شرایط تمدید قرارداد اجاره در ایام کرونا

با توجه به استمرار شیوع بیماری کرونا، تمدید خودکار قراردادهای اجاره برای دومین مرتبه از اقداماتی است که در راستای کنترل نرخ‌ها و ممانعت از جابه‌جایی خانوارها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شده است در صورتی‌ که شروط استثنا برای اجرای حکم تخلیه وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تابستان سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی به دلیل شیوع کرونا با اجرای سیاستی جدید سعی در حمایت از خانواده‌های اجاره‌نشین به خصوص اقشار آسیب‌پذیر داشت اینچنین که مالک، حق افزایش اجاره را تا بیشتر از سقف خاصی نداشته باشد. طی مصوبه‌ای، حداکثری برای افزایش قیمت اجاره‌ها، در شهر تهران ۲۵ درصد و سایر کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها تا سقف ۱۵ درصد تعیین شد.

از سال گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا با برگزاری جلسات متعدد و ارائه مصوبات مختلف برای ساماندهی مسائل اجتماعی و امور مردم در مقابله با کرونا وارد شد و یکی از مصوبات در جلسه سی و ششم آن در تاریخ ۸ تیرماه ۱۳۹۹ درباره اماکن استیجاری مسکونی بود با این هدف که به غیر از کنترل میزان اجاره‌ها لزوم جابجایی را هم به حداقل برساند تا اینگونه از انتقال بیشتر بیماری جلوگیری شود.

بنا بر گفته مسئولان مربوطه و آمارهای موجود در شهرهای بزرگ حداقل با ۶۵ درصد کاهش اسباب‌کشی و در سایر شهرها ۸۵ درصد در سال ۹۹ روبرو بوده‌ایم. امسال نیز با توجه به تداوم شیوع بیماری کرونا، بر اساس تصمیم‌گیری‌ها این مصوبه مجدداً به اجرا در آمده و در صورت رعایت تعهدات لازم از سوی مستأجران و فقدان شرایط استثنا، قرارداد تمامی مستأجران تمدید می‌شود.

مسئولان راه و شهرسازی در این باره تأکید می‌کنند که ضمانت اجرایی تمامی مصوبات مربوط به بخش مسکن ستاد ملی مقابله با کرونا، احکام شورای حل اختلاف است و به هیچ عنوان حکم تخلیه برای مستأجران صادر نمی‌شود.

حکم تخلیه در چه صورت اجرا می‌شود؟

گفتنی است که مصوبه اشاره شده با نظر و تائید اتاق اصناف ایران به نمایندگی از مشاورین املاک و دادستانی کل کشور تهیه و تدوین شده و این مراجع در صورت حل اختلاف حسن اجرای مصوبه را کنترل می‌کنند.

همان گونه که اشاره شد برای گرفتن حکم تخلیه مستأجر، شروطی لازم است که باوجود یکی از آن‌ها مالک می‌تواند در راستای تمدید نکردن قرارداد اقدام کند. نخست آن که مستأجر به تعهدات خود عمل نکرده باشد. دوم این که مستأجر افزایش نرخ تعیین‌ شده را نپذیرد. مورد دیگر این است که موجر به ملک اجاره داده شده نیاز پیدا کند و این نیاز باید برای قاضی شورای حل اختلاف احراز شود.

همچنین اگر مشخص شود که مالک خانه را به فروش رسانده یا خودش می‌خواهد در واحدی که اکنون مستأجر در آن ساکن است سکونت کند، باید خانه تخلیه شود و مستأجر طبق مصوبه دو ماه فرصت دارد که ملک مورد اجاره را تخلیه کند. یک مورد دیگر این است که فرد خانه قدیمی خود را اجاره داده و حالا قصد دارد آن را از نو بسازد که اگر پروانه ساخت از شهرداری داشته باشد حکم تخلیه صادر می‌شود.

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال گذشته بر اساس مصوبه ستاد کرونا قرار بر افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌های تمدید شده در تهران، ۲۰ درصد برای سایر کلانشهرها و ۱۵ درصد هم برای شهرستان‌ها شد و امسال نیز همین روال مقرر شده است.

