متقاضیان شاخه نظری با ملاک معدل کتبی نهایی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم انجام می‌شود که متقاضی می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی و بدون توجه به مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

۶- آن‌دسته از متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌بایست پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از چهارشنبه _۱۳ مردادماه_ به درگاه اطلاع رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org مراجعه نمایند.

تبصره ۱ - براساس مصوبه جلسه ۲۲ مورخ ۹۸/۰۹/۳۰ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، متقاضیان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است و در صورت علاقمندی به هر یک از این چهار رشته تحصیلی، می‌بایست آنها را در فرم انتخاب رشته در درگاه اطلاع رسانی این سازمان و در اولویت مورد دلخواه درج کنند.

تبصره ۲- انتخاب رشته سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌شود.

تبصره ۳- متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات محل قبولی ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

کد خبر 511470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مصطفی IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 1
    امیدوارم همگی در صحت و سلامت باشید و بتونید با علاقه در رشته مد نظرتون تحصیل کنید. من خودم می خوام حقوق بخوانم خیلی مهمه واسم که با رتبه پایین چه دانشگاه هایی میتونم برم.