قوانین حاکم بر میراث فرهنگی اصفهان شکسته نشد/ زندگی و سرسبزی در شهر جریان داشت

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هیچ وقت قوانین و مقررات حاکم بر میراث فرهنگی شکسته نشد و تنها اجازه خم شدن برخی از قوانین داده شد به طوری که منافع آن متوجه شهر اصفهان و مردم آن شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: روزهای پایانی دوره پنجم شورای اسلامی را طی می‌کنیم و مردم باید از این پس کار را با منتخبان دوره ششم دنبال کنند. شوراهای اسلامی شهر و روستا به عمر ۲۲ سالگی خود رسیده و اکنون از بلوغ لازم برخوردار شده است. خبط و خطاهای احتمالی روز به روز کمتر شده و جامعه شورایی کشور تلاش می‌کند روز به روز بهتر عمل کند.

وی افزود: با توجه به این که افتخار سه دوره نمایندگی مردم اصفهان در شورای اسلامی شهر را دارم، معتقدم شورا یک ظرفیت بسیار خوب برای انجام این مأموریت است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین مصوبات را جهت تسهیل امور شهری داشته باشد و مدیریت شهری برای رسیدگی به امور مردم از این ظرفیت استفاده کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که مأموریت‌های مدیریت شهری متعدد و متنوع است و هرچه دغدغه‌های مدیریت شهری در انجام امور کمتر باشد رسیدگی به امور مردم بهتر انجام می‌شود، گفت: در دوره پنجم شرایط به گونه‌ای رقم خورد که مدیریت شهری دغدغه کمتری داشت و تمام لوایح و طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و باعث شد تا کار شهر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و حمل و نقل به خوبی پیش رود.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: علی‌رغم شیوع ویروس کرونا به عنوان یک مانع بزرگ در مدیریت شهر، به لطف خدا زندگی و سرسبزی در شهر اصفهان جریان داشت و امروز باید با افتخار بگویم که آن چه ابتدای دوره پنجم مد نظر بود و غالب قول‌هایی که به شهروندان داده شده بود محقق شد و شهر اصفهان اکنون روی ریل توسعه و پیشرفت قرار دارد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اللهیاری، مدیرکل فقید میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، افزود: اگر انعطاف او نبود بسیاری از اقدامات فرهنگی که اکنون در شهر شده همچون پروژه چهارباغ، بازسازی و مرمت بسیاری از آثار تاریخی، سنگفرش میدان حسین (ع) و آنچه برای سنگفرش خیابان سپه پیش‌بینی شده و طرح‌هایی که برای بسیاری از خیابان‌های منتهی به چهارباغ عباسی مطرح شده با مشکلات زیادی مواجه می‌شد.

نصراصفهانی ادامه داد: معتقدم در سایه نشست‌ها و ارتباطات شورا با اداره کل میراث فرهنگی هیچ وقت قوانین و مقررات حاکم بر میراث فرهنگی شکسته نشد و تنها اجازه خم شدن برخی از قوانین داده شد به طوری که منافع آن متوجه شهر اصفهان و مردم آن شد.

وی آثار گرانبهای تاریخی را یکی از سرمایه‌های ارزشمند مدیریت شهری دانست که همواره باید مراقب آن بود و یادآور شد: این آثار از گذشتگان به دست ما رسیده است و ما مأمور به این هستیم که آن‌ها را با ارزش افزوده تحویل آیندگان دهیم. اگر اصفهان امروز مهد گردشگری است تا حد زیادی مدیون همین آثار تاریخی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در شورای پنجم طرح ایجاد شهرداری بافت تاریخی را ارائه دادیم. اداره کل میراث فرهنگی نیز استقبال خوبی از آن کرد. امیدواریم که شورای شهر جدید همانند بسیاری از شهرهای تاریخی این کار را عملیاتی کند زیرا ایجاد یک شهرداری و یا اداره کل در جهت رسیدگی ویژگی به بافت تاریخی بسیاری از آشفتگی‌ها کنترل خواهد شد.

