۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
بایدن مجبور به استعفا می‌شود؟

سخنان پزشک سابق کاخ سفید در مورد سلامتی «جو بایدن» گمانه‌ها در خصوص استعفای رئیس جمهوری آمریکا را تقویت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخیراً رونی جکسون، پزشک سابق کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ با حضور در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا به یک بیماری خطرناک مبتلا شده و بدون شک پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش مجبور به استعفا خواهد شد.

پیش‌تر نیز فرد هگن، روانپزشک نروژی با بررسی رفتارها و اظهارات جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در محافل عمومی اعلام کرده بود که اختلال‌های شناختی بایدن نشان می‌دهد وی احتمالاً از زوال عقل رنج می‌برد.

پس از مطرح شدن این ادعاها، تعدادی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا خواهان انجام آزمایشات سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده و اعلام کردند در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل وی خواهد شد که عدم صلاحیتش را تأیید می‌کند.

مطابق قوانین ایالات متحده آمریکا، زمانی که رئیس جمهوری این کشور فوت شود، استعفا دهد یا صلاحیتش تأیید نشود، از متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور استفاده می‌شود.

در صورت استعفا یا فوت رئیس‌جمهوری آمریکا، معاون وی که در حال حاضر «کاملا هریس» است جانشینش می‌شود. این گمانه زنی حتی قبل از به قدرت رسیدن بایدن نیز مطرح بود و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند حضور وی صرفاً برای این است تا حزب دموکرات پیروز انتخابات شود و در مراحل بعدی «هریس» جانشین وی می‌شود.

این گمانه زنی به خاطر بحث سلامت جسمی بایدن و موضوعاتی چون زوال عقل وی مطرح شده بود. بایدن در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود که با تأخیر زیادی از زمان به قدرت رسیدنش برگزار شد برای آن که فراموش نکند کدام خبرنگاران قرار است از وی سئوال بپرسد، عکس‌های آنها را همراه با نوبت شان دربرگه‌ای در دست داشت.

بایدن طی ماه‌های گذشته بارها در حالی که داشت از پله‌های هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بالا می‌رفت، زمین خورد و تاکنون بارها در سخنان خود که در آنها متکلم وحده بوده، گاف‌های عجیب و غریبی داده که از جمله آنها می‌توان به اشارات اشتباهش از نظر آماری، در زمینه بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا یا فراموش کردن نام اعضای دولتش اشاره کرد.

کناره‌گیری بایدن از ریاست جمهوری آمریکا، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین اتفاقات حال حاضر جهان تبدیل شود که بر تمامی معادلات جهان اثرگذار خواهد بود به همین دلیل به خبر مهم بسیاری از رسانه‌های دنیا تبدیل شده است و باید دید این ادعا تا که اندازه صحت خواهد داشت.

بیماری بایدن شانتاژ سیاسی است

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی دراین‌باره می‌گوید: اگرچه رانی جکسون، پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور با بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره مسئولیتش استعفا دهد، اما هنوز زود است در مورد برکنار شدن بایدن صحبت کنیم این ادعا می‌تواند با توجه بر برخی تصمیم‌گیری‌ها در برهه‌هایی برای کاخ سفید دردسرهایی به وجود آورد.

به گفته وی، بر اساس گزارشات جو بایدن در کودکی از اسب سقوط کرده یا از جایی پرت شده که مشکلات مغزی برای وی به وجود آورده است. در کنار این مسئله، از دست دادن همسر و فرزند جوان و نیز لکنت زبانی که همیشه با بایدن همراه بوده، از جمله مشکلاتی است که همواره وی را آزار داده است اما این سه مسئله موضوع تازه‌ای نبوده و در طول رقابت‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ نیز دائماً بایدن را به زوال عقل متهم می‌کرد.

به گفته وی این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، برخی این مسائل حتی برای شخص ترامپ نیز وجود داشت و بارها خواسته شده بود تا آزمایش‌هایی مبنی بر سنجش سلامتی جسمی و روانی بدهد، اما تا پایان دوران ریاست جمهوری شاهد کوچک‌ترین وقفه در مدیریت وی نبودیم و در مورد بایدن نیز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی معتقد است که کاملا هریس توسط دستگاه‌های ذیربط قانونی آمریکا تأیید شده، رزومه قابل قبولی دارد و دارای تجربیات ارزنده‌ای است که حتی اگر برای بایدن مسئله‌ای به وجود بیاید تا پایان دوران ریاست جمهوری به عنوان کفیل، امور کاخ سفید را بر عهده خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه می‌گوید که طرح چنین موضوعاتی بعد از خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان و نیز سفر مهم الکاظمی به این کشور که حاوی تصمیمات مهمی برای منطقه و غالباً علیه ایران خواهد بود، بیشتر به شانتاژی سیاسی شبیه است که چندان توجهی به آن نخواهد شد.

بیگدلی خاطرنشان می‌کند: البته دست اندرکاران امور آمریکا تا زمانی که طرح چنین ادعاهایی به حیثیت واشنگتن و منافع این کشور لطمه نزند، سکوت اختیار خواهد کرد اما در صورت ورود این مباحث به حوزه آبرو، حیثیت و منافع آمریکا قطعاً با طراحان چنین سناریوهایی برخورد خواهد شد.

برگزاری انتخابات زودرس در قانون اساسی آمریکا پیش بینی نشده است

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل آمریکا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ادعاهایی که پیرامون بیماری بایدن مطرح می‌شود هنوز به صورت رسمی ثابت نشده، اما تمرکز نداشتن در کلام وی طی سخنرانی‌های اخیر کاملاً مشهود است.

به گفته وی، طبق قانون اساسی ایالات متحده، در صورتی که رئیس جمهور از سمت خود استعفا دهد یا توانایی ادامه مسئولیت را نداشته باشد، معاونش جایگزین وی می‌شود تا زمانی که مدت باقی مانده از دوران ریاست جمهوری به اتمام برسد.

به گفته این کارشناس مسائل آمریکا، بایدن مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد کهولت سن باعث شده تا از توانایی لازم جهت مدیریت دولت برخوردار نباشد.

بهشتی پور خاطرنشان می‌کند: هیچ‌گونه برگزاری انتخابات زودرس در قانون اساسی آمریکا پیش بینی نشده و در صورتی که مشکلی برای معاون رئیس جمهور رخ دهد، رئیس مجلس نمایندگان و وزیر امور خارجه از جمله شخصیت‌هایی هستند که طبق قانون اساسی می‌توانند در مواقع ضروری در جایگاه رئیس جمهور قرار بگیرند.

کد خبر 510834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.