تبدیل پایانه مسافربری قدیمی سمنان به سرای فرهنگ و هنر

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از تبدیل گاراژ کلانتر به عنوان پایانه مسافری قدیمی شهر به سرای فرهنگ و هنر ظرف چهار ماه آینده خبر داد.

سعید پرسا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه تبدیل پایانه مسافری قدیمی سمنان (گاراژ کلانتر) به سرای فرهنگ و هنر، اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات لازم، ظرف چهار ماه آینده افتتاح این مجموعه را به عنوان سرای فرهنگ و هنر شهر سمنان شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره آغاز مرمت و بازسازی گاراژ کلانتر از سال گذشته توسط شهرداری سمنان، افزود: این گاراژ در سال ۱۳۲۹ و در دوره پهلوی ساخته شد و به عنوان قدیمی‌ترین پایانه باربری و مسافری شهر سمنان محسوب می‌شود که مسافران از آن برای سفر به شهرهای مختلف مانند تهران، مشهد مقدس و… استفاده می‌کردند.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان تصریح کرد: گاراژ کلانتر میان چهار راه مازندران و میدان شهید بهشتی سمنان با مساحتی حدود یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع واقع شده است و دارای دروازه ورودی در قسمت شمالی و ساختمانی در بخش جنوبی با حیاط بزرگ در بین آن است.

وی افزود: در ابتدای عملیات مرمت، آسیب‌های جدی در قسمت سقف این گاراژ وجود داشته است که عملیات سبک‌سازی سقف صورت گرفت و تمامی تیرهای چوبی پوسیده شده تعویض شد همچنین سقف عمارت به صورت کامل ایزوگام شده است و در پایان کار، آجر فرش بر روی سقف انجام می‌شود.

پرسا با بیان این که در حال حاضر مرمت و بازسازی عمارت شمالی و جنوبی این گاراژ در حال انجام است، افزود: کار گچ و خاک قسمت جنوبی این بنا به اتمام رسیده است و در زیر زمین، پی‌سازی‌ها صورت گرفته و سبک‌سازی سقف تمام طبقات نیز انجام شده است و در انتظار تخصیص اعتبار برای انجام عملیات بخش تأسیسات و نازک کاری این قسمت از گاراژ هستیم.

ایجاد پاتوق فرهنگی

وی اظهارکرد: در قسمت محوطه گاراژ کلانتر نیز بازسازی‌ها در حال انجام است که انتظار می‌رود با اتمام بازسازی و مرمت محوطه، فضای مفرح را شاهد باشیم.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از وجود یک آب نما و مسیر بسیار زیبای حرکت آب در قسمت محوطه این بنا خبر داد و گفت: در انتهای محوطه این مجموعه قسمتی برای ایجاد رستوران محیطی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه شهرداری سمنان با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص مکانی به عنوان گذر فرهنگی و هنری، تصریح کرد: از سوی شهرداری چند محل به عنوان سرای فرهنگ و هنر پیشنهاد شد که در نهایت با موافقت اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان سمنان، گاراژ کلانتر به عنوان سرای فرهنگ و هنر تأیید و مقرر شد که این بنا به عنوان پاتوقی برای هنرمندان و اهالی فرهنگ شهر باشد و کارگاه سفال، مجسمه سازی، صنایع دستی و کلیه فعالیت‌های فرهنگی در این گاراژ انجام شود.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از گاراژ کلانتر، موزه سلامت یا همان درمانگاه تدین و دیگر بافت‌های تاریخی به عنوان عناصر هویتی شهر سمنان یاد برد و گفت: این بناهای تاریخی شروع مدرنیته شدن شهر سمنان را بر عهده داشتند به طوری که در سال ۱۳۲۹ با ساخت گاراژ کلانتر، شهر سمنان صاحب فضایی برای اقامت مسافران، پذیرایی از آنان و تعمیرات خودرو بود و استارت مدرنیته شدن شهر با ساخت این بنا زده شد و حتی با ساخت درمانگاه تدین در سال ۱۳۱۰ نیز شاهد آن بودیم که در ایام قدیم که در کشور به تعداد محدودی بیمارستان وجود داشت، شهر سمنان دارای یک بیمارستان با معماری خاص و باشکوه و منحصر به فرد بوده است.

وی ادامه داد: بازسازی خیابان امام خمینی (ره) سمنان به عنوان پیاده راه و مرمت و بازسازی‌های بافت‌های فرسوده و اماکنی با قدمتی چند ساله در شهر باعث می‌شود که تمامی این عوامل زنجیره‌ای را تشکیل دهند تا شاهد جذب گردشگر و رونق گردشگری در شهر و استان سمنان باشیم و با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم شهر سمنان را به عنوان یک شهر گردشگر پذیر معرفی کنیم.

کد خبر 511343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.