محاسبه حجم آب تالاب‌های ایران برای نخستین بار

مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل، شناسایی هشت آشیانه لک لک سفید در شوشتر، محاسبه حجم آب تالاب‌های ایران، خسارت بیش از سه میلیارد آتش‌سوزی به مناطق ملی ساریگل و تکذیب صدور مجوز برای طرح آب بهشت آباد را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلیل بالایی سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه، اظهار کرد: آتش سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل مهار شد.

وی افزود: بخشی از مراتع استان حلبچه عراق در آن سوی مرزها دچار حریق شد و آتش به ارتفاعات بوزین و مرخیل رسید.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه ادامه داد: پس از با خبر شدن از موضوع آتش‌سوزی به سرعت به همراه نیروهای مردمی، نیروهای نظامی، هلال احمر، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، آتش نشانی و راهداری راهی منطقه شدیم تا از پیشروی آتش جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: در نهایت توانستیم با کمک ماشین‌ها و تجهیزات راهداری آتشباری به طور چهار کیلومتر و ۳۵ کیلومتر راه دسترسی ایجاد کنیم تا از پیشروی آتش جلوگیری شود.

بالایی با بیان اینکه اکنون آتش در منطقه بوزین و مرخیل خاموش شده است، گفت: نیروهای ما در منطقه حضور دارند تا در صورت شعله‌ور شدن مجدد آتش برای خاموش کردن آن دست به کار شوند.

وی افزود: سخت گذر بودن مسیر کار اطفا حریق در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل را دشوارتر از دیگر نقاط کرده بود.

محاسبه حجم آب تالاب‌های ایران برای نخستین بار

شناسایی ۸ آشیانه لک لک سفید در شوشتر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر، اظهار کرد: امسال با پایش‌های صورت گرفته از آشیانه‌های لک لک در این شهرستان، هشت آشیانه فعال شناسایی شد.

بهروز نجاتی با اشاره به اهمیت سرشماری سالانه و حفاظت از آشیانه‌های لک لک سفید، به عنوان یک گونه جوجه‌آور کمیاب در ایران، تصریح کرد: امسال با پایش و سرشماری از آشیانه‌های لک لک سفید توسط کارشناسان این اداره و دوستداران محیط زیست در حوزه شهرستان، هشت آشیانه فعال و یک آشیانه غیرفعال شناسایی شده و این در حالی است که در سال ٩٨ تعداد آشیانه‌های فعال شهرستان پنج آشیانه بوده است.

وی افزود: از این تعداد آشیانه، پنج آشیانه در شهر عرب حسن و اطراف تالاب عرب حسن، یک آشیانه در روستای زهوآباد، یک آشیانه در روستای لنگر، یک آشیانه در روستای ملکی و یک آشیانه غیرفعال در روستای شعیب نبی قرار دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر ادامه داد: این آشیانه‌ها همگی بر روی دکل‌های مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته‌اند و با توجه به واکنش مثبت جوجه‌ها پس از بلوغ به ساخت آشیانه در کنار والدین، در صورت تعامل و همکاری بیشتر اداره مخابرات و گروه‌ها و سازمان‌های متولی می‌توان با ساخت و تجهیز شرایط ساخت آشیانه در کنار این دکل‌ها تعداد این آشیانه‌ها را افزایش داد.

محاسبه حجم آب تالاب‌های ایران برای نخستین بار

محاسبه حجم تالاب‌های ایران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انجام محاسبه حجم تالاب‌های ایران برای نخستین بار توسط سازمان، اظهار کرد: از سال گذشته در حوزه پایش تالاب‌ها، تصویربرداری هوایی و ترکیب آن با تصاویر ماهواره‌ای را به کمک شرکت‌های دانش آغاز کردیم.

احمد رضا لاهیجان‌زاده با اشاره به تلاش نیروهای نخبه و جوان در به ثمر رسیدن پروژه مذکور، افزود: با استفاده از این نوع پایش با اقدامات ترکیبی می‌توانیم تغییراتی که در حوزه آبی تالاب و همچنین پیرامون آن اتفاق می‌افتد را با دقت بسیار بالا و در حد تشخیص کمتر از یک متر استخراج کنیم.

