درمان بیماری‌های مزمن کبد با اصلاح ریبونوکلئیک اسید

مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد یک نوع اصلاح شیمیایی در ریبونوکلئیک اسید (RNA) می‌تواند کلید درمان بیماری‌های مزمن کبدی از جمله کبد چرب و سیروز باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از ساینس، مطالعات محققان نشان می‌دهد یک اصلاح شیمیایی در برخی مولکول‌های RNA، زمانی که در حال حمل دستورالعمل‌های ژنتیکی از DNA به سلول‌های سازنده پروتئین هستند، می‌تواند قادر به درمان کبد چرب غیرالکلی باشد.

این اصلاح شیمیایی m۶A نام دارد و در آن یک گروه متیل به زنجیره RNA متصل می‌شود. سرعت این فرآیند در زنان و مردان متفاوت است و همین امر نشان می‌دهد که چرا زنان تمایل بیشتری برای ابتلاء به کبد چرب دارند.

کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری به وجود می‌آید.

با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید.

دو نوع کبد چرب الکلی و غیرالکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلاء به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد.

هنوز دلیل قطعی ابتلاء به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند.

علل دیگر کبد چرب غیرالکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سوءتغذیه هستند.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد ژن درمانی نیز در اصلاح RNA برای درمان بیماری‌های کبد بسیار مؤثر است.

زمانی که محتوای چربی کبد به دلیل عوامل غذایی یا ژنتیکی افزایش می‌یابد، کبد چرب، زخم، سیروز کبدی یا عوارض دیگر کبدی حاصل می‌شود.

سیروز به التهاب شدید کبد گفته می‌شود که مهمترین عامل بروز سرطان کبد است.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست با بررسی عادت‌های ورزشی بیش از ۱۱۷ هزار نفر به مدت ۲۶ سال دریافتند پیاده روی و تمرین‌های قدرتی در کاهش آمار مرگ و میر بیماری‌های کبد به ویژه سیروز مؤثر است.

تمرکز تمرینات قدرتی بر انقباض عضلات و افزایش قدرت، استقامت و اندازه عضلات است.

کبد با ۱.۳۶ کیلوگرم وزن، بزرگترین ارگان داخلی بدن است که بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی را کنترل می‌کند.

مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد.

تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می‌شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می‌کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و آهن نیز به عهده کبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول‌های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف کبد به شمار می‌آیند.

مراحل اولیه بیماری‌های کبد هیچ علائمی ندارند؛ بنابراین کوچک‌ترین نشانه‌ای نیز باید جدی گرفته شود. زرد شدن پوست و چشم، شکم درد مزمن، تورم شکم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ یا خونی، خستگی، تهوع، کبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، مهمترین علائم بیماری‌های کبد هستند.

بر اساس آمار، مرگ و میر ناشی از سیروز و بیماری‌های کبد در بیشتر نقاط جهان و آمریکا رو به افزایش است و برآورد می‌شود این میزان تا سال ۲۰۳۰ میلادی سه برابر شود.

محققان همواره به دنبال روش‌های مؤثر برای درمان بیماری‌های کبد هستند. در سال‌های اخیر محققان صدها اصلاح شیمیایی مانند m۶A پیدا کرده‌اند که در عوارض کبدی مؤثر است و امید می‌رود برای درمان بیماری‌های پیش رونده کبد و اختلالات مشابه مؤثر باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 509006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.