اقدامات شهرداری اصفهان برای تامین آب پایدار فضای سبز شهر

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان با پساب تأمین می‌شود که با تکمیل این تصفیه‌خانه ها میزان پساب قابل استفاده به منظور آبیاری عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان به حدود ۲۴ میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با کاهش تدریجی منابع آب سطحی و زیرزمینی، رویکرد شهرداری اصفهان برای تحقق اهداف بزرگ‌تری برنامه‌ریزی شد تا بر اساس آن فضای سبز شهر اصفهان در راستای اهداف توسعه پایدار حرکت کند.

وی تصریح کرد: احداث تصفیه‌خانه‌های تکمیلی، خطوط انتقال آب، کلکتورها همچنین مخازن ذخیره و ایستگاه‌های پمپاژ، تجمیع و انتقال آب مازاد از عرصه‌های پر آب به اراضی دارای محدودیت کمی و کیفی آب، افزایش راندمان مصرف آب از طریق توسعه آبیاری تحت فشار و سامانه‌های مانیتورینگ و کنترل برداشت از منابع آب، بخشی از اقدامات صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی سپاهان شهر با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه (معادل ۱۲۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز) و تصفیه‌خانه تکمیلی شاهین شهر با ظرفیت ١٠٠ لیتر در ثانیه (معادل ۸۶۴۰ مترمکعب در شبانه روز) در سال‌های گذشته اجرایی شد و در حال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به پروژه‌های اجرا شده این معاونت در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ادامه داد: شهرداری اصفهان با صرف هزینه‌ای بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۶ برای پروژه‌های تصفیه تکمیلی، مخازن، کلکتور و خطوط انتقال به منظور آبرسانی به عرصه‌های فضای سبز، اقدامات حائز اهمیتی را اجرایی کرده است.

امیری گفت: از جمله اقدامات، اجرای طرح ارتقای تصفیه‌خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر (به روش انعقاد، لخته‌سازی و ته‌نشینی) با هدف تأمین آب پایدار و با کیفیت با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه روز و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال، اجرای پروژه‌های خطوط اصلی و کلکتور با هدف انتقال منابع آب و پساب تصفیه شده از تصفیه‌خانه‌ها به مخازن و شبکه آبرسانی به طول بیش از ۸۶ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات می‌توان به احداث ۱۹ مخزن ذخیره آب با هدف ذخیره و نگهداری آب و پساب تصفیه شده جهت توزیع و استفاده در فضای سبز با هزینه‌ای بالغ بر ۵۴۷ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال و حجم ۲۱ هزار مترمکعب همچنین احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال (حبیب آباد) به منظور انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب شمال اصفهان به محل تصفیه‌خانه تکمیلی پساب واقع در میدان المپیک با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و به طول شش هزار متر که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام این معاونت خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه، استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه، احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ناژوان، پل اندیشه و خیابان قائمیه با ظرفیت (به ترتیب) ۲۰۰، ۱۵ و ۱۰ لیتر در ثانیه و احداث مخازن ذخیره با ۸۷۰۰ مترمکعب ظرفیت و بیش از ۱۰۶۰۰ متر اجرای خطوط اصلی و کلکتور است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان با پساب تأمین می‌شود که با تکمیل این تصفیه‌خانه‌ها میزان پساب قابل استفاده به منظور آبیاری عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان به حدود ۲۴ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید و بدین ترتیب حدود نیمی از نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان توسط پساب فاضلاب تأمین خواهد شد.

کد خبر 509749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.