دستیابی به درآمد پایدار، اولویت نسل جدید مدیریت شهری باشد

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: دستیابی به درآمد پایدار شهری باید به عنوان یک اولویت راهبردی و مهم اقتصادی در دستور کار نسل جدید سیستم مدیریت شهری باشد تا شهر بتواند بدون دغدغه و توقف به مسیر رشد و توسعه خود ادامه دهد.

حسین عماره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بی‌شک یکی از عمده‌ترین مشکلات سازوکارهای مالی و اقتصادی در سیستم‌های مدیریت شهری ایران، دستیابی به درآمد پایدار است، اظهار کرد: سازوکارهای مالی و اقتصادی موجود در سیستم‌های مدیریت شهری ایران از دیرباز به دنبال راهکارهایی برای دستیابی به درآمد پایدار و تأمین مالی پروژه‌های شهری که در سال‌های اخیر بسیار پرهزینه شده‌اند، بوده اند.

وی افزود: همانطور که نوسانات اقتصادی برای مردم و معیشت آنها در بستر نظام اجتماعی ایران، مشکلاتی را به همراه دارد، سیستم‌های مدیریت شهری نیز تا حد زیادی از نوسانات اقتصادی و تغییرات شاخص‌های اقتصادی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت متضرر می‌شوند و تنها شهرداری‌هایی از این مضرات در امان هستند که از طریق درآمد پایدار پروژه‌های خود را مدیریت کنند.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به قرارگیری اغلب شهرها در آستانه تغییر سیستم مدیریت شهری بر اساس انتخابات شوراهای شهر و روستا، تصریح کرد: بهترین میراث یک سیستم مدیریت شهری و سازوکارهای مالی و اقتصادی وابسته به آن، درآمد پایدار برای نسل بعدی شهرداری است و بی‌شک تبیین راهکارهای درآمدزایی و پایدارسازی آن در شهرهای ایران، یکی از سخت‌ترین اقدامات راهبردی در مدیریت شهر است.

عماره اضافه کرد: دستیابی به درآمد پایدار شهری باید به عنوان یک اولویت راهبردی و مهم اقتصادی در دستور کار نسل جدید سیستم مدیریت شهری باشد تا شهر بتواند بدون دغدغه و توقف به مسیر رشد و توسعه خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: رویکرد اغلب شهرداری‌های ایران منطبق با سازوکارهای استاندارد مالی در سیستم‌های مدیریت شهری شاخص جهانی نیست و متأسفانه شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با این حوزه در سیستم‌های مدیریت شهری تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده و بخشی از آن نیز به دلیل عدم مطابقت با چارچوب‌های نظام اقتصادی ایران، حذف شده است.

این کارشناس اقتصاد شهری با تاکید بر لزوم شکل‌گیری چارچوب‌های جدید بر اساس اولویت مهم درآمد پایدار برای سیستم مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: نسل جدید سیستم مدیریت شهری که از اواخر مرداد روی کار می‌آید باید بداند که افتتاحیه‌های بزرگ و آئین‌های بهره‌برداری از طرح‌های غیر استاندارد، مشکلی از معضلات شهر حل نمی‌کند و هرگونه اقدام در بستر اقتصاد شهری کنونی مستلزم دستیابی شهرداری به درآمد پایدار شهری است.

عماره یادآور شد: البته ممکن است عملکرد نسل قبلی سیستم‌های مدیریت شهری، نسل جدید را با مشکلات و معضلاتی روبرو کند که تحقق درآمد پایدار شهری را به حاشیه براند اما در اولویت بودن این موضوع و شروع فازهای تحقیقاتی‌اش در سیستم‌های پویای مدیریت شهری می‌تواند تأثیر زیادی بر سازوکارهای اقتصادی شهر داشته باشد.

کد خبر 511273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.