خشک شدن معمایی ۷ درخت در بلوار کشاورز تهران

به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خشکیدگی تعدادی از درختان بلوار کشاورز در کمیسیون ماده هفت در حال بررسی است و حفاری‌های مترو طی سالیان گذشته یکی از عواملی است که به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، اخیراً چند درخت چنار تنومند بلوار کشاورز جنب هتل اسپیناس خشک شده‌اند؛ درختانی با عمر بیش از ۵۰ سال سن که خشکیدگی یکباره آن‌ها توجه شهروندان را به خود جلب کرده است. «جابر انصاری» سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ درباره خشک شدن تعدادی از درختان بلوار کشاورز تهران، می‌گوید: جنب هتل اسپیناس یک ملک قدیمی قرار دارد که حدود دو هزار متر مربع عرصه و هزار متر مربع اعیان دارد. درختان این ساختمان خشک نشده است و در ساختمان نیز به سمت کوچه طوسی و ضلع جنوب ملک واقع است.

ماجرای درختان خشک شده در بلوار کشاورز

انصاری با اشاره به اینکه مالک برای این ملک پروانه ساخت نگرفته، گفت: این ملک متعلق به یک شرکت خصوصی است و اینکه چرا زمین را خریده، اما بنا را درست نکرده و پروانه نگرفته است را نمی‌دانم، اما از محوطه ملک به عنوان پارکینگ اختصاصی برای کارمندان خود استفاده می‌کند، چرا که شرکت قبل از هتل اسپیناس قرار دارد.

معاون خدمات شهری منطقه ۶ تهران ادامه می‌دهد: درخت‌هایی که خشک شدند در ملک کسی نیستند، بلکه برِ خیابان اصلی در ضلع جنوب بلوار کشاورز قرار دارند. کوچه طوسی بن بست است و خط ۶ مترو چند سال پیش سر کوچه طوسی را به عنوان بخشی از کارگاه خط شش حصارکشی کرده است.

وی با بیان اینکه در این مکان ساخت‌وسازی انجام نمی‌شود، می‌گوید: کانکسی که در ارتفاع دیده می‌شود متعلق به مترو است و هیچ ساخت‌وسازی نیز در آنجا انجام نمی‌شود.

معاون خدمات شهری منطقه ۶ در ادامه در توضیح خشک شدن تعداد مشخصی درخت در این منطقه می‌گوید: درختان قبل و بعد از آن‌ها سبز هستند و نکته‌ای که برای ما هم جالب است این است که با توجه به بدنه درخت‌ها مشخص است که آن‌ها در اثر آفت از بین نرفته‌اند. بررسی‌های مقدماتی حاکی از آن است که این درخت‌ها ناشی از یک اتفاق تحت‌الارضی از بین رفتند، یعنی در زیرزمین اتفاقاتی رخ داده، ریشه‌ها احتمالاً قطع شده و از آنجایی که نمی‌توانند ریشه خود را ترمیم کنند، از بین رفته‌اند.

وی تاکید دارد که پای درخت‌ها اصلاً چیزی نریخته‌اند و ادامه می‌دهد: هیچ آثاری از اینکه چیزی پای درخت‌ها ریخته باشند وجود ندارد. اصلاً دلیلی هم برای این کار وجود ندارد، چرا که درخت‌ها مزاحمتی برای کسی ندارند. ضلع جنوب این درخت بخشی از خیابان طوسی است که ملکی ندارد و بخشی نیز متعلق به ملکی است که به خیابان کشاورز در ندارد و بنای آن نیز مخروبه است.

انصاری با بیان اینکه سوءنیتی در خشک شدن این درخت‌ها مشاهده نمی‌شود، اظهار کرد: این بنا حتی پروانه هم نگرفته است. برخلاف برخی از درخت‌ها که با قصد و نیت و توسط افراد سودجو مورد تعرض قرار می‌گیرند، اما در خشک شدن این درخت‌ها آثاری از سوءنیت مشاهده نمی‌شود. بر اساس بررسی میدانی به نظر می‌رسد زیر زمین و دقیقاً در همین نقطه، اتفاقاتی رخ داده است که عمدتاً حفاری‌های تحت‌الارضی می‌تواند باشد.

وی ادامه می‌دهد: برای مثال یکی از مجموعه شرکت‌های حفار در مجاورت این درخت‌ها حفاری انجام داده است البته که این حفاری می‌تواند در زیر درخت هم نباشد و با فاصله از درخت نیز باشد، اما از آنجایی که ریشه‌های این درختان به دلیل کهنسال بودن شعاعی را اشغال کرده است، از زیر به این درخت‌ها آسیب رسیده است و این درخت‌ها نتوانستند ریشه را بازیابی کنند.

انصاری درباره اقدام شهرداری در حفظ این درخت می‌گوید که اقدامات شهرداری منطقه برای تیمارداری و از بین نرفتن درختان نیز پاسخگو نبوده و شهرداری هر اقدامی در موضوع تیمارداری انجام داده، متأسفانه درخت نتوانسته خود را احیا کند. شهرداری منطقه موضوع را چند ماه پیش به کمیسیون ماده ۷ گزارش داده و این مساله در حال بررسی است.

