انتشار اوراق‌ مشارکت مطلوب شهرداری‌ها نیست

مشاور عالی شهردار قم با بیان این که انتشار اوراق مشارکت به لحاظ مطالعات اقتصادی و نگاه شهرداری مطلوب نظر نیست، گفت: ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه مترو و نوسازی حمل‌ونقل عمومی در سال جاری اختصاص‌ یافته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محسن نصیری با بیان این که در بخش تأمین مالی شهرداری سعی شد از ظرفیت‌های مالی با منشأ ملی استفاده شود، اظهار کرد: در این راستا علی‌رغم این که انتشار اوراق مشارکت به لحاظ مطالعات اقتصادی و نگاه شهرداری در مرحله اول آنچنان مطلوب نظر نیست، اما در این راستا و با توجه به این که پروژه قطار شهری قم در حال انجام بوده و تأمین ۵۰ درصد هزینه‌های مالی آن با دولت بود، در طول شش سال گذشته سه مرحله اوراق مشارکت قطار شهری منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو اوراق در شرف انتشار داشتیم که مجوز آن قطعی شده و در سال ۱۴۰۰ باید به نقدینگی تبدیل و به پروژه مترو و فرآیند نوسازی حمل‌ونقل عمومی شهرداری تزریق شود.

مشاور عالی شهردار قم با بیان این که در سال ۹۴ مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به پروژه قطار شهری قم اختصاص یافت، تصریح کرد: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه مهم اختصاص یافت که این اوراق نقش مهمی در روند احداث متروی قم داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز اوراق مشارکت ۳۰۰ میلیارد تومان داشتیم که نقدینگی آن در سال ۹۹ برای هزینه کرد در پروژه آزاد شد.

نصیری اذعان کرد: در سال ۹۹ نیز ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری و ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و توسعه حمل‌ونقل شهری انجام شد.

وی با تأکید بر این که بحث انتشار اوراق مشارکت که ظرفیتی برای تأمین پروژه‌های شهری است مستلزم اخذ سهمیه و کسب مجوز از وزارت کشور و سازمان برنامه‌ و بودجه و بانک مرکزی است، افزود: زمانی که در سال ۸۸ اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم (ص) را عرضه کردیم، تنها شهرهای تهران و مشهد و قم سابقه انتشار اوراق مشارکت را داشتند.

مشاور عالی شهردار قم اضافه کرد: برای اجرای پروژه عمار یاسر نیز در شهرداری انتشار اوراق مشارکت صورت گرفت؛ اما در سال‌های جدید که ۵۰ درصد بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت قطار شهری و اتوبوس‌رانی را دولت بر عهده دارد سقفی هم برای اوراق مشارکت شهرداری‌ها در قانون بودجه آورده می‌شود.

وی با بیان این که ۵۰ درصد سود این اوراق در تعهد دولت است که هر سه ماه یک‌بار به دارندگان اوراق داده می‌شود، یادآور شد: ۵۰ درصد آن نیز در تعهد شهرداری‌ها است که این روش جز معدود روش‌های تأمین مالی است که شهرداری به آن دسترسی دارد.

کد خبر 511022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.