آیا ترکیب دو واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک وی موثر است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیب دو واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک وی هیچ عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان مطالعه جدیدی انجام دادند تا میزان تأثیر ترکیب دو واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک وی را بر ویروس کرونا بررسی کنند. ۵۰ نفر در این مطالعه شرکت کردند و ترکیبی از دو واکسن ذکر شده را دریافت کردند. هیچ کدام از افراد شرکت کننده در مطالعه عوارض جانبی خاص یا عفونت دستیابی به موفقیت (Breakthrough infection) را تجربه نکردند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده بر اثر دریافت ترکیب دو واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک وی برای مدت طولانی‌تری ماندگار است. محققان معتقدند که با توجه به ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا، ترکیب واکسن‌ها می‌تواند یک روش مؤثر برای مقابله با گسترش بیماری کووید -۱۹ باشد.

به نظر می‌رسد که اطلاعات اولیه مربوط به تزریق ترکیب دو واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک وی در ماه آگوست سال جاری منتشر خواهد شد. نتایج مطالعاتی از این قبیل به پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سراسر جهان جلوگیری می‌کند بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا نتایج به دست آمده تأیید شود. ممکن است ترکیب دیگر واکسن‌های تأیید شده کرونا نیز در این زمینه مؤثر واقع شود و از افراد در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا محافظت کند.

کد خبر 511005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.