سرنوشت زباله‌ها در شهر تاریخ و طبیعت

فعالیت‌های مصرفی روزمره انسان‌ها، موادی را به وجود می آورد که اغلب به علت بدون استفاده و بی‌فایده قلمداد شدن از دید افرادی که مصرف کننده آن‌ها می باشند دور ریخته می شوند در حالی که بسیاری از این پسماندها ارزشمند است و می‌تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تفکیک زباله از مبدا نخستین زنجیر از کل زنجیره مدیریت پسماند جامد محسوب می‌شود و از آنجا که اجرای این طرح وابسته به رفتارها و تصمیم فرد و خانوار نه شهرداری و اماکن دولتی است به همین خاطر تا حدود بسیار زیادی بار اجتماعی- اقتصادی زیادی دارد و موفقیت آن وابسته به اصلاح ساختارهای فرهنگی تصویر ذهنی شهروند و به تبع آن تصمیمات وی است ضمن اینکه پیاده سازی این قبیل طرح‌ها خود به معنی اصلاحات اجتماعی و تأثیرات گوناگون است.

بازیافت و تفکیک زباله هرچند ممکن است هزینه‌بر به نظر آید اما یکی از نخستین حقوق شهروندان جمع‌آوری و تفکیک اصولی پسماند است متأسفانه طرح تفکیک زباله از مبدا این روزها به معضلی اساسی برای شهر خرم آباد تبدیل شده است، طرحی که سال‌هاست اجرا نمی‌شود.

سازمان پسماند پنجه در پنجه مشکلات

«مهراد سیاه‌پور» رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد در خصوص نارسایی‌های موجود در جمع‌آوری پسماندهای شهری همچنین اجرا نشدن طرح تفکیک زباله از مبدا می‌گوید: برون‌سپاری خدمات راجع به مدیریت پسماند از سوی شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع است اما استفاده از مزایای این تبصره منوط به طی تشریفات قانونی از قبیل ارسال لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر و رعایت مقررات مربوط به مناقصات است.

وی با اشاره به اجرای این طرح در سازمان پسماند می‌افزاید: برابر قرارداد فی‌مابین سازمان پسماند و انجمن حمایت از زندانی‌ها تفکیک از مبدا را برابر مقررات و مزایده واگذار کردیم و تفکیک از مقصد کارخانه پردازش در روز ۲۵۰ تن را چندین بار به مزایده گذاشتیم که کسی شرکت نکرده است هرچند چندین مرتبه طرح تفکیک زباله به مزایده رفت، اما متأسفانه هر پیمانکاری ورود می‌کند یک الی دو ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد تصریح می‌کند: مهمترین بحث در تفکیک زباله تامین نیروی کار است و پیمانکار با نداشتن نیروی کار مواجه است زیرا نیروی کار به طور مداوم با زباله سروکار دارد هیچ کس رغبت نمی‌کند در این محل مشغول کار شود، عامل دیگر هزینه‌های گزاف اجرای این طرح است و دیگر اینکه متأسفانه زباله‌گردها در سطح شهر زباله‌های خشک و سودآور را تفکیک می‌کنند و هر آنچه به سایت دفن زباله منتقل می‌شود یک زباله پرتی یعنی در واقع تفاله است که موجب ضرر و زیان و شکست پیمانکار می‌شود که در این رابطه باید شهرداری، دادستانی، فرمانداری، بهداشت، صمت و… به میدان آمده و ضایعاتی‌ها و زباله گردها را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به موانع و مشکلات این سازمان در اجرای طرح خاطرنشان می‌کند: تفکیک زباله از مبدا نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده است و اگر بخواهیم زباله‌ها از مبدا تفکیک شوند نیاز است اهالی فرهنگ، اصحاب رسانه و فعالان محیط زیست به یاری شهرداری بیایند تا در قالب یک فرهنگ‌سازی گسترده آن را در جامعه نهادینه کنیم.

سیاه‌پور اظهار می‌کند: هم اکنون تفکیک زباله در سایر شهرها به کارگران اتباع بیگانه واگذار می‌شود و بخش خارجی پای کار می‌آید زیرا این کار فقط در توان این افراد است اما با توجه به اینکه سرانه بیکاری در استان لرستان بسیار بالاست جهت تأمین نیروی کار مجوز بکارگیری نیروی خارجی داده نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: با ادارات بهزیستی، کار و تعاون مکاتباتی جهت تأمین نیروی کار انجام داده‌ایم، اما به محض مراجعه و مشاهده سایت دفن زباله و محیط کار را رها می‌کنند این در حالی است که سایت دفن زباله ظرفیت پذیرش ۵۰ نفر نیروی مستقیم را دارد.

