سالن اجلاس سران؛ از ۸۹ تا ۱۴۰۰

حدود ۱۱ سال از احداث مرکز همایش‌های بین المللی (سالن اجلاس) در اصفهان می‌گذرد، سالنی که قرار بود میزبان اجلاس سران کشورهای غیرمتعدها باشد در روند ساخت با فراز و فرودهایی روبرو شد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، جرقه احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی سال ۸۹ زمانی که ایران به عنوان میزبان اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها ۲۰۱۲ انتخاب شد، در اصفهان زده شد.

در ابتدا تهران، شیراز، کیش و اصفهان گزینه‌های میزبانی این اجلاس بودند، اما نهایتاً در نشستی بین هیأت دولت و مشاوران، "اصفهان" به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، امنیتی و توجیه اقتصادی برای میزبانی اجلاس انتخاب شد و مقرر شد سالنی در شأن جمهوری اسلامی با مشارکت دولت و شهرداری اصفهان در مدت زمان یک سال و نیم احداث شود تا بتواند میزبان شایسته‌ای برای اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها باشد.

https://media.imna.ir/d/2017/07/10/4/1424754.jpg

سال ۹۰، طراحی و کلنگ زنی احداث سالن

از زمانی که اصفهان به عنوان میزبان اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها انتخاب شد، شهرداری با بررسی‌های انجام شده زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در شرقی‌ترین نقطه اصفهان و در انتهای خیابان شهید روح‌الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان انتخاب کرده و هزینه‌های صدور پروانه ساخت را تقبل کرد.

با توجه به زمان کوتاه تا برگزاری اجلاس نحوه مدیریت پروژه ساخت سالن‌های اجلاس به صورت EPC (طرح و ساخت) انتخاب شد که کارفرما، انتخاب مشاور داخلی و خارجی و پیمانکار پروژه را همزمان انجام می‌داد.

سعی شده که طراحی سالن اصلی این مرکز به گونه‌ای باشد که عبارت معروف «اصفهان، نصف جهان» را تداعی کند و سالن نیمکره‌ای شکل آن، محل مناسبی برای برگزاری همایش‌های مهم داخلی و بین‌المللی باشد.

طبق طراحی انجام شده اجزای مهم این مرکز شامل ساختمان اصلی سالن‌های اجلاس، اقامتگاه‌های اختصاصی و ویلاهای VIP، هتل ۵ ستاره، مراکز تجاری و موارد دیگر است. سالن‌های اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها شامل سالن اصلی، تالارهای چند منظوره، فضاهای خدماتی و پشتیبانی، اداری و عمومی در مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع پیش‌بینی شد.

اقامتگاه‌های اختصاصی سالن اجلاس در یک یا دو طبقه و برای احداث هتل ۵ ستاره با حدود ۲۰۰ اتاق با مشارکت بخش خصوصی به صورت پروژه‌ای جداگانه برنامه‌ریزی شد همچنین برای احداث پارکینگ، فضای سبز، مراکز تفریحی، تجاری، رستوران و اقامتگاه‌ها در طرح اولیه وسعت فضایی بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمربع پیش‌بینی شد.

آن زمان اولویت نخست این مجموعه ساخت سالن‌های اجلاس و مجموعه اقامتگاه‌ها و فضاهای جانبی در نظر گرفته شد و مقرر شد سالن‌های اجلاس بین‌المللی در طی ۱۸ ماه با ظرفیت نصب دو هزار و ۵۰۰ صندلی احداث شود.

سال ۹۱ و جا ماندن اصفهان از اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها

با وجود تعهد دولت مبنی بر پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سالن اجلاس، کمتر از ۲۰ درصد این تعهدات پرداخت شد و شهرداری در احداث این ابر پروژه که منابع مالی زیادی نیاز داشت دست تنها ماند.

اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها برگزار شد ولی شهرداری پروژه را برای آینده اصفهان به پیش برد اما در این میان با کمبود منابع مالی روبرو شد و هر سال بودجه‌ای به ادامه اجرای این طرح بزرگ اختصاص می‌داد به طوری که از سال ۹۰ الی ۹۵ کل عملیات مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان به جز هتل و مرکز تجاری که پروژه جداگانه با مشارکت بخش خصوصی محسوب می‌شود، ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی و ۳۵ درصد پیشرفت ریالی داشت.

https://media.imna.ir/d/2021/06/02/4/1704744.jpg

سال ۹۴ و ۹۵ و پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران

با کمبود بودجه و پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران، اجرای پروژه اجلاس رو به رکود و سکون رفت و سرمایه عظیمی که در رشد و توسعه اصفهان تأثیر داشت در شرق نصف جهان رها شد. این در حالی بود که به گفته کارشناسان شهری هر چه اجرای پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای (ره) طولانی‌تر شود، ضرر و زیان آن برای شهر بیشتر خواهد شد.

طبق برآوردهای معاونت عمران شهرداری، از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۲۱۵ میلیارد تومان برای احداث این سالن هزینه شده بود.

