دبیر خانه دائمی "مکتب اخلاقی اصفهان" در تخت فولاد تاسیس شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاخص بودن مکتب اخلاقی اصفهان گفت: شکل‌گیری دبیرخانه دائمی این رویداد معنوی در جوار تخت پولاد اصفهان که آرامستان جمع کثیری از فحول علمای اخلاقی و ربانی است، در تاسی به مکتب گران سنگ پیشینیان، پایه‌گذار نظرگاه‌های نو در حوزه اخلاق خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعباس صالحی، شامگاه روز سه‌شنبه _ پنجم مردادماه_ در پیامی به "کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان"، که توسط حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان قرائت شد، اظهار کرد: علم‌الاخلاق در میان دانش‌های عقلی و نقلی دارای جایگاه ممتازی است؛ چنانکه تا به امروز نیز این تسلسل دانشی امتداد یافته است، حقیقت آن است که "اخلاق "، تراز و میزان انسان بوده و هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است.

وی افزود: حوزه بزرگ علمیه اصفهان که ریشه در تاریخ هزارساله دارد، در ادوار مختلف، در پرورش و بسط نظام اخلاقی و جلوه‌های متعالی آن سهمی تأثیر گذار داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: عالمان وارسته از اصول اخلاقی به‌عنوان میزانی برای سنجش اعمال یاد کرده و سعادتمندی انسان را در کسب فضائل اخلاقی جست‌وجو می‌کنند و در این زمینه تأملات عقلی و نقلی گسترده‌ای را داشته‌اند و در این میان یکی از حلقه‌های شاخص، "مکتب اخلاقی اصفهان" است.

صالحی افزود: میراث مکتوب ارزشمندی که از بزرگانی همچون ابن مسکویه و ابن‌سینا در دوره اقامت اصفهان تا عصر درخشان این حوزه در دوران صفوی تا قاجاری را در بردارد، در دوره معاصر نیز، اصفهان این سلسله را تداوم داده است، از ظهور شخصیت‌های پُرافتخاری همچون آقا رحیم ارباب و میرزاعلی آقا شیرازی تا زعیم حوزه اصفهان آیت‌الله‌العظمی مظاهری و استاد برجسته اخلاق آیت‌الله ناصری که در تداوم و تکامل مکتب اخلاقی اصفهان، منشأ برکات چشمگیری بوده و هستند.

وی تصریح کرد: این نعمت بزرگ الهی را شاکریم و مفتخریم که اصفهان به عنوان سپهر هماره درخشان ستارگان ربانی، پرچمدار احیا مکتب اخلاقی خود است و با برپایی کنگره‌ای ملی، فرصتی برای پرداختن به آفاق و ساحت‌های نورانی آن را فراهم آورده است، بی‌تردید این حرکت آغازین، می‌تواند مبنایی درست برای استمرار راه نورانی اندیشمندان سَلَف باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شکل‌گیری دبیرخانه دائمی این رویداد معنوی در جوار تخت پولاد اصفهان که آرامستان جمع کثیری از فحول علمای اخلاقی و ربانی است، در تاسی به مکتب گران سنگ پیشینیان، پایه‌گذار نظرگاه‌های نو در حوزه اخلاق خواهد بود.

صالحی با اشاره به ایام عید غدیر، تاکید کرد: رجاء واثق دارم که نفس زکیه امام عارفان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام، پشتوانه‌ای گران سنگ برای خلق آثار معنوی و معرفتی جدید خواهد بود.

کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان، شامگاه سه‌شنبه با حضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان با پیام آیت‌الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدرسه علمیه امام صادق (ع) اصفهان برگزار شد.

این کنگره یک‌روزه با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حوزه علمیه، دانشگاه اصفهان، شهرداری اصفهان، خانه حکمت و مؤسسه فرهنگی معراج اندیشه سپاهان برگزار شد.

کد خبر 510270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.