حیوانات موذی مشکل بزرگ سازمان پسماند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: وجود حیوانات موذی مانند موش در رودخانه شهر مشکل بسیار بزرگی است و دیگر اینکه زباله گردها زباله‌های داخل مخازن را روی زمین می‌ریزند و سبب جمع شدن حیوانات موذی و تکثیر آنها می‌شوند البته نوعی سم توسط سازمان پسماند جهت مبارزه با حیوانات موذی خریداری شده است. این سم نباید در فضای مرطوب یا سرد سال استفاده شود زیرا کاربردی نخواهد داشت، از این رو ارگان‌های ذی‌ربط همچون اداره بهداشت باید به کمک ما بیایند تا بتوانیم چهره زیبایی در شأن و منزلت شهروندان به شهر خرم آباد بدهیم.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه دو منطقه علی آباد و دره گرم را به صورت پایلوت در بحث تفکیک زباله از مبدا قرار داده‌ایم، پیمانکار برنامه‌های خوبی در دست اقدام دارد، اما معتقدیم تا فرهنگ‌سازی نشود و اصحاب رسانه و اهالی علم و فرهنگ به کمک شهرداری نشتابند کاری از پیش نخواهیم برد البته برای نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه حتماً باید هر کدام از منزل خود شروع کنیم.

رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در شهر

سیاه‌پور با اشاره به رهاسازی نخاله‌های ساختمانی می‌گوید: متأسفانه برخی همشهریان نخاله‌های ساختمانی خود را در ورودی‌های شهر رها می‌کنند در صورتی که شهرداری در ۱۳ کیلومتری جاده کمالوند نزدیک سایت دفن زباله مکانی را جهت نخاله‌های ساختمانی در نظر گرفته و اگر همشهریان فهیم همکاری کنند و نخاله‌ها را به مکان مورد بحث انتقال دهند هزینه سازمان پسماند نیز کمتر می‌شود و از این نخاله‌ها جهت دفن زباله و جلوگیری از اشتعال گاز متان استفاده می‌کنیم و دیگر نیازی نیست هزینه‌ای بابت برداشتن نخاله‌ها از ورودی شهر به پیمانکار و بخش خصوصی متحمل شویم.

وی تاکید می‌کند: بیشتر درآمد سازمان از طریق تالارها، رستوران‌های غذاخوری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مطب‌ها بوده است اما اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدها همکاری همچون گذشته نمی‌شود با این حساب درآمد سازمان به شدت کاهش یافته و اگر همشهریان در بحث تفکیک زباله از مبدا یاری نکنند سازمان پسماند چگونه می‌تواند این هزینه‌های گزاف را پرداخت کند.

سرنوشت زباله‌ها با وجود راه‌اندازی نشدن سایت

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد با اشاره به سرنوشت زباله‌ها با وجود راه اندازی نشدن سایت تفکیک زباله می‌گوید: شهر گسترش پیدا کرده و روزانه ۴۰۰ نفر نیروی کار درگیر جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله هستند و ماهیانه بابت این کار سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شهرداری هزینه متحمل می‌شود، حدود ۱۰۰ دستگاه ماشین سنگین در این راستا فعالیت دارد. روزانه پنج تن زباله عفونی توسط ماشین‌های مکانیزه سازمان مدیریت پسماند جمع‌آوری و به صورت ویژه در قسمت دیگری از سایت در عمق سه متری دفن و روی آنها لایه‌ای از آهک ریخته می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه ظرفیت سایت دفن زباله که در ۱۳ کیلومتری کمالوند واقع شده در آستانه پر شدن است در مناطق سه‌گانه شهرداری خرم آباد، تنظیف منطقه یک و سه از طریق پیمانکار صورت می‌پذیرد و بخشی از منطقه دو با پیمانکار است و بخش دیگری از آن را شهرداری انجام می‌دهد. ۴۰۰ تن زباله که در ۲۴ ساعت جمع‌آوری می‌شود با حدود ۱۰۰ کمپرسی به سایت دفن زباله منتقل و همانطور که قبلاً بیان شد به دلیل راه اندازی نشدن سایت تفکیک زباله این ۴۰۰ تن تفکیک نشده دفن می‌شود.

سیاه‌پور تاکید می‌کند: به هر روی اهمیت آموزش شهروندان و لزوم ارتقای کیفیت تجهیزات جمع‌آوری پسماندهای شهری، همچنین همراهی شهروندان و برنامه‌ریزی دقیق باعث کاهش تولید زباله و تفکیک در مبدا را راحت‌تر می‌کند.

گزارش از بتول صادقی، خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 510043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.