لاریجانی: توسعه خوزستان امری همه‌جانبه است اما برنامه روشنی ندارد

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

جهانگیری: صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور ضروری است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در دومین نشست کمیته ملی راهبری حمایت از جنگل‌های زاگرس که به ریاست وی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور، گفت: جنگل‌ها از بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند و در شرایط جدید که ما با تغییرات اقلیمی شدید و خشکسالی روبرو هستیم باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

وی با بیان این که موضوع حفاظت از جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های زاگرس باید به یکی از اولویت‌های اصلی کشور تبدیل شود، تصریح کرد: امروز بخش مهمی از زندگی و حیات مردم ایران به جنگل‌ها وابسته است بنابراین همه دستگاه‌ها باید با مشارکت و همکاری تلاش کنند تا از پهنه‌های طبیعی به خوبی نگهداری شود.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز خرسندی از ابتکار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استفاده از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی در تدوین سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس، اظهار کرد: باید برای حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها نگاه بلند مدت داشت و تدوین این سند می‌تواند کمک کند که این مساله ملی هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نشود.

جهانگیری تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع با برنامه‌های کوتاه مدت و ضربتی می‌تواند سیاست‌هایی در جهت مقابله با بیماری که درختان بلوط را در عرصه‌ای بیش از یک و نیم میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس تحت تأثیر قرار داده است، اجرا کند همچنین باید برنامه جدی برای مقابله با حریق‌هایی که هر روز اخبار آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود اتخاذ شود تا از یک سو از گسترش بیماری و حریق در منطقه زاگرس پیشگیری شود و از سوی دیگر با احیا و بازسازی این سرمایه طبیعی شاهد آینده روشنی برای جنگل‌های منطقه باشیم.

وی با ابراز تأسف از گزارش رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مبنی بر این که صد در صد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرس علت انسانی دارد، افزود: بر اساس گزارش‌های «فائو» ارزش هر درخت بلوط میلیون‌ها تومان است و این آتش سوزی‌ها به منابع ارزشمند کشور خسارات گسترده‌ای وارد می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که برنامه احیای یک و نیم میلیون هکتار از پهنه‌های جنگلی آسیب دیده باید متناسب با برنامه هفتم توسعه همه جانبه کشور باشد، گفت: بخش‌هایی از سند جامع بوم سازگان که نیاز به اصلاح دارد به کمیسیون زیر بنایی دولت ارجاع داده می‌شود تا در دولت آتی هم در صورت انجام برخی اصلاحات اجرا شود.

دولت رئیسی راهی جز ادامه برجام ندارد

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص راهبرد سیاست خارجی دولت رئیسی اظهار کرد: دولت جدید یا می‌داند یا خواهد فهمید که بدون برجام نه تنها مشکلات سیاست خارجی قابل حل نیست بلکه مشکلات اقتصادی داخلی هم، حل نمی‌شود. در نهایت من فکر می‌کنم دولت آینده یا در کوتاه مدت و یا در میان مدت به این نتیجه می‌رسد که برای حل مشکلات سیاست خارجی و برای از میان برداشتن تحریم‌ها و روابط سیاسی و بانکی، باید مساله حل شود. من فکر می‌کنم بالاخره به این نتیجه می‌رسند و این کار انجام می‌شود.

وی درباره تاکید برخی دلواپسان برای اعلام جرم علیه روحانی با حربه برجام گفت: حرف‌ها و کارهایی که امروز گفته می‌شود و اعلام جرم علیه یک نفر در ادامه همان کارهاست و این رفتار چندان اهمیت ندارد و مهم نیست، اصلاً مگر به این راحتی می‌توان علیه رئیس جمهور یک کشور اعلام جرم کرد؟

دلایل تأخیر در ورود واکسن روسی به ایران اعلام شد

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: در دیدارهایی که با مقامات روس داشتم اعلام کردند که به دلیل اولویت داشتن واکسیناسیون در این کشور و کمبود تولید واکسن، هیچ گونه ارسال واکسنی به خارج انجام نمی‌شود. جلالی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: بر اساس همین پیگیری‌ها در دیداری که روز پنجشنبه با مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه داشتم، وی اعلام کرد که پس از بهبود روند واکسیناسیون در این کشور، روسیه تعهدات خود برای ارسال واکسن به دیگر کشورها را ادامه خواهند داد.