به گفته وی فقط در صورتی حکم تخلیه ملک صادر می‌شود که مالک با ارائه مدارک و مستندات دقیق شروط قید شده در مصوبه را دارا باشد، در غیر این صورت هیچ حکم تخلیه‌ای صادر نمی‌شود و برافزایش نرخ مصوب اجاره توسط مستأجر، قرارداد تمدید می‌شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به دلایلی چون افزایش بی‌رویه نرخ مسکن و کاهش ارزش پول ملی، شیوع کرونا و رکود اقتصادی، ستاد مقابله با کرونا این مصوبه را تصویب کرد تا در چنین شرایطی نرخ اجاره‌ها به طور افسارگسیخته افزایشی نشود. این مصوبه قانونی از سوی ستاد کرونا ابلاغ شده است که باید توسط مالکان پذیرفته شود.

جهانگیری یادآور می‌شود: البته مصوبه ستاد کرونا با ایراداتی نیز همراه است زیرا گاهی برخی از مالکان از طریق اجاره ملک خود امرار معاش می‌کنند و با توجه به افزایش بسیار بالای هزینه‌های سبد خانوار، این میزان از اجاره، پاسخگوی هزینه‌های زندگی چنین افرادی نیست.

وی ادامه می‌دهد: تا چند سال گذشته نرخ رهن و اجاره تقریباً ۲۰ درصد از هزینه‌های سبد خانوار را در بر می‌گرفت اما در این سال‌ها شرایط به‌گونه‌ای شده است که رهن و اجاره بیش از ۵۰ درصد از مخارج یک خانواده را در بر می‌گیرد. در حالی‌ که قانون‌گذار باید بر اساس نرخ تورم، میزان رهن و اجاره را تعیین کند و قانونی وضع کند که این بازار به طور قانونمند کنترل شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار می‌کند: اگر چنین اقدامی میسر نیست با فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب، میزان ساخت‌وساز افزایش پیدا کند تا با رفع شکاف بین عرضه و تقاضا، شرایط بازار مسکن بهبود یابد.

قانونمند شدن اجاره همیشه اجرا شود

لازم به توضیح است که مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در شرایط شیوع اپیدمی کرونا و برای یک مقطع زمانی کوتاه برقرار شده است که با توجه به جمعیت فراوان مستأجران و از دست رفتن کسب‌وکارها این اقدام ضروری بوده است.

امید عبداللهی، فعال بازار مسکن در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تمدید قراردادهای اجاره برای دومین سال از اتفاقات خوبی است که شاید برای سال‌های آینده هم مرسوم شود. موضوعی که همواره نسبت به آن تأکید شده و گفته می‌شد قانونمند شود؛ ولی متأسفانه توجهی نمی‌شد تا زمانی که به دلیل شیوع کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی تصمیم بر قانونی شدن این پیشنهاد البته به طور کوتاه مدت گرفته شد.

وی تصریح می‌کند: اکنون نیز با آماری که موجود است اغلب قراردادها تقریباً با همین نرخ منعقد می‌شود مگر مواردی که مالک و مستأجر توافق کرده باشند. اما در صورتی که عدم توافق مالک و مستأجر امکان حل اختلاف از طریق مراجع قضائی و صدور حکم وجود دارد.

این فعال بازار مسکن خاطرنشان می‌کند: برخی مدعی هستند که این مصوبه با شکست روبرو بوده است ولی به نظر می‌رسد مخالفان قانونی شدن افزایش اجاره‌ها چنین مواردی را نشر می‌دهند وگرنه آماری که از تهران به عنوان گرانترین کلانشهر ایران وجود دارد نشان می‌دهد که درصد رشد اجاره‌بها در سال گذشته از حدود ۳۳ درصد در تیرماه تقریباً به ۲۳ درصد در شهریورماه کاهش یافته است.

