پایان آلودگی پلاستیکی، همکاری جهانی را می‌طلبد

هر ساله حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود که این امر حجم بالای ضایعات و در نتیجه آلودگی پلاستیکی را در پی دارد؛ شهرها در خط مقدم مبارزه با آلودگی پلاستیکی قرار دارند و مدیران آن‌ها باید تدابیری به کار گیرند تا اثرات این بحران را بر زندگی مردم و محیط زیست به حداقل برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که مقامات شهری در جمع‌آوری و مدیریت ضایعات نقش مهمی ایفا می‌کنند با این حال آلودگی پلاستیکی همیشه فراتر از مرزهای ملی پیش می‌رود و یک بحران جهانی به حساب می‌آید که از میان رفتن آن، همکاری بین‌المللی را می‌طلبد. در واقع، برنامه‌ریزان در تمام نقاط دنیا باید هر یک تدابیری بیندیشند تا به بحران آلودگی ابتدا در سطح منطقه خود و سپس در سراسر جهان خاتمه دهند و از این طریق تا حدی جهان را در مسیر پایداری هدایت کنند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا می‌تواند مؤثر واقع شود ممنوعیت تولید و استفاده از ظروف یک بار مصرف و جایگزینی وسایلی است که قابل بازیافت و استفاده دوباره باشد.

از سوی دیگر، مدیران شهری می‌توانند از طریق آگاه‌سازی مردم در زمینه تبعاتآلودگی پلاستیکی، آن‌ها را از یک سو به کاهش مصرف این مواد و از سوی دیگر به بازیافت آن سوق دهند و از این طریق در به حداقل رساندن آلودگی پلاستیکی در منطقه خود و جهان کمک کنند. در ادامه به معرفی موفق‌ترین کشورهای جهان و استراتژی‌های مدیران آن‌ها برای مبارزه با این بحران همه‌گیر پرداخته می‌شود.

بستن حلقه بسته‌بندی پلاستیک در کپنهاگ با همکاری بخش‌های خصوصی

حدود نیمی از ضایعات پلاستیکی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، مربوط به ظروف بسته‌بندی مواد غذایی است. مدیران شهر به منظور کاهش مقدار ضایعات پلاستیکی که در کوره‌های زباله‌سوزی به خاکستر تبدیل می‌شود، سیستم جدیدی طراحی کرده‌اند که در آن خرید و فروش ضایعات پلاستیکی در هر مرحله از چرخه زندگی پلاستیک از جمع‌آوری گرفته تا تولید مواد جدید در بازار امکان‌پذیر باشد. در واقع، کپنهاگ در بازیافت مواد پلاستیکی، بر نوعی نوآوری در سطح گسترده تمرکز کرده و شرکای صنعتی بسیاری را با خود همگام کرده است تا از ضایعات بسته‌بندی مواد غذایی برای تولید ظروفی قابل استفاده در همین بخش بهره گیرد.

پایان آلودگی پلاستیکی، همکاری جهانی را می‌طلبد

برنامه‌های آزمایشی پایتخت دانمارک برای بازیافت ظروف بسته‌بندی پلاستیکی در سال ۲۰۱۱ آغاز شده و موفقیت آن باعث شد سطح آلودگی پلاستیکی ابتدا در سراسر شهر و سپس در سایر نقاط کشور به طور قابل توجهی کاهش یابد البته منتقدان مشارکت نهادهای مختلف در طرح آزمایشی را در این زمینه بسیار حائز اهمیت دانسته و ادعا کرده‌اند فعالیت این گروه‌ها در تمام مراحل جمع‌آوری تا تولید مواد جدید نقش مهمی در به حداقل رساندن آلودگی پلاستیکی در دانمارک و البته مهم‌تر اینکه در بخش اقتصاد مدور این کشور ایفا کرده است.