پاسخ علی لاریجانی به یک سئوال مهم درباره خوزستان

علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب در یادداشتی با عنوان «آیا مشکلات خوزستان با غمگساری حل می‌شود؟» در خصوص مشکلات استان خوزستان نوشت: مشکل مردم عزیز خوزستان فقط کمبود آب نیست و فقط یکی از مشکلات آن‌ها این امر است. توسعه خوزستان یک امر همه‌جانبه است، اما برنامه روشنی ندارد لذا مردم نمی‌توانند زندگی امروز و فردای خود را پیش‌بینی کنند. استان‌های دیگر هم از چنین فقدان نظام توسعه‌ای رنج می‌برند. دولت‌ها به رغم مصوبات متعدد مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های پنج ساله که موظف بودند طرح آمایش سرزمین را مدون کرده و به اجرا درآورند، هیچ یک از دولت‌ها این کار را انجام نداده‌اند. نتیجه این سهل‌انگاری همه دولت‌ها عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های استانی و گاه کج‌روی از توسعه استان‌ها شده است. هر چه در این امر خطیر تأخیر شود به ضرر کلیت نظام توسعه‌ای کشور است. امیدواریم دولت جدید همتی در این راه داشته باشد.

سلامی: دشمنان تصور می‌کنند با ساعاتی قطع شدن برق یا کمبود آب، مردم دستاوردهای نظام را کنار می‌گذارند

سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران با بیان این که امروز آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند از عربستان سعودی حمایت کنند، اظهار کرد: این نشانه افول آنهاست و آن‌ها هیچ گاه نتوانسته‌اند ملت سازی کنند و امروز دیگر آمریکا را در متن سیاست‌های منطقه مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: امروز دشمنان ملت ایران بار دیگر باز هم به اشتباه افتاده‌اند و تصور می‌کنند با ساعاتی قطع شدن برق برخی مناطق و یا کمبود آب به دلیل خشکسالی مردم ایمان و دستاوردهای نظام را کنار می‌گذارند و به حرف‌های دشمنان گوش می‌دهند، ولی دشمن به طبل باطل می‌کوبد چراکه ملت ایران دشمن را به خوبی می‌شناسند و هرگز فریب افکار و خواب‌های آشفته دشمنان را نمی‌خورند.

تاکید سخنگوی شورای نگهبان بر اولویت‌بندی مطالبات

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «چند نکته‌ای در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان خوزستان در خصوص مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی جنبش دانشجویی گفتم: سند جامع مطالبه‌گری دانشجویی اصول قانون اساسی است و باید اصول مغفول آن توسط جنبش دانشجویی پیگیری شود. مسئله شناسی درست و زمانه‌شناسی دو شاخص مهم در مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی جریان دانشجویی است. اگر در خلال مطالبه‌گری، مسائل اصلی منطقه‌ای یا ملی کنار زده و به مسائل فرعی و بدون اولویت پرداخته شود یا مسائل مهم همچون مسئله آب خوزستان در زمان خود پیگیری و دنبال نشود و عقب بیفتد جریان دانشجویی به مسئولیت تاریخی و انقلابی خود عمل نکرده است.»

کنایه حجاریان به اصلاح طلبان «صندلی طلب»

سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: «کار حزبی نیاز به فداکاری و ایثار، کادر حرفه‌ای و شرایط مساعد دارد که همه این‌ها محل پرسش قرار گرفته است. در حال حاضر خاک سیاست ما پلیسی-پادگانی است و احزاب و کادرهایشان امکان رویش ندارند. برخی اصلاح‌طلبانِ صندلی‌طلب معتقدند سیاست مقدمه کسب‌وکار است؛ باید به آن میزان دز سیاسی فعالیت را بالا ببریم تا حساسیت هیچ فرد و نهادی بالا نرود. از منظر اینان سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه یعنی اعلام نظر درباره مسائل روبنایی و دعواهای اداری_استخدامی تا حد فرماندار و استاندار! خوب، شما می‌توانید نماد این تفکر را، چه حزب باشد و چه فرد، در معرض آرای عمومی قرار دهید و ببینید چه قدر مقبولیت دارد. من معتقدم بالاخره یک‌نفر باید راهی برای سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه باز کند. در انتخابات ۱۴۰۰ مصطفی تاج‌زاده همان یک‌ نفر بود. تاج‌زاده نیرویی تشکیلاتی، فعال و نقاد بود و می‌توانست اصلاحات را یک قدم به جلو ببرد و از بوروکراتیزه شدن آن جلوگیری کند که تا حد زیادی چنین کرد.»

کد خبر 510186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.