عبداللهی می‌گوید: این ارقام کاهشی بسیار امیدوار کننده است و نشان می‌دهد این سیاستی که ستاد مقابله با کرونا در پیش گرفته است موفق بوده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 509703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • مهرداد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    21 16
    سلام تنها کار اصولی و به موقع همین مورد بود که اعلام شد ولی حیف که درست ابلاغ و اجرا نمیشه و هنوز هم خیلیها زیر بار حرف قانون نمیرن و سرباز میزنن قوه قضاییه و سورای حل اختلاف درست اجرا نمیکنن و بیشتر ترجیح میدن اختلاف بین مالک و مستاجر حل بشه تا به دست قانون و از طریق مصوبه ستاد کرونا متاسفانه
    • مستاجر US ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      13 2
      متاسفانه شوراهای حل اختلاف این قانون رو اجرا نمیکنن و حق رو به صاحب خونه میدم ،صاحب خونه من رهن و اجاره رو ۲ برابر کرده و دیروز که رفتم شورای حل اختلاف میگن ملک خودشه و قانونی هست و قانون اینه که ما میگیم هر چی تو اینترنت خوندی الکی بوده
  • عاطفه IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    10 6
    کی اجرا میکنه؟ رهن منزل ما در سال گذشته ۱۷۰ میلیون بوده امسال مالک درخواست ۱۲۰ میلیون تومان دیگر کردند یعنی ۷۰ درصد
  • یحیی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    11 17
    متاسفانه در 99 درصد موارد هیچ شرافتی در مالک وجود نداره و بی قانونی و بی نظمی محضی که در مملکت هست باعث میشه تا در حق مستاجر همیشه ظلم بشه و سال به سال اجاره ها به شکا سرسام آوری بالا بره.
    • یاسین IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      10 5
      سلام قانون خوببه موجر همانطور که از بالارفتن قیمت ملکش لذت میبره وقانونی میدونه باید به این قانون هم کاملاً پایبند باشه
    • سپیده IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      15 1
      خوشم میاد دولت کریمه بجای کنترل قیمت زمین و ماشین و دلار داره به مردم عادی فشار میاره منم یه خونه کوچیک خریدم واسه روز مبادام الان دارم میرم تهران واسه زندگی حقی ندارم برم توش بشینم میگن بااااید تمدید کنی اگه اینا دلشون واسه مردم سوخته خب سود وامهارو کمتر کنن! چطور خودشون سودهای کلانشونو باید بگیرن لحظه ای دلارو بالا میبرن همه چی 5 برابر شده ولی مالک 20درصد افزایش؟ من نمیگم مستاجر حقی نداره اونم گناه داره ولی دولت باید با کنترل تورم بهشون کمک کنه یا حمایت کنه صاحبخونه بشن یا وام بی بهره بده اینا راهشه نه اینکه مالکو از انچه که صاحبشه محروم کنه مردمو به جون هم میندازن
  • خدیجه خوشنواز US ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    9 15
    این قانون راچراباجدییت انجام نمیدیدالان بااین شرایط صاحب خونه هابه بهانه های مختلف میخوان مستاجررابیرون کنندمن سرپرستم چکاربایدکنم تواین شرایط
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      22 4
      حقت رو از مسبب بگیر نه موجر
    • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      20 16
      صاحب خونه هم گناه نکرده که ، اون که ننه و لله شما نیس . برو از جایی که بهت میرسه بگیر و بکن ن مالک بدبخت ، خونه میلیاردیش رو داده برا چس تومن وقتی راضی نیس خالی کن . ی خونه ارزونتر یا کوچیکتر . مجبورت نکردن که
    • محسن صابری AT ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      قانون میگه اگه صاحب خانه یا فرزندان پسر صاحب خانه بخوان بشینن مستاجربایدتخلیه کنه تمدید برای خونه های هستش ک صاحب خونه میخوادخونه رو مجدداجاره بده شمامیتونی بشرطی ک خودت ساکن بشی حکم تخلیه بگیری
