متن تا حاشیه انتخاب شهردار تهران؛ امروز شنبه ۹ مردادماه

فرآیند انتخاب شهردار آینده تهران توسط شورای منتخب از امروز _شنبه ۹ مردادماه_ با اعلام برنامه نامزدها وارد مرحله جدی‌تری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین اخبار متن و حاشیه مربوط به انتخاب شهردار تهران را در ادامه می‌خوانید:

به گفته مهدی اقراریان، سخنگوی منتخب شورای شهر تهران، براساس قرعه‌کشی زمان ارائه برنامه‌ها از سوی گزینه‌های تصدی شهرداری تهران مشخص شده و بر همین اساس ارائه برنامه از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری در سه نوبت انجام می‌شود.

براساس این برنامه امروز جمال آبرومند و معصومه آباد و علیرضا زاکانی ارائه برنامه خواهند داشت و فردا _یکشنبه دهم مردادماه_ نیز به ترتیب علی نیکزاد، مازیار حسینی و رستم قاسمی برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

این در حالی است که امروز خبری مبنی بر انصراف نیکزاد، آبرومند و علی‌آبادی برای حضور در مقام شهرداری تهران منتشر شد که ناصر امانی عضو منتخب شورای شهر تهران در گفت‌وگو با آنا گفت: این سه نفر تاکنون هیچ برنامه‌ای به منتخبین شورای شهر ارائه نداده‌اند. تنها تا روز سه‌شنبه فرصت ارائه گزارش وجود دارد و این سه نفر حذف خواهند شد.

وی با بیان این‌ که برخی نزدیکان نیکزاد نیز خبر از انصراف او داده‌اند، افزود: تاکنون فقط معصومه آباد گزارش خود را به منتخبین شورا ارائه داده است.

در تشریح مهمترین برنامه‌های معصومه آباد که با شعار "شهر تمدن ساز و جامعه پرداز" است در حوزه‌های مختلف همچون محیط زیست و خدمات شهری به بحران آلودگی‌های محیط زیست نظیر هوا، آب و خاک، بهینه سازی فرآیندهای موجود در مدیریت پسماند، در حوزه اجتماعی و فرهنگی به بهبود شاخص‌های پایداری اجتماعی و کنترل آسیب‌ها، ارتقای سرمایه اجتماعی در شهر تهران، توسعه ورزش‌های همگانی و ارتقای سلامت اجتماعی، در حوزه شهرسازی و معماری به ایجاد زمینه جذب سرمایه گذار در طرح‌ها و پروژه‌ای شهرسازی، پایدارسازی بافتهای فرسوده و ناپایدار شهری، در حوزه ایمنی و مدیریت بحران به افزایش توان مقابله بازتوانی، بازسازی و ساماندهی شهر تهران، ظرفیت سازی منابع برای تداوم کارکردهای حیاتی شهر و کاهش آسیب‌پذیری در قبال شکست شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌های شهری تقویت تعامل همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان و ارتقای سطح فرهنگ و آموزش جهت مشارکت همگانی، در حوزه حمل و نقل و ترافیک به مدیریت عرضه و تقاضا در حمل و نقل عمومی، توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک، هوشمندسازی در فرآیند در فرآیندهای حمل و نقل ترافیک، در حوزه اقتصاد شهری به پایدارسازی منابع درآمدی، افزایش تعامل میان دولت و شهرداری، طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت بدهی در نظام مالی شهرداری تهران، ایجاد نظام شایستگی و بهره‌وری منابع انسانی، هوشمندسازی و شفافیت در فرآیند سازمانی اشاره شده است.

