خلاقیت، دریچه‌ای برای جهانی شدن صنایع دستی

دبیر فنی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی گفت: "خلاقیت" معیار اصلی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در بخش‌های مختلف به شمار می‌رود و یکی از ابزارهایی که می‌تواند نگاه‌ها را نسبت به صنایع دستی ایران تغییر دهد، همین معیار خلاقیت است.

جعفر جعفر صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان که شهر جهانی صنایع دستی و به صورت کلی ایران است، به وسیله جشنواره بین‌المللی صنایع دستی مورد توجه دنیا قرار می‌گیرد. نمایندگان شهرهای خلاق جهان، کشورهای عضو سازمان اکو و نمایندگان اتاق بازرگانی کشورهای همسایه به صورت مجازی در نشست‌های جشنواره شرکت می‌کنند و این رویداد آن‌ها را متوجه توانمندی‌های اصفهان و ایران می‌کند.

وی افزود: این مساله اتفاق ارزشمندی است و قطعاً می‌تواند آغازگر حرکت‌های نوینی باشد که در مسائل اقتصادی به دنبال آن هستیم. در واقع "خلاقیت" معیار اصلی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در بخش‌های مختلف به شمار می‌رود و یکی از ابزارهایی که می‌تواند نگاه‌ها را نسبت به صنایع دستی ایران تغییر دهد، همین معیار "خلاقیت" است.

دبیر فنی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی درباره معیارها و امتیازات لازم یک شهر جهانی صنایع دستی، توضیح داد: یک شهر یا روستا باید استانداردهای لازم در تعداد هنرمندان، تولید و فعالیت داشته باشد. همچنین زیر ساخت‌هایی مثل امکانات آموزشی خوب در آن روستا یا شهر، شبکه‌های ارتباطی، تعداد کارگاه‌ها در حد معقول و منطقی و یا زیرساخت‌های بازرگانی و عرضه و فروش نیز باید در شهر جهانی صنایع دستی به بهترین نحو فراهم شود. طبیعتاً این سختگیری‌ها برای روستا و شهرهای تک رشته‌ای کم‌تر است، اما برای شهرهای جهانی مثل اصفهان یا شیراز زیر ساخت‌ها باید به صورت کامل فراهم شود.

جعفر صالحی ادامه داد: اصفهان، از دهم تا سیزدهم مرداد ماه میزبان بزرگ‌ترین اتفاق در حوزه صنایع دستی ایران خواهد بود. بحث "نشان خلاق"، اتفاقی بی سابقه است و در واقع اسکار بین‌المللی صنایع دستی است که هنرمندان نقاط دنیا انتظار آن را داشتند، این جشنواره باید خیلی پیش تر از اینها این اتفاق می‌افتاد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اتفاق را رقم زد و قرعه به نام اصفهان خورد تا بتواند عهده دار این میزبانی شود. مرحله اول داوری‌ها روز دوشنبه، چهارم مرداد ماه تمام شد. هم اکنون در حال دسته بندی آثار و تماس با شرکت کنندگان منتخب هستیم تا آثار خود را به دبیر خانه ارسال کنند.

دبیر فنی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی درباره مسابقات و بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره، گفت: نشان دست خلاق، نشان بین‌المللی است که به شش هنرمند، سه هنرمند خارجی و سه هنرمند ایرانی، تعلق می‌گیرد. این هنرمندان از تأثیر گذاران و شاخصان کشورهای خود هستند و امید است با این کار صنایع دستی به جهان معرفی شود.

جعفر صالحی در ادامه، تاکید کرد: برای نشان همای زرین، یعنی نشان ملی صنایع دستی، حدود ۲۰ رشته صنایع دستی هدفگذاری شده که از بین این ۲۰ رشته ۴ یا ۵ رشته از رشته‌های کم رونق صنایع دستی و بقیه از شاخه‌های پر رونق هستند. از دل اینها ۲۰ اثر برتر، ۱۰ اثر خلاق و ۵ هنرمند پیشکسوت انتخاب می‌شوند.

وی افزود: بخش مسابقه دسته بندی حوزه صنایع دستی نیز یکی از الزامات این حوزه است و شامل سه قسمت برای صنایع دستی، صنایع دستی برای غیر و غیر برای صنایع دستی می‌شود.

دبیر فنی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی اظهار کرد: در بحث طراحی خلاقانه برای صنایع دستی پیگیر هستیم که شرکت کنندگان به کمک صنایع دستی بیایند تا بتوانیم نوآوری‌هایی را در این حوزه داشته باشیم. طراحی پوشاک با صنایع دستی و طراحی فرش دستباف نیز از دیگر مسابقات جشنواره بین‌المللی صنایع دستی است.

جعفر صالحی خاطر نشان کرد: طی سه روز جشنواره برخی برنامه‌ها، چه داخلی و چه خارجی، به صورت مجازی برگزار می‌شود. در واقع بنا بود نمایش آثار به صورت حضوری و ملموس باشد که با توجه به شرایط کرونا قرار شد تصویربرداری انجام شود و نمایشگاه بیشتر به صورت مجازی باشد.

وی درباره برنامه‌های جانبی جشنواره، اعلام کرد: با توجه به فرجه‌ای که به ما تعلق گرفت، تصمیم بر این شد تا از این فرصت بین‌المللی نهایت بهره برداری انجام شود. بر همین اساس مقدمات و کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان به صورت آنلاین در ۲۰ رشته صنایع دستی برنامه‌ریزی شد که همگی از برنامه‌های جانبی به حساب می‌آیند.

کد خبر 510277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.