وی افزود: اگر امروز برنامه جامع شهر اصفهان توسط شورا در دست تدوین است تا حد زیادی مرهون تعاملات با میراث فرهنگی است که در سایه این تعاملات امور شهر هیچ کجا قفل نشد و مردم نیز اثرات این همدلی و هم افزایی را خواهند دید.‌

نحوه تعامل شورای پنجم با مردم

وی در خصوص عملکرد مدیریت پنجم شهری ادامه داد: شهر اصفهان دو میلیون نفر جمعیت و ۱۵ منطقه شهری دارد و این گستردگی لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های شهر را مهم کرده است. یکی از ظرفیت‌های قابل توجه یک شهر، مردمی هستند که در آن زندگی می‌کنند. اگر مدیران شهری در هر دوره از مدیریت خود از مردم غافل شوند خسارات جبران ناپذیری متوجه شهر و مدیریتشان خواهد شد بنابراین تمام تلاشمان بر تعامل و ارتباط با مردم بود.

نصر اصفهانی افزود: حدود ۲۰۰ محله در شهر اصفهان داریم که هر محله هم ظرفیت‌های ویژه خود را دارد و اگر بتوانیم مدیریت را به گونه‌ای تعریف کنیم که کار با مردم و برای مردم باشد بهترین نوع مدیریت را خواهیم داشت.

وی در مورد ارتباط مدیریت شهری با مردم اظهار کرد: تشکیل مجمع معتمدین محلی و بودجه‌ریزی با مشارکت آن‌ها در شهرداری اصفهان رقم خورد. این کار هرچند کمی با تأخیر بود اما بستر سازی مناسب برای آن انجام شد که امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری این کار ادامه یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مساله مهم دیگری که در بودجه سال ۱۴۰۰ به ثمر نشست ملاقات‌های مردمی در قالب ارتباط مدیریت شهری با مردم از هر یک ماه یک بار به هر هفته یک بار بود. این ارتباط و پاسخگویی به مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی، ملاقات‌های حضوری اعضای شورای اسلامی شهر و از طریق سامانه ۱۳۷ انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌های نظارتی تشکیل شده در روزهای یکشنبه با حضور اعضای شورا از ظرفیت‌هایی بود که به خوبی مورد استفاده قرار گرفت. حضور در محافل و مساجد نیز ظرفیت ارتباط با مردم را افزایش داد تا مردم بتوانند با نمایندگان خود ارتباط داشته باشند. در سایه استفاده از تمام این ظرفیت‌ها بسیاری از هزینه‌ها کاهش یافته و دیده بانی شهر با بازدهی بیشتری روبه‌رو شد. معتقدم که بزرگترین سرمایه شهر در هر دوره از مدیریت بستر سازی مناسب است؛ به جهت روحیات خاص مردم و دغدغه مند بودنشان نسبت به مسائل شهری این موضوع در اصفهان اهمیت ویژه‌تری دارد.

نصراصفهانی در رابطه با رویکرد شورای پنجم گفت: از ابتدای شکل‌گیری شوراها در کشور موضوع مدیریت واحد شهری به طور جدی مطرح شد و معنا و مفهوم آن این بود که برای جلوگیری از هدر رفت منابع، شهر به گونه‌ای مدیریت شود تا هماهنگی کامل بین همه خدمات ارائه شده در شهر وجود داشته باشد. این اقدامات به جهت نیاز داشتن به زیرساخت‌ها و مصوبات لازم و ورود وزارت کشور تاکنون به خوبی انجام نشده است. هرچند معتقدم با عمر ۲۲ ساله شوراها روز به روز از خطاها فاصله گرفتیم اگرچه امکان اجرای مدیریت واحد شهری را نداریم اما تعامل بین مدیران شهری یک ضرورت انکار ناپذیر است. هرچه تعامل و هماهنگی بیشتری با مدیران و مسئولان ادارات و سازمان‌ها داشته باشیم کار مردم بهتر به پیش خواهد رفت.

وی یادآور شد: مردم وقتی پای صندوق‌های رأی می‌آیند این معنا را می‌رسانند که برای شورای شهر آمده‌اند و این با شورای شهرداری بسیار متفاوت است. انتظار این است که شورا در همه امور مداخله کند و توان مورد سئوال قرار دادن تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها را به عنوان نماینده مردم داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از کارهای مهم که در این دوره پررنگ‌تر شد را برگزاری غالب جلسات علنی شورا با حضور یکی از مدیران استانی دانست و گفت: حسن این حضور هم مطرح کردن مسائل مربوط به همان حوزه و گزارش عملکرد مدیران از مجموعه خود و مواجه شدن با سئوالات نمایندگان مردم بود که باب گفت‌وگو و ارتباط بیشتر با مسئولان را باز می‌کرد در نتیجه و در سایه این ارتباطات مسائل و مشکلات مردم بهتر پیگیری می‌شد.