وی با اعلام خبر آغاز تهیه نقشه‌هایی در مقیاس یک پانصدم در محدوده تالاب‌ها، ادامه داد: این نقشه‌ها دقت بسیار بالایی دارد و انتظار می‌رود بتوانیم با دانش جدید تعرض‌هایی که به تالاب شده یا تغییراتی که در تالاب اتفاق افتاده است را استخراج کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تصویربرداری هوایی، گفت: زمانی که داشتیم کار را با تصویر برداری هوایی پیش می‌بردیم، پیشنهادی از سوی شرکت دانش بنیان داده و گفته شد که امکان نصب دستگاه لیزر، معروف به لیرز اسکن در زیر هواپیما وجود دارد و از طریق لیزر اسکن می‌تواینم عمق سنجی تالاب را انجام دهیم؛ با نصب لیزر اسکن در زیر هواپیما و همزمان به صورت زمینی و برای صحت سنجی و با استفاده از لیزر سنج‌های دستی نقاط زیادی را در تالاب نمونه برداری و نقطه زنی کردیم.

وی ادامه داد: بعد از مرحله لیزر اسکن که به صورت هوایی و زمینی انجام می‌شد، با کمک همکاران در شرکت دانش بنیان و اساتید دانشگاهی توانستیم به یک مدل نرم افزاری دست پیدا کنیم و در قالب این مدل حجم تالاب را محاسبه کنیم؛ همچنین کل بستر تالاب را با استفاده از این نرم افزار و دانش مطرح شده، ترسیم کنیم.

محاسبه حجم آب تالاب‌های ایران برای نخستین بار

خسارت بیش از ۳ میلیارد آتش‌سوزی به مناطق ملی ساریگل

مهدی کرامتی، اظهار کرد: بر اثر آتش سوزی در محدوده شمال پارک ملی ساریگل اسفراین سه میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال به پوشش گیاهی این منطقه حفاظت زیست محیطی خسارت وارد شد.

وی اظهار کرد: بر اثر این آتش سوزی که تاکنون دلایل آن مشخص نشده حدود هکتار از اراضی پارک ملی ساریگل اسفراین در آتش سوخت.

فرماندار اسفراین افزود: در این آتش سوزی که در اراضی شمال پارک ملی ساریگل رخ داد بخشی از پوشش گیاهی منطقه شامل گونه‌هایی از اُرس، درمنه و گون طعمه آتش شد و سوخت.

وی تصریح کرد: آتش سوزی در شمال پارک ملی ساریگل اسفراین در خراسان شمالی آغاز شد و پس از تلاش هفت ساعته اهالی محلی و نیروهای حفاظتی معدن آلبلاغ در نزدیکی این محل، بسیج، هلال احمر، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی خاموش شد.

کرامتی ادامه داد: پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل با وسعتی معادل ۲۸ هزار هکتار در هشت کیلومتری شرق اسفراین قرار دارد که با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتاً فراوان، از نظر زیست پرندگان و تنوع جانوری شرایط مطلوبی دارد.

تکذیب صدور مجوز برای طرح آب بهشت آباد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: هیچ مجوزی برای طرح انتقال آب بهشت آباد صادر نشده است.

علی مریدی افزود: هنوز به سد بهشت آباد مجوز ندادیم و فقط به مجری طرح شرایط موافقت خود را اعلام کردیم که بر اساس آن مجری در بخش نخست انتقال آب تنها می‌تواند از طریق خط لوله آب را منتقل کند و مجاز به انتقال آب از طریق تونل نیست.

وی تاکید کرد: طی نامه‌ای سیمای طرح را به سه قسمت تقسیم کردیم؛ برای احداث سد بهشت آباد هنوز مجوز داده نشده و این مسئله در دست بررسی است.

مریدی گفت: در طرح تونل بهشت آباد ۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است و در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مسیر انتقال به سه بازه تقسیم شده است؛ قسمت انتهایی در استان اصفهان و مربوط به منطقه چرمهین (خروجی تونل) تا محدوده مرز استان اصفهان و نزدیک به شهر فرخ شهر است.

کد خبر 508993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.