شهرهای محبوب دوچرخه‌سواری در جهان

اگرچه شهرهایی نظیر کپنهاگ در دانمارک، آمستردام و اوترخت هلند و بارسلونای اسپانیا در سراسر جهان به مناطق دوستدار دوچرخه شهرت دارد با این حال، مناطقی نیز وجود دارد که با طراحی یا اقدامات خاص مدیران خود، هر روز بر تعداد افرادی می‌افزاید که به تردد سبز روی می‌آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روزه بر آگاهی مردم از سلامت جسمی و روانی افزوده می‌شود و افراد بیشتری به سمت اتخاذ سبک زندگی سالم روی می‌آورند. بدیهی است که تردد مناسب می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت ساکنان یک شهر ایفا کند و حتی نشاط شهروندی را در پی داشته باشد. شواهد حاکی است در شهرهایی با بیشترین گرایش مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، رضایتمندی ساکنان نسبت به سایر نقاط دنیا در سطح بسیار بالاتری قرار دارد و پایداری شهری بیشتر احساس می‌شود. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان پرداخته می‌شود که در آن‌ها هر روز افراد علاقمند به دوچرخه‌سواری افزایش می‌یابد.

آنتورپ، بلژیک

آنتورپ، مرکز استانی به همین اسم، دومین شهر بزرگ بلژیک و پرجمعیت‌ترین شهر در ناحیه فلاندر است. استان آنتورپ منطقه‌ای بسیار متمرکز است که البته مقامات در شهرهای مختلف آن به طور پیوسته در حال ارتقای زیرساخت‌ها هستند. مردم مرکز این استان به تردد از طریق دوچرخه‌سواری بسیار علاقمند هستند به طوری که گوشه و کنار شهر را حضور دوچرخه‌سواران فرا گرفته است. حتی مدیران شهر وبسایتی ایجاد کرده‌اند و هر روز با قرار دادن عکس‌ها و پیام‌هایی انگیزشی در آن، مردم را به بازدید از مکان‌های زیبای آنتورپ از طریق دوچرخه‌سواری دعوت می‌کنند.

البته اقدامات مقامات محلی برای قرار دادن شهر در فهرست نقاط دوستدار دوچرخه جهان تنها به این وبسایت محدود نمی‌شود بلکه بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، برگزاری تورهای شهرگردی از طریق دوچرخه، اشتراک دوچرخه‌های پیشرفته در گوشه و کنار شهر و ایجاد نقشه‌های دیجیتالی مسیریابی دوچرخه از دیگر اقداماتی است که آنتورپ را طی چند سال اخیر در لیست شهرهای دوستدار این وسیله تردد سبز قرار داده است.

شهرهای محبوب دوچرخه‌سواری در جهان

استراسبورگ، فرانسه

استراسبورگ هفتمین شهر بزرگ فرانسه و مرکز ناحیه گرانت به حساب می‌آید که برنامه‌ریزان آن با اقدامات ویژه خود، هرروزه بر تعداد افرادی می‌افزایند که به دوچرخه‌سواری گرایش پیدا می‌کنند. مدیران این شهر در سال ۱۹۷۸، ایده اولیه ایجاد شهر دوستدار دوچرخه را مطرح کردند و امروز بیش از هشت درصد مردم در حومه‌ها و ۱۴ درصد در مرکز شهر به تردد از طریق دوچرخه مشغول هستند. استراسبورگ از مسیرهای دوچرخه‌سواری زیادی برخوردار است که روی هم رفته ۵۸۰ کیلومتر طول دارد و تردد ایمن را برای افراد در هر نقطه از شهر فراهم آورده است. علاوه بر این بخش اعظمی از مرکز شهر به روی خودروها بسته است و اگرچه این فضا در لیست مسیرهای دوچرخه‌سواری قرار ندارد با این حال کاربران این وسیله نقلیه سبز در چنین مناطقی با اطمینان خاطر به تردد می‌پردازند.

شهرهای محبوب دوچرخه‌سواری در جهان

بوردو، فرانسه

بوردو نیز از دیگر شهرهای فرانسوی دوستدار دوچرخه به حساب می‌آید که در آن، مردم اغلب ترجیح می‌دهند امور روزمره خود را با دوچرخه‌سواری به انجام برسانند. مدیران مرکز ناحیه آکیتن به طور پیوسته در حال بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری هستند و تا کنون توانسته‌اند مسیرهایی در مجموع برابر با هزار و ۱۸۲ کیلومتر برای علاقمندان به این نوع تردد سبز ایجاد کنند علاوه بر این شهردار در فواصل زمانی کوتاه، تورهای گردشگری زیادی برگزار کرده و از افراد علاقمند دعوت می‌کند به شناخت هر چه بیشتر شهر خود از طریق دوچرخه‌سواری بپردازند. مسیرهای دوچرخه‌سواری بوردو اطراف سواحل زیبای گاردون و سایر جاذبه‌های شهر را فرا گرفته و از این طریق، اشتیاق کاربران به تردد از این طریق را دو چندان کرده است.

شهرهای محبوب دوچرخه‌سواری در جهان

تایپه، تایوان

تایپه، پایتخت تایوان در دهه ۱۹۷۰ به عنوان "پادشاه دوچرخه‌سواری" در جهان شناخته شد چرا که میزبان بزرگترین سازنده دوچرخه در دنیا یعنی شرکت جاینت است علاوه بر این اغلب زیرساخت‌های شهر از وسعت کافی برخوردار است و به نوعی دوستدار دوچرخه‌سواری ساخته شده است. در مسیرهای دوچرخه‌سواری سراسر تایپه، ایستگاه‌هایی برای استراحت دوستداران این وسیله حمل و نقل پاک ایجاد شده که از وسعت کافی برخوردار است در نتیجه کاربران می‌توانند هم خود دقایقی از خستگی شان را برطرف کنند و هم به فضایی برای پارک وسیله نقلیه سبز خود دسترسی داشته باشند. اشتراک دوچرخه‌هایی بسیار راحت با قابلیت دسترسی به ابزارهای دیجیتالی برای مسیریابی از دیگر ویژگی‌های شهر تایپه به حساب می‌آید که آن را در لیست شهرهای دوستدار دوچرخه جهان قرار داده است.

شهرهای محبوب دوچرخه‌سواری در جهان

لیوبلیانا، اسلوونی

مقامات لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی به طور مداوم در حال ایده‌پردازی برای جذب مردم به تردد سبز هستند و تا کنون توانسته‌اند در افزایش گرایش مردم به دوچرخه‌سواری موفق عمل کنند. بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، اشتراک دوچرخه‌هایی با کیفیت بسیار بالا و افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری در مناطقی با اشراف کامل بر چشم‌اندازهای آبی و سبز از مهم‌ترین اقدامات مقامات این شهر در جذب شهروندان به تردد سبز محسوب می‌شود علاوه بر این شهردار لیوبلیانا اغلب در روزهای خاصی از سال، تورهای مسافرتی متعددی برگزار می‌کند و دوچرخه‌سواران را به تماشا و آشنایی بیشتر با جاذبه‌های شهر، همراه با افرادی که به عنوان راهنما به کار گماشته شده‌اند فرامی‌خواند.

شهرهای محبوب دوچرخه‌سواری در جهان

کد خبر 509723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.