۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
باستان‌شناس بودن چگونه است؟

روز باستان‌شناسی، با هدف گشودن دریچه‌ای به زندگی روزمره باستان‌شناسان سراسر جهان ارائه شده و در اصل روزی برای آشنایی با تجربیات باستان‌شناسان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، باستان‌شناسان، عاشقان پیشینه تاریخ و محافظان گذشته جهان هستند که برای شناساندن شکوه گذشته به آیندگان گام‌هایی مستحکم برمی‌دارند و روز باستان‌شناسی عبارت است از به نمایش گذاشتن کارهای باستان‌شناسان در این زمینه، چه اقدامات میدانی و چه انجام کارهای تحقیقاتی در دفاتر و آزمایشگاه‌ها. هدف از تعیین چنین روزی ایجاد علاقه در میان تمامی افرادی است که به خود فرصتی برای درگیر شدن با این شغل باشکوه نمی‌دهند و اینکه به همه کمک شود تا ببینند باستان‌شناسی چگونه به بشر کمک می‌کند تا گذشته را دریابد و چه ارتباط و اهمیت بی‌اندازه‌ای برای دنیای مدرن دارد. در حالت کلی، روز باستان‌شناسی نشان می‌دهد که باستان‌شناس بودن چگونه است.

تاریخچه روز باستان‌شناسی

روز باستان‌شناسی، یک رویداد وبلاگ‌نویسی بین‌المللی با هدایت داوطلبان بود که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ برگزار شد و پس از آن به‌طور گسترده ادامه یافت. در این روز از تمامی فعالان، محصلان و علاقمندان به باستان‌شناسی تقاضا شد که در یکی از روزهای مشخص‌شده ماه جولای، یک روز کاری خود را به صورت عکس، متن یا فیلم در وبلاگ روز باستان‌شناسی به اشتراک بگذارند. اجرای این طرح توسط تیمی داوطلب از باستان‌شناسان حرفه‌ای و به‌صورت کاملاً رایگان آغاز شد و با مشارکت تمام قد و خالصانه عموم علاقمندان ادامه یافت، از افرادی که بار سفر می‌بندند و به اکتشاف جهان باستان می‌روند تا متخصصانی که این رسالت بزرگ را در آزمایشگاه‌ها و پشت کامپیوترهای‌شان به انجام می‌رسانند همگی نقش بسزایی در ماندگار کردن این مناسبت ایفا کردند.

روز باستان‌شناسی به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن سالانه باستان‌شناسی، در دو هفته آخر ماه جولای برگزار می‌شود و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های روزانه باستان‌شناسان سراسر جهان است که به افزایش آگاهی عمومی در مورد ارتباط و اهمیت باستان‌شناسی برای دنیای مدرن کمک می‌کند. با صدها رویداد ارائه شده توسط گروه‌های مختلف جامعه، سازمان‌های میراث فرهنگی، دانشگاه‌ها و واحدهای تجاری، در این رویداد به میلیون‌ها نفر کمک می‌شود تا داستان‌های گذشته اماکن مختلف را کشف، با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و در سفر یک باستان‌شناس همراه او باشند. اطلاعاتی که در این روز به دست می‌آید ممکن است منجر به تعجب بسیاری از تازه‌واردان شود، از این رو می‌بینند از کارهای میدانی تا علوم آزمایشگاهی، فعالیت در موزه‌ها یا اماکن ساخت‌وساز و غیره، چه امکانات و فرصت‌های بی‌پایانی برای شناخته‌شدن وجود دارد حتی علاقمندان به باستان‌شناسی نیز می‌توانند با تهیه گزارش‌های موثق از اماکنی با تاریخ غنی در این روز مشارکت داشته باشند.

در روز باستان‌شناسی عموم مردم در می‌یابند که یک باستان‌شناس چه مسیری را برای رسیدن به مکانی که در حال کاوش روی آن است طی کرده، چه سختی‌ها و چه پیشرفت‌هایی را در این مسیر تجربه کرده و چرا انتخاب کرده است که تحصیلات خود را در رشته باستان‌شناسی ادامه دهد و عمر کاری‌اش را به‌عنوان یک باستان‌شناس سپری کند. در این روز افراد بیشتری برای ارزش‌گذاری میراث متنوع و شناخت فرهنگ در همه‌جای دنیا مورد حمایت قرار خواهند گرفت و با برقراری ارتباط میان گروه‌های مختلف تجاری، دانشگاهی و اجتماعی برای نشان دادن تأثیر اجتماعی باستان شناسی، ارزش عمومی این رشته پررنگ‌تر می‌شود.

تاریخ برگزاری روز باستان‌شناسی ۲۰۲۱

روز باستان‌شناسی که در سال ۲۰۱۷ در تاریخ ۲۸ جولای، در سال ۲۰۱۸، روز ۲۳ جولای، در سال ۲۰۱۹ روز ۲۲ جولای و در سال ۲۰۲۰ در روز ۱۵ جولای برگزار شد، امسال در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۱ برگزار می‌شود و در این تاریخ تمامی رویدادهای بارگذاری شده توسط کاربران را در دسترس عموم قرار می‌گیرد. موضوع روز باستان‌شناسی ۲۰۲۱ بررسی مکان‌های محلی و کشف میراث موجود در آن‌ها است. در این رویداد مردم تشویق می‌شوند تا به کشف اماکن، ساختمان‌ها، رویدادها، داستان‌ها و افرادی خاص در محله‌های خود بپردازند.

کد خبر 510169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    قربون دخترم برم موفق باشی عشقم