زیباترین فضاهای عمومی آمریکا + عکس

فضاهای عمومی مهم‌ترین نقش را در پویایی و نشاط شهروندی ایفا می‌کنند و به هیمن دلیل، طراحی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه بسیاری از شهرهای آمریکایی به واسطه فضاهای عمومی شگفت‌انگیز خود به هویت جهانی دست یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در زمان‌های بسیار قدیم خودروها سراسر خیابان‌های شهر بورهام‌وود انگلستان را اشغال کرده و جایی برای تردد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نگذاشته بود. این اتفاق، رضایتمندی شهروندان را در سطح بسیار پایینی قرار داده بود به طوری که مهاجرت‌ها از آن به سمت سایر شهرهای بریتانیا به تدریج در حال شکل‌گیری بود. در همین راستا، مدیران شهر در اواسط دهه ۱۹۹۰ گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند برای تغییر شرایط تدابیری بیندیشند. در مدت زمانی کوتاه، سراسر مرکز بورهام‌وود را پیاده‌راه‌هایی فرا گرفت که هر روز بر تعداد عابران مشتاق به تردد در آن‌ها می‌افزود. فضای شهر به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرد، ترافیک خودرویی کاهش یافت و نشاط شهروندی در سطح بسیار بالایی قرار گرفت.

تغییر کاربری خیابان‌های بورهام‌وود تنها یک نمونه از صدها و حتی هزاران بازطراحی‌های فضاهای عمومی در دنیا به شمار می‌رود که تحولاتی در شهرها به وجود آورده و رضایت شهروندی را در پی داشته است. امروزه فضاهای عمومی بسیاری در دنیا وجود دارد که به علت طراحی منحصر به فرد خود، هویتی قابل تقدیر به شهرها بخشیده و نشاط شهروندی را افزایش داده است. در ادامه به معرفی چند نمونه از این فضاهای اعجاب‌برانگیز در ایالات متحده آمریکا پرداخته می‌شود.

پارک میلنیوم، شیکاگو

پارک میلنیوم که به پارک هزاره شیکاگو نیز شهرت دارد، یک فضای عمومی بسیار زیبا در منطقه لوپ کامیونیتی و در نزدیکی ساحل دریاچه میشیگان شهر شیکاگوی آمریکا است که با هدف بزرگداشت هزاره دوم احداث شد. این فضای منحصر به فرد با زیبایی چشم‌نواز خود توانسته است در فهرست زیباترین جاذبه‌های شیکاگو قرار گیرد و هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا باشد. فضای سبز بسیار بزرگ و زیبایی پارک میلنیوم را در خود محصور کرده و بر محبوبیت آن در میان بازدید کنندگان افزوده است.

زیباترین فضاهای عمومی آمریکا + عکس

پارک میلنیوم فضایی به مساحت ۹۹ کیلومتر مربع را در بر گرفته و تماشای بخشی از چشم‌اندازهای زیبای دریاچه میشیگان را برای بازدید کنندگان خود فراهم آورده است.

زیباترین فضاهای عمومی آمریکا + عکس

پارک بندری اسپروس، فیلادلفیا

پارک اسپروس فیلادلفیا، واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، یک فضای عمومی ساحلی به حساب می‌آید که به خاطر نورپردازی‌های رنگارنگ خود به هنگام شب و بسترهای ویژه‌ای برای لم دادن در میان گردشگران جهان به محبوبیت دست یافته است. این فضای سبز بسیار اعجاب‌انگیز دارای مسیری بسیار طولانی و زیبا در امتداد رودخانه دلاور است که تنها توسط عابران پیاده و دوچرخه‌سواران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیباترین فضاهای عمومی آمریکا + عکس

در زمان‌های قدیم، تنها کاربری رودخانه دلاور برای کشتیرانی و تجارت بود که همین امر باعث شد مدیران فیلادلفیا به بازطراحی سواحل آن بپردازند تا مردم را گرد هم آورند و لحظات شادی را به آن‌ها هدیه دهند. ایجاد پارک اسپروس نتیجه یکی از این اقدامات به حساب می‌آید که البته قرار بود برای مدت زمان کوتاهی به عنوان تفریحگاهی توسط مردم مورد استفاده قرار گیرد. با این حال استقبال زیاد شهروندان فیلادلفیایی و حتی گردشگران شهر از این فضای عمومی زیبا، برنامه‌ریزان را بر آن داشت تا آن را برای همیشه به عنوان محلی برای افزایش نشاط مردم حفظ کنند.میدان مرکزی سی‌ساید، فلوریدا

ایجاد یک منطقه مسکونی کوچک که همچون شهرها از تمام امکانات برخوردار باشد از نظر بسیاری از طراحان امری غیر ممکن به حساب می‌آید که البته این ویژگی به خوبی در منطقه مسکونی سی‌ساید دیده می‌شود. سی‌ساید شهرکی زیبا و بسیار کوچک به شمار می‌رود که در فضاهای عمومی گسترده محصور شده و افراد بسیاری را برای سکونت گرد هم آورده است. هدف اصلی طراح این منطقه مسکونی محبوب ایجاد فضای کوچکی بود که در آن یک اداره پست، فروشگاهی برای مواد خوراکی، کتابفروشی و چند رستوران احداث کند، اما به تدریج خانه‌های مسکونی نیز دور تا دور آن را فرا گرفت.

زیباترین فضاهای عمومی آمریکا + عکس

خیابان‌های نیواورلئان، لوئیزیانا

طراحی خیابان‌های نیواورلئان بسیار منحصر به فرد است چرا که اغلب عابران پیاده و سایر کاربران تردد پاک از آن‌ها بهره می‌برند. از مهم‌ترین ویژگی‌های خیابان‌های نیواورلئان که به این شهر هویتی جهانی بخشیده و آن را از سایر فضاهای عمومی و خیابان‌های جهان متمایز کرده است می‌توان به عرض زیاد آن‌ها، وضعیت مطلوب پیاده‌روها، هماهنگی طراحی بین این فضاهای عمومی و سازه‌های اطراف آن، سیستم‌های روشنایی پیشرفته و زیبا و همچنین وجود مراکز تجاری در آن‌ها اشاره کرد.

زیباترین فضاهای عمومی آمریکا + عکس

کد خبر 510305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.