اقدامات ۴ سال مدیریت شهری اصفهان در حوزه کتاب و مطبوعات

عضو شورای شهر اصفهان گفت: مکان پیشین توزیع مطبوعات از نظر امنیت مناسب نبود به همین دلیل بر آن شدیم تا آن را در مجتمع مطبوعات اصفهان افتتاح کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در آئین بازگشایی رسمی سالن جدید توزیع مطبوعات اصفهان که صبح امروز (دوشنبه) در مجتمع مطبوعات برگزار شد، اظهار کرد: صنعت چاپ پنج قرن پیش از میلاد مسیح شروع شد. این صنعت در ایران برای اولین بار در جلفا گسترش یافت. اولین کتابی که به چاپ رسید زبور داوود و اولین روزنامه‌ای که در ایران چاپ شد در زمان اردشیر بابکان بود بنابراین تاریخ مطبوعات بسیار طولانی است و با گسترش آن ما شاهد بروز روزنامه‌های متفاوت و متنوعی هستیم.

وی با بیان این که روزنامه‌ها همچنان می‌توانند تأثیر بسیاری در جامعه داشته باشند ادامه داد: هرچند رسانه گسترش پیدا کرده است، اما غفلت از روزنامه و مطبوعات به عنوان رسانه‌ای که با قیمت ارزان در دسترس مردم است، منجر به غفلت از اطلاع رسانی مطلوب به مردم می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که روزنامه از جمله رسانه‌هایی است که تأثیر بسیاری در افزایش ارتباط مردم و مسئولان دارد، افزود: امروزه با توجه به مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی نیاز است که مطالبات مردم به گوش مسئولان برسد و یکی از عوامل اتفاقات و تحولات اجتماعی و سیاسی که در جامعه رخ می‌دهد، مطبوعات است. برای نمونه یکی از مواردی که باعث رخ دادن انقلاب مشروطه شد روزنامه‌ها بودند همچنین روزنامه در افزایش سرانه مطالعه مردم تأثیر دارد.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در این دوره از شورای شهر رخ داد انتقال اسناد، مطبوعات و روزنامه‌های دارای اصالت تاریخی به اصفهان بود. این اسناد می‌تواند وقایع تاریخی را ثبت کند تا با آنها تجربیات گذشته به مردم منتقل شود در نتیجه تأثیرات اجتماعی و فرهنگی مهمی دارد.

روشن ادامه داد: از دیگر کارهای خوبی که در این دوره از شورا شد انتقال جمعه بازار کتاب بود. این بازار در پارکینگ طالقانی قرار داشت و ما آن را به مکان بهتری در میدان امام علی (ع) منتقل کردیم.

توزیع روزنامه باید علمی و خانه به خانه باشد

وی انتقال محل توزیع مطبوعات پس از چهار دهه را اتفاق مهم دیگری دانست که در دوره مدیریت شهری جدید در حوزه مطبوعات انجام شده است، اظهار کرد: این مکان پیش‌تر مقابل هتل عباسی قرار داشت و مناسب و در شأن اهالی توزیع روزنامه نبود. مکان پیشین توزیع مطبوعات از نظر امنیت مناسب نبود به همین دلیل بر آن شدیم تا آن را در مجتمع مطبوعات اصفهان افتتاح کنیم.

روشن با بیان این که یکی از عوامل مؤثر در موقعیت یک روزنامه توزیع مناسب آن است که برای آن باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود و افراد متخصص وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید به توزیع کنندگان روزنامه آموزش داده شود تا با علم در این حوزه فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: امیدوارم این کار کمکی به افزایش فرهنگ مطالعه کند، هر چند فضای مجازی به وجود آمده اما فکر می‌کنم روزنامه‌ها برای انتقال عمیق مطالب به ذهن مردم نقش بیشتری دارند. اگر بتوانیم توزیع روزنامه را خانه به خانه کنیم می‌توانیم در فرهنگ سازی جامعه نقش بیشتری ایفا کنیم.

کد خبر 509753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.