کرونای لامبدا خطرناک‌تر از دلتا ویروس!

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه لامبدا ویروس کرونا خطرناک‌تر از گونه دلتا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گونه لامبدا ویروس کرونا که بتا نام C37 شناخته شده است برای اولین بار در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی در پرو شناسایی شده است، سپس در ۲۹ کشور جهان گسترش پیدا کرد. محققان معتقدند که این گونه از ویروس کرونا قابلیت انتقال‌پذیری بسیار بالایی دارد و ممکن است تأثیر واکسن‌ها را نیز خنثی کند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که ۸۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در کشور پرو به گونه لامبدا ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در گونه لامبدا ویروس کرونا بر میزان انتقال‌پذیری، شدت بیماری و خنثی کردن اثر واکسن‌ها تأثیر قابل توجهی داشته است. به طوری که این میزان قدرت انتقال‌پذیری این گونه بسیار زیاد است؛ احتمال بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ به دلیل آلوده شدن به گونه لامبدا نیز افزایش پیدا کرده است و ممکن است تأثیرات آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن کرونا را نیز خنثی کند.

لازم است مطالعات بیشتری در مورد ویژگی‌های مختلف گونه لامبدا ویروس کرونا صورت بگیرد، اما نتایج بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این گونه از ویروس کرونا به آسانی سلول‌های بدن انسان را آلوده می‌کند. خنثی شدن تأثیرات واکسن‌های کرونا توسط گونه لامبدا به این معنا نیست که دریافت واکسن هیچ تأثیری ندارد، بلکه دریافت آن ممکن است خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را کاهش دهد. به همین دلیل توصیه شده است که افراد در زمان تعیین شده واکسن کرونا را تزریق کنند.

به گفته محققان، در صورتی که افراد واکسن کرونا را دریافت کنند تا حدودی در برابر انواع جهش‌های ویروس کرونا ایمن خواهند شد. نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا به خوبی از افراد در برابر گونه دلتا و لامبدا ویروس کرونا محافظت می‌کند، البته ممکن است آنتی بادی این واکسن‌ها نیز به مدت طولانی ماندگار نباشد.

کد خبر 511385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.