همچنین سید جعفر تشکری هاشمی، عضو منتخب شورای شهر در پاسخ به این سئوال که آیا امکان انتخاب شهردار تهران خارج از لیست اعلام شده وجود دارد یا خیر به برنا گفته است: طبق قراری که گذاشتیم مرحله به مرحله کاندیداها با فیلترهای تعیین شده انتخاب شدند و در حال حاضر این افراد به ۱۱ نفر رسیده‌اند که از این میان سه نفر انصراف دادند. برای ورود افراد جدید تا این لحظه هیچ تصمیمی گرفته نشده و در آینده هم اتفاق نمی‌افتد زیرا همه کسانی که برای شهرداری تهران اعلام آمادگی کردند را پیش بینی کردیم و در لیست خود قرار دادیم.

بعضی گمانه‌زنی‌ها از فشار رئیس مجلس برای انتصاب شهردار جدید خبر می‌دهد. سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین سه وظیفه مهم و اصلی شورای شهر در انتخاب شهردار را توجه به بی‌حاشیه بودن فرد، تمرکز بر نیازهای پایتخت و دور بودن از معایب ادوار قبلی و دارا بودن مزایای آنها عنوان کرد.

اکرمی با بیان این که شهردار تهران باید از حاشیه و درگیری در پرونده‌های تخلف به دور باشد، تاکید کرد: شورای شهر سراغ گزینه‌هایی که وضعیت شفافی ندارند و سوال درباره آنها در اذهان عمومی وجود دارد، نروند.

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره انتقادهای برخی چهره‌های سیاسی درباره دخالت در انتخاب شهردار از خارج از شورای شهر خاطرنشان کرد: مگر خود آقای قالیباف بی‌فشار رئیس مجلس شد که حالا از فشار و دخالت ایشان برای انتخاب شهردار تعجب می‌کنید؟

در کنار این موضوع، دخالت دولت نیز در انتخاب شهردار تهران مطرح می‌شود که تسنیم از قول یک منبع آگاه با اعلام این که دولت سیزدهم در فرآیند انتخاب شهردار تهران هیچ دخالتی در تصمیمات اعضای شورای شهر نخواهد داشت، آورده است: پس از انتخاب شهردار شایسته برای تهران، دولت آینده تمام مساعی خود را در مسیر حل مشکلات این کلانشهر و توجه به نیازهای اولویت دار شهروندان آن به‌کار خواهد بست.

همچنین علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با اعتماد آنلاین در اظهار نظری پیرامون دوره جدید شهرداری تهران با مدیریت اصولگرایان گفته است: در دوره مدیریت پیشین شهرداری تهران، یعنی قبل از دوره اصلاح‌طلبان و در زمان مدیریت شهری محمدباقر قالیباف، شاهد فسادهای گسترده‌ای بودیم. حجم پرونده‌هایی که از آن دوران به صورت جدی مطرح شده، نشان‌دهنده این است که فسادهای گسترده‌ای در آن مجموعه اتفاق افتاده که قوه قضائیه و مجلس با وجود همراه بودن با این مجموعه نتوانسته‌اند در مقابل آن سکوت کنند بنابراین ما شاهد وجود بزرگ‌ترین و حجیم‌ترین پرونده‌های فساد در حوزه شهرداری هستیم.

وی خطاب به منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران اظهار کرد: اعضای شورای شهر ششم که ادعای انقلابی‌گری و ضدیت با فساد دارند، باید شهرداری انتخاب کنند که به این مسیر اعتقاد داشته باشد. برخی از کسانی که به عنوان شهردار تهران مطرح هستند سابقه روشن و درخشانی در ارتباط با انقلابی‌گری و ضدیت با فساد ندارند. وجود یک تفکر کاملاً سیاسی در مجموعه شهرداری، حرکت‌ها را به این سمت می‌برد که مساله سیاسی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و موضوع مبارزه با فساد و شفافیت در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد که در زمان مدیریت آقای قالیباف شاهد آن بودیم.

تاجرنیا تصریح می‌کند: در دوران شهرداری آقای قالیباف بسیاری از اعضای شورای شهر که افراد سالمی بودند به دلیل مصالح سیاسی در مقابل بسیاری از مشکلات اقتصادی و مالی آن زمان سکوت کردند و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

کد خبر 511073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.