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    9 2
    خدا خیرتان دهد . صاحب خانه من از اردیبهشت به من میگه خونه را خالی کن فروختم . از اینور مستاجر میاره برای بازدید . به نظرتون من باید اقدامی کنم یا صاحب خانه می تواند از من ضرر و زیان دیر بلند شدن بگیره چون اتمام قراردادم شهریور هست و من به او ۲۵درصد ستاد کرونا را گفتم ولی قبول نمیکنه . حالا چه کنیم
  • مهدی ملائی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 2
    با سلام و عرض خسته نباشید ، لطفاً از سامانه دیوار زنجان بازدید کنید و مشاهده کنید که اجاره بها خانه ها چقدر کمرشکن است و این موضوع باعث شده که ما زنجانی ها با یک مشکل بسیار بزرگ در زمینه اجاره کردن خانه مواجه شویم و متأسفانه مسئولین نیز هیچ اهمیتی نمی‌دهند ، لطفاً اگر این پیام را مشاهده کردید بخاطر خدا اقداماتی انجام دهید ، با تشکر و سپاس
  • علی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    15 6
    خدا لعنت کنه کسی ک این قانونو گذاشته همرو انداخته ب جون هم مستاجرم تو صورتم چنگ انداخت میگه کرونا هست نمیتونی منو بلند کنی این همه بهش محبت کردم قیمت رهن رو از اون چیزی ک بود خیلی کمتر داده بودم دولت چرا برا مال مردم تصمیم میگیره این چ قانونی هست اخه مستاجر ها دارن سو استفاده میکنن ن فقط مستاجر من خیلی های دیگه هم شنیدم با مستاجرشون درگیر شدن ب خاطر همین قانون مسخره ترو خدا این قانونو لغوش کنین
  • ناشناس IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    11 9
    امدیم کرونا حالا حالا باشه. موجر باید تاوان بده؟ مگر توی این جامعه زندگی نمیکنه؟ همه چیز داره ساعتی گرون میشه چرا دولت بقیه چیزهارو کنترل نمیکنه فقط از مردم مایه میذاره! ایا میاد به بانک و اداره برق و ..... دستور بده دراین ایام سخت اخطاریه ندید یا قیمتها رو گرون نکنه؟
  • بیچاره IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    7 18
    ‌ شما مالکا به حال ور وزمستاجر بیفتین تا بفهمین من که شوهرم کار گر ه خونه پنجاه متری رودارم دو میلیون اچاره میدم ودر ماه فقط بر ام هفتصد میمونه چی میکشم یه اقایی میگه ما گناه نکردیم مالک شدیم احتیاج داریم صاحبخونه من یه پیرمرد هشتاد سالست که بچه هاش خار ج از ‌کشو رن حقوق هم دا ره یکی بگه یه ادم هشتاد ساله اینهمه پولو در ماه میخواد چکار تازه امسال یه میلیون هم اضافه کر ده ر
    • حق گو IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      15 8
      این که شما میگید میخواد چیکار رو روش فکر کنید که اصلن به شما ربطی داره یا نه.پول وملک خودشه.اونموقع که جونش در رفته و خون خریده به شما ربط داره ? خوب شما هم زحمت بکشید بخرید اگه کار راحتیه....نه مستاجرا خوب دارن از آب گل الود ماهی میگیرن.?پس خجالتم خوب چیزیه....تو
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 8
    خیلی حقوق مستاجر نادیده گرفته شده و کم است
  • رضا کارزاده IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    10 3
    اخه منی که بخاطر همین کرونا از کار بیکار شدم تنها یک خانه منبع درآمدم بوده با این شرایط سخت اقتصادی ،حتی نتونستم ازدواج کنم و مجرد ماندم هیچ درآمد دیگری هم ندارم خودم هم خانه پدرم زندگی میکنم اما یک پدر بازنشسته با کلی بیماری و گرفتاری ،دیگه توان هزینه های منرا که نداره منی که دستم توی جیبم بوده و هوای مستاجر را داشتم یکچیزی هم کمتر دادم اجاره بعدش باز تخفیف میخواست قبول کردم طرف خودش پخش کننده مواد غذایی هست انبار داره تریلی میره داخلش خانه هم داره زن دوم گرفته اجاره کرده حالا هم میگه فعلا قادر نیست تخلیه کنه خودش ۶م هیچوقت نیست اما توی خانه همش مهمان هست تمام همسایه ها شاکی شدن و ملاحظه نمی‌کنند واقعا ستاد مبارزه با کرونا فقط باعث دردسر شده چطور همه پارک‌ها و بوستان‌ها و ....‌باز هست فقط اسباب کشی باعث افزایش کرونا شده