وی اضافه می‌کند: جمع‌بندی مقدماتی این است که در اثر اتفاقات حفاری در زیر زمین درخت‌ها خشک شده‌اند. البته برای حفاری به مستنداتی نیاز است و ما مستندات کافی را نداریم که به طور قطع بگوییم چه حفاری منجر به این اتفاق شده اما در طول بلوار کشاورز از میدان ولیعصر تا خیابان حجاب تونل خط ۶ مترو عبور کرده و ممکن است در اثر این عبور معارضاتی وجود داشته که برای رفع آن، تأسیسات خود را به بخش دیگری از زیر بلوار کشاورز انتقال داده و آن‌ها موجب این اتفاق شده باشند.

انصاری تاکید دارد که باید بررسی کارشناسی‌تر و بر اساس اسناد و مدارک حرف زد و مسیر خط شش را به دست آورد تا مشخص شود آیا خط شش از این نقطه عبور کرده است یا نه و به همین دلیل آن را به کمیسیون ماده هفت ارجاع داده‌ایم. به نظر می‌آید اتفاق ناشی از حفاری‌های تحت‌الارضی است که روی زمین هم آثاری از آن نمی‌بینیم. او بن درختان خشک شده را بیش از ۲۰۰ اعلام کرد که عمری بیش از ۵۰ سال دارند.

حفاری خط شش، ۵ سال پیش به اتمام رسیده است

«علی امام» مدیر عامل شرکت مترو تهران در واکنش به صحبت‌های معاونت خدمات شهری منطقه ۶ می‌گوید: حفاری خط شش مترو پنج سال پیش به اتمام رسیده است و دیگر اقداماتی که در طی پنج ساله گذشته انجام شده است مربوط به تکمیل تجهیزات و توسعه ایستگاه‌ها بوده است. اینکه بخواهیم کاری کنیم و با حفاری منجر به خشک شدن درختان شویم، چنین اتفاقی رخ نداده است.

کمیسیون ماده ۷ در حال بررسی گزینه‌های مختلف است

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره خشک شدن درختان بلوار کشاورز می‌گوید: شرایط محیطی این چنارها طی ۷۰ الی ۸۰ سال گذشته تغییرات عمده‌ای کرده است. در زمان کاشت این چنارها در بلوار کشاورز، ساختمان‌های بلند مرتبه در کنار درختان ساخته نشده بود و تغییرات زیر سطحی از جمله احداث خطوط مترو انجام نشده و شرایط برای رشد درختان مساعد بود. همین مسئله موجب شد تا این بلوار به یک کریدور فضای سبز در شهر تهران تبدیل شده و جزو میراث طبیعی تهران محسوب شوند.

میلانی درباره بررسی کمیسیون ماده هفت درباره علت خشک شدن درختان بلوار کشاورز گفت: کمیسیون ماده هفت در حال بررسی گزینه‌های مختلفی است و یکی از گزینه‌ها احداث مترو است. با توجه به چک لیست بررسی، عامل انسانی نیز بررسی می‌شود.

وی درباره اینکه از توسعه زیرزمینی مترو در این محل بیش از پنج سال می‌گذرد، گفت: ممکن است موقع ساخت تخریب شده باشد و اثرات آن سال‌ها بعد بروز دهد. این مسائل در حال بررسی است و کمیسیون ماده هفت نظر نهایی را اعلام می‌کند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این که آیا خشک شدن ناگهانی چند درخت در کنار یکدیگر در حالت طبیعی امکانپذیر است یا عامل انسانی دخیل است؟ می‌گوید: عوامل مختلفی اثرگذار هستند. باید به شرایط اکولوژیکی و مدیریتی در سطح منطقه توجه شود و سپس در کمیسیون ماده هفت، شواهد و قرائن را بررسی کنند و به یک نتیجه منطقی برسند. از طرفی، چگونگی پایش درختان کهنسال باید بررسی شود که آیا پایش به صورت مکفی انجام می‌شود؟

میلانی تصریح می‌کند که باید شرایط خشکیدگی ظاهری و وضعیت آفات توسط شهرداری کنترل و وضعیت زیرسطحی نیز بررسی شوند. تا جایی که می‌دانم به تازگی بررسی وضعیت زیرسطحی در دستورکار قرار گرفته و باید وضعیت آبیاری و کیفیت آب رسیدگی و همه این موارد بررسی شود.

نشانه‌های هشدار زودتر از واقعه بروز می‌کنند

وی با بیان اینکه نشانه‌های هشدار زودتر از واقعه اصلی بروز می‌کند، خاطرنشان می‌کند: کسانی که درخت‌ها را پایش می‌کنند باید درصدد چاره‌جویی برآیند و از بروز خسارت پیشگیری کنند. سیستم پایش درختان جامع نیست و پایش‌گران عموماً بحث شادابی و وضعیت آفات را بررسی می‌کنند و خشکیدگی را خیلی مورد توجه قرار نمی‌دهند. از طرفی ساکنان و صاحبان تأسیسات و ساختمان‌های اطراف باید نسبت به فضای سبز مجاور خود احساس مسئولیت کنند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌افزاید: باید اطلاع‌رسانی و حساس شدن به وضعیت درختان را در بین مردم نهادینه کنیم تا زمانی که به چنین مسئله‌ای برخورد می‌کنند، به شهرداری اطلاع بدهند. خودشان هم با ویژگی‌های اولیه درختان آشنایی پیدا کنند و در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه از بروز مشکل در درخت به شهرداری اطلاع دهند تا به موقع شهرداری تیمارداری و مراقبت کند.

منبع: ایلنا

کد خبر 510044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.