از مردم اصفهان حلالیت می‌طلبم

نصر اصفهانی گفت: از مردم می‌خواهم رسالت خود را تنها در رأی دادن و انتخاب اعضای شورا نبینند وقتی نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند انتظار می‌رود که چهار سال آن‌ها را همراهی کنند و در جریان مباحث قرار بگیرند. یکی از کارهای مؤثری که در این دوره از مدیریت شهری انجام شد شفاف سازی و رصد مصوبات از آغاز فرایند تصویب تا اجرا به عنوان دیده‌بان های منصف از طریق مردم بود.

وی در تشریح فرآیند عملکرد شورا تصریح کرد: فرآیند تصمیمات برای یک شهر به این صورت است که نیازها بر مبنای بودجه در قالب لایحه توسط شهرداری و یا در قالب طرح توسط اعضای شورا در صحن علنی شورای اسلامی شهر بررسی و به یکی از کمیسیون‌های تخصصی هفتگانه ارجاع داده می‌شود؛ این موارد پس از ورود مجدد به صحن علنی اگر به تصویب شورا برسد به کمیته انطباق فرمانداری راه پیدا می‌کند و اگر مغایرتی با قوانین بالادستی نداشته باشد به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد: اگر مدیریت شهری در مسیر مشارکت‌جویی گام بردارد حتماً تعداد زیادی از مردم شهر اصفهان آماده مشارکت خواهند بود زیرا اصفهان همیشه یک شهر پیشتاز بوده است و باید این مسیر پیشتازی خود را در بین کلانشهرها حفظ کند.

نصر اصفهانی تاکید کرد: مردم تا حد زیادی می‌توانند در مدیریت شهری مشارکت کنند آن‌ها هم می‌توانند از تخریب شهر جلوگیری کنند و هم آورده برای شهر داشته باشند. ما این مسیر را برای آن‌ها هموارتر کردیم. اگر شهروندی چندین نوبت مراجعه کرد و یا تماس گرفت و پاسخ مثبتی نگرفت و یا نتیجه مشارکت خود را ندید و یا احساس بی اعتنایی از سمت مدیریت شهری کرد انگیزه‌اش تحلیل خواهد رفت بنابراین معتقدم اگر در جایی از مدیریت شهری به علت تراکم بالای کار غفلت می‌شود مردم باید به مدیریت یادآوری و گوشزد کنند.

وی به فعالیت‌های فرهنگی ورزشی انجام شده در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این دوره از مدیریت شهری ما جشن‌ها را به جای این که به صورت متمرکز در مرکز شهر برگزار کنیم به محلات و حتی مجتمع‌های مسکونی در قالب طرح محله‌های عمودی بردیم؛ برنامه‌هایی چون کوه گشت، پیاده‌روی‌های خانوادگی و دوچرخه‌سواری شهروندان را تا قبل از شیوع ویروس کرونا به طور منظم در دستور کار داشتیم که این کار خود سبب کاهش هزینه‌های شهری و افزایش نشاط اجتماعی شد.

نصراصفهانی اظهار کرد: از لحاظ موقعیت جغرافیایی و فضای سبز طبیعی یک هزار و ۲۰۰ هکتار در ناژوان، نزدیک به چهار هزار هکتار فضای سبز شهری با مدیریت شهرداری و پنج هزار هکتار فضای سبز اکولوژیک با مشارکت بخش خصوصی در اصفهان وجود دارد و هیچ کس این اجازه را ندارد که نسبت به این سرمایه‌های ارزشمند قصور کند.

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: بعد از ۱۴ سال که افتخار خدمت به مردم اصفهان را داشتم از تمام شهروندان حلالیت می‌طلبم. تمام سعی و کوشش خود را در جهت امانتداری مردم به کار گرفتم و اگر در اثر فشردگی کار کوتاهی و قصوری شد یا حق و حقوقی به طور ناخواسته تضییع شد عمدی در کار نبوده است. برای همه شهروندان اصفهانی آرزوی روزهای خوش و شرایط بهتر اقتصادی را دارم تا در شهر زیبای خدا زندگی بهتری را تجربه کنند.

کد خبر 509730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.