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 2
    نرخ تورم که همه میدونیم چنده. از یه سال قبل تا الان همه اجناس شش تا هفت برابر شده این ظلم به کسانیست که با خون دل یه خونه خریدن و دادن اجاره تا کمک به پرداخت اقساط همون خونه باشه
  • کریمی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    3 0
    من سه طبقه خونه رو به خاطر همین قانون مسخره خالی گذاشتم چون خودم منتقل شدم شهر دیگه و خونه را قصد فروش دارم می ترسم اجاره بدم طرف نه بازدید بده نه تخلیه کنه، امثال من هم فراوون هست
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      35 6
      من خودم مالک هستم و مستاجر نیستم ولی به نظر من اگه اجرایی بشه خیلی خوبه...اکثر مستاجرها قشر ضعیف هستند... ولی مالکها حداقل یک خونه ای دارند که اجاره بدن... مستاجر بیچاره با حقوق کارگری خوب چیکار کنه... اکثرا میگند خوب صاحبخانه ها که منبع در آمدسون ازاجاره هست چیکار کنند... خوب اصلا نباید اینطور باشه... ملک نباید منبع در آمد باشه..... همه باید از راه کار امرار معاش کنند
  • موسی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 2
    باسلام بنده ساکن فردوس غرب هستم موعدتخلیه بنده برج ۸ ۱۴۰۰ هست که پنج ماه قبل به صاحب ملک گفتم اگربه هردلیلی قراره بلندکنی الان تخلیه کنیم گفت نه سرموعد توافق میکنیم میشینی ولی حالا که پارسال ۱۵۰پیش ماهی سه ونیم ملیون بود الان میگه بلندشو یاششصدملیون پیش بده بنظرشما چیکارکنم...ایا میتونم تخلیه نکنم تاحداقل برج ۳ تاان زمان خانه موردنظرخودم راپیداکنم؟؟؟وایامیتونم بخاطرطرح کرونا که قانون شده خالی نکنم وهمان افزایش پنجاه درصدی بنشینم واون بیست درصدبخوره توسرشان
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    3 0
    اونایی که میگن ملک نباید منبع درآمد باشه طرف خودش بیماره یه جوون دم بخت داره نگه داشته ازدواج کرد بده به بچش نه بازنشستست نه میتونه کارکنه منبع درآمدش اجارست چه گناهی کرده
  • مستاجر AT ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    منم مستاجرم ۴ساله تویه خونه میشینم پارسال کرایه رو دوبرابرکرد پارسال ۲۵۰۰میدادم تا مهر الان میگه ماهی ۵م بده اگه نه تخلیه کن صد درصد کرایه رو برده بالا من خودمم یه خونه دارم دادم اجاره سالی ده تا ۲۰درصداضاف کردم . حق با مستاجری هستش ک کرایه اشو سروقت داده مزاحمتی برای کسی نداشته این قانون عالیه صاحب خونه های که خون مردمو میمکن باید خونه رو ازشون بگیرن وقسطی بندن به مستاجرتا دیگه ازاین خون مستاجررو توشیشه نکنه صاحب خونه ما پنج تاخونه داره مشهد که اجاره داده واقعا ادم بی خودیه حالمو ازصاحب خونه بودن بهم زده
  • ش-م IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام این مصوبه کاملا دروغ هست و اجرا نمیشود من امروز بابت شکایت دستور تخلیه صاحبخانه خود بدون اطلاع قبلی به شورا مراجعه کردم و در کمال ناباوری قاضی گفت شما باید ملک را تخلیه کنید من قراردادم برا سه سال پیش بود وبه دلیل نبود مالک در ایران شفاهی تمدید میکردیم و تا اخر امسال هم تمدید شفاهی داشتیم و تمام اجاره ها را بطور منظم سر هرماه پرداخت کرده بودم ولی امروز به من گفتن که باید تخلیه کنی و یکماه فرصت داری اگر کسی راهنمایی میدونه ممنون میشم بگید.