بدیهی است که تجربیات و نوآوری‌های مرتبط با مدیریت مدور پلاستیک، نیاز به اتخاذ تدابیری بهتر برای پایان آلودگی در شهرها را به تصویر می‌کشد در همین راستا مدیران نقاط مختلف جهان به طور پیوسته در تلاش هستند به همکاری با بخش‌های خصوصی بپردازند و از این طریق به پاندمی آلودگی پلاستیک پایان دهند.

پایان آلودگی پلاستیکی، همکاری جهانی را می‌طلبد

توسعه استراتژی‌های دولتی نظام‌مند برای حل بحران آلودگی پلاستیکی در اسلو

اسلو پایتخت نروژ که در سال ۲۰۱۹ به عنوان پایتخت سبز اروپا نیز شناخته شد، دستورالعمل‌هایی در اختیار شهروندان خود قرار داده است که به واسطه آن مردم از تبعات استفاده بیش از حد پلاستیک آگاه می‌شوند و برای پایان دادن به آن می‌کوشند. در واقع، سازمان‌های شهرداری، نهادهای مربوطه و خود مردم با همکاری یکدیگر به توسعه ایده‌ها و نوآوری‌هایی می‌پردازند که می‌تواند بیشترین سهم را در پایان دادن به بحران آلودگی پلاستیکی ایفا کند. در این راستا تا کنون اقداماتی نظیر جمع‌آوری گروهی ضایعات پلاستیک، انباشتن آن‌ها در آبدره‌ها با استفاده از کانتینرهای ساحلی و در نهایت استفاده از پهبادهای زیردریایی نتایج بسیار مطلوبی در پی داشته است.

پایان آلودگی پلاستیکی، همکاری جهانی را می‌طلبد

از سوی دیگر، مقامات اسلو به طور پیوسته در تلاش بوده‌اند آگاهی مردم را از تبعات آلودگی پلاستیکی افزایش دهند تا به این طریق از انباشته شدن مواد پلاستیکی در اعماق اقیانوس‌ها جلوگیری کنند چرا که استخراج این ضایعات علاوه بر نیاز به صرف انرژی و زمان زیاد، هزینه‌بر است. مهم‌تر از همه این که مقامات پایتخت نروژ شهروندان خود را به کسب درآمد از طریق جمع‌آوری و استفاده دوباره از مواد پلاستیکی سوق داده و توانسته‌اند مردم و شهر را از مزایای بیشمار این اقدام بهره‌مند کنند.

پایان آلودگی پلاستیکی، همکاری جهانی را می‌طلبد

بهره‌گیری از توانمندی مردمی برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی در میلان

امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، مردم بیش از گذشته نگرانی خود از آلودگی پلاستیکی را ابراز کرده و تلاش می‌کنند گامی مهم در حل این پاندمی جهانی بردارند. مدیران میلان، شهر شمالی ایتالیا این جنبه از زندگی شهری را با دقت مورد توجه قرار داده و تلاش کرده‌اند با نوآوری‌های خود، ساکنان شهر را در خط مقدم مبارزه با بحران پلاستیک قرار دهند. این افراد، جنبش "میلان بدون پلاستیک" را آغاز کرده و به طور مداوم تلاش کرده‌اند آگاهی مردم را از محیط زیست و مزایای اتخاذ سبک زندگی پایدار افزایش دهند. در این راستا در سطح شهر نیز اقداماتی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ممنوعیت تولید مواد پلاستیکی یکبار مصرف در شهر و جایگزینی مواد جدید برای بسته‌بندی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی اشاره کرد البته کارگاه‌های متعددی نیز در سراسر شهر برگزار شده است که در آن، کارکنان شهرداری تبعات آلودگی پلاستیکی بر سلامت محیط زیست و بشر را به شهروندان آموزش داده و از این طریق توانسته‌اند آن‌ها را به استفاده از ظروف جایگزینی با کمترین پیامد منفی بر کره خاکی سوق دهند.

پایان آلودگی پلاستیکی، همکاری جهانی را می‌طلبد

کد خبر 511219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.