سال ۹۷ و بررسی مشکلات پروژه

اجرای چنین پروژه بزرگی در سال ۹۰ با امید کمک‌های دولت آغاز شد و قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد؛ این تأخیر در اجرای پروژه در صورتی اتفاق افتاد که مسئولان و نمایندگان استانی تأکید می‌کردند که به دلیل ملی بودن پروژه، دولت باید به تعهدات خود در قبال آن عمل کند از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی نیز بر حضور بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه عظیم تاکید داشتند.

با روی کار آمدن مدیریت شهری پنجم، مشکلات و معضلاتی که بر سر راه اجرای این پروژه بود بررسی شد، در آن زمان پیمانکاران معترض بودند و دیون خود را مطالبه می‌کردند در واقع پروژه‌ای با کوهی از مشکلات مالی روبروی شهرداری قرار داشت، پروژه‌ای که سرمایه‌ای عظیم برای شهر اصفهان محسوب می‌شد و رها کردن آن به مثابه دور ریختن بخش بزرگی از پول مردم و بیت‌المال بود؛ از این رو مدیریت پنجم پا به میدان گذاشت تا سرمایه شهر و شهروندان اصفهانی به هدر نرود.

در این راستا تغذیه مالی و مطالبات پیمانکاران، پرداخت شد. مدیریت شهری معتقد بود که هتل و مجموعه تجاری نیز باید در کنار سالن اصلی احداث شود تا کاربرد سالن اجلاس به معنای واقعی محقق شود. بر این اساس در سال ۹۷ شهرداری به دنبال حل و فصل مشکلات حقوقی با مشارکت کننده در این پروژه و یا جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی جدید برای اجرای هتل و مجموعه‌های تجاری بود که به صورت پروژه‌ای مجزا و در قالب مشارکتی اجرا می‌شد.

https://media.imna.ir/d/2021/02/03/4/1680412.jpg

سال ۹۸ و ۹۹ رونق دوباره پروژه

حدود ۳۰۰ نفر از عوامل پیمانکار، کارشناس و کارگر در پروژه سالن اجلاس فعال شدند و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات منطقه شش شهرداری برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شد.

علاوه بر آن ساماندهی اطراف پروژه و رونق شرق اصفهان نیز در دستور کار قرار گرفت. احداث فضای سبز به وسعت ۲۵ هکتار و کل خیابان‌های محوطه محدوده مرکز همایش‌ها و سیستم روشنایی پروژه انجام شد. احداث تصفیه خانه و زیباسازی پروژه و تجهیز سالن اصلی نیز از اقدامات دو سال اخیر است.

سالن اجلاس سران؛ از ۸۹ تا ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰ و افتتاح فاز یک و دو پروژه

سالن اصلی با سه هزار و ۱۰۰ متر فضای مفید همراه با ساختمان‌های پشتیبانی به وسعت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع به صورت ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره برداری است.

سیستم سرمایش و گرمایش پروژه آماده شده است، سیستم صوت و ترجمه به ۹ زبان زنده دنیا برای پروژه خریداری شده و سایر امکانات همچون روشنایی و دکوراسیون آماده استفاده است.

در این پروژه هشت ویلا با مساحت هرکدام ۴۰۰ مترمربع به طور کامل تجهیز و آماده بهره برداری است.

فضای سبز محوطه و فضای سبز داخلی و فضای سبز پیرامونی این مسیرها به جز قسمت واقع در قسمت هتل و تجاری، انجام شده است.

کل خیابان‌های محوطه محدوده مرکز همایش‌ها به جز قسمت واقع شده در قسمت هتل و تجاری، آماده بهره‌برداری است.

سیستم روشنایی معابر کامل و آبنمای مسیر vip اجرا شده، همچنین آزادسازی ۷۱.۵ هکتار پروژه (به جز یک قسمت که از طریق vip اتصال به رینگ چهارم را فراهم می‌کند و در دست اقدام است) آماده شده و امکان استفاده از ورودی و خروجی خیابان روح‌الامین وجود دارد.

۳۰ هزار مترمربع پارکینگ با ظرفیت ۹۰۰ خودرو ایجاد شده است.

به طور کلی مرکز همایش‌ها به لحاظ پیشرفت اجرای پروژه ۹۵ درصد پیشرفت دارد و بخش باقی‌مانده، مباحث مربوط به تجهیزات تکمیلی موردنیاز است که در فاز سوم با نظر بهره‌بردار تأمین می‌شود.

سالن اجلاس سران؛ از ۸۹ تا ۱۴۰۰

کد خبر 511282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    10 2
    زیبائی سالن سران به اینکه اطرافش هم تاچند کیلومتر زیبا سازی بشود
  • حمیدرضا پرورش IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 0
    سلام خدا قوت همیشه اصفهان باید پیشتاز ومستقل بار تمام مسولیتها را به دوش بگیره بازهم خدا قوت دستان همه ی شما دست اندر کاران پر توان ممنون که برای سربلندی وطن عزیزمون تلاش میکوند سپاس
  • بنده خدا 16 IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    5 0
    دمتون گرم بسیار عالی