راهکار مسئولان برای حل بحران آب خوزستان چیست؟

حدود ۷۰ درصد از سد کرخه خالی بوده و حدود دو هفته است که خروجی سد کرخه افزایش یافته و به حدود ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است، رئیس جمهور نیز با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید در طی هشت سال گذشته برای حل مشکل آب خوزستان از صبوری مردم قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جمعه (۲۵ تیرماه) نشستی پنج ساعته برای بررسی چگونگی مدیریت بحران خشکسالی استان خوزستان برگزار شد.

در این نشست، بر تأمین آب اضطراری کشاورزی و شرب دام (موتور پمپ‌ها، لوله، لایروبی و پوشش کانال‌های عمومی، تکمیل و راه‌اندازی پمپاژ و آبرسانی) با حداقل اعتبار چهار هزار میلیارد ریال، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی شامل سرمایه در گردش جهت احیای واحدهای تولیدی و ایجاد امکان استمرار کشت محصولات کشاورزی خسارت‌دیدگان با حداقل اعتبار هفت هزار میلیارد ریال و امهال تسهیلات بانکی خسارت‌دیدگان از خشکسالی با حداقل اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال تاکید شد که بخشی از اعتبار آنها از محل مصوبه نوزدهم تیرماه ۱۴۰۰ هیأت وزیران و بخشی نیز از محل مصوبه پیشنهادی مدیریت بحران خشکسالی استان خوزستان تأمین خواهد شد.

کمک بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت آسیب‌دیدگان کشاورزی بیمه نشده (دام تلف شده، آفت تولیدات زراعی و دامی ناشی از خشکسالی، کشت دیم پاییزه و آفت تولیدات نخیلات) با حداقل اعتبار مورد نیاز ۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال، پرداخت معوض کشت مصوب تابستانه به کشاورزان در سطح ۲۰۰ هزار هکتار با حداقل اعتبار مورد نیاز ۲۰ هزار میلیارد ریال، آبیاری جنگل‌کاری‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی و نیز کنترل آفات جنگل‌های زاگرس با اعتباری معادل ۷۰۰ میلیارد ریال، تأمین ۲۸۰ هزار تن علوفه و حمایت از شرکت پشتیبانی امور دام کشور جهت تأمین آنی علوفه با حداقل اعتبار ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و کمک بلاعوض پرداخت نشده سیل بهار ۹۸ با اعتباری معادل ۲ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال را از دیگر راهکارهای مورد تاکید در جلسه مدیریت بحران خشکسالی در حوزه کشاورزی استان خوزستان بود که تأمین اعتبار آن از محل مصوبه پیشنهادی مدیریت بحران خشکسالی استان خوزستان خواهد بود.

دبی خروجی سدهای دز و کرخه در خوزستان افزایش یافت

علی شریفی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: از بامداد روز ۲۷ تیرماه جهت افزایش سرعت حرکت آب در رودخانه و افزایش سریع دبی و تراز آب در بازه‌های انتهایی حوضه، دبی خروجی سد کرخه به ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه و همچنین خروجی سد دز نیز به ۱۴۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش سطوح کشت‌های غیرمجاز و خارج از برنامه مصوب ستاد خشکسالی استان خوزستان در حوضه کرخه، دبی رودخانه‌های هوفل و نیسان به‌شدت کاهش یافت و مشکلاتی برای تأمین آب شرب روستایی و نیز حقابه تالاب و نیاز زیست محیطی رودخانه ایجاد شد. بر این اساس، با محاسبه نیاز دقیق پایین دست و میزان حجم آب لازم برای بازه‌های مختلف رودخانه، برنامه‌ریزی خروجی از سد کرخه انجام شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: از ۲۱ تیرماه، ۱۱۰ مترمکعب بر ثانیه، سپس از ۲۳ تیرماه دبی خروجی به ۱۳۰ متر مکعب بر ثانیه و از بامداد روز ۲۷ تیرماه جهت افزایش سرعت حرکت آب در رودخانه و افزایش سریع دبی و تراز آب در بازه‌های انتهایی حوضه، دبی خروجی سد کرخه به ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به درخواست کشاورزان شهرستان دزفول مبنی بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی طبق الگوی کشت مصوب برای ماه‌های مرداد و شهریور، خروجی سد دز از بامداد روز ۲۷ تیرماه از ۱۲۰ به ۱۴۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت. با این افزایش خروجی علاوه بر تأمین آب مورد نیاز شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر و زراعت فصلی مسیر رودخانه دز، حدود ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های شهرستان دزفول در مردادماه به زیر کشت محصولات مختلف تابستانه خواهد رفت.

اعتبار هزار و ١۵٠ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات خوزستان

اعتبار هزار و ١۵٠ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات خوزستان

هیأتی به نمایندگی از دولت و با همراهی نمایندگان سایر قوا، با سفر به استان خوزستان، گزارشی از مشکلات این استان در شرایط شیوع ویروس کرونا به ویژه کم آبی، در جلسه هیأت دولت ارائه کرد.

به گفته محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور، اعضای هیأت دولت با اختصاص اعتبار هزار و ١۵٠ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات خوزستان موافقت کردند که ۵٠ درصد آن، همین امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شده است.

همچنین رئیس جمهور امروز در جلسه هیأت دولت با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور و با ابراز تأسف از شرایط پیش آمده برای مردم صبور و مقاوم خوزستان بخاطر مشکلات آبی، خشکسالی و تشدید گرما را موجب بحران کم آبی در برخی از نقاط کشور بویژه استان خوزستان دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، با اشاره به تصویب اعتبار برای کمک به حل بحران آبی ناشی از خشکسالی استان خوزستان از سوی دولت، به سازمان برنامه و بودجه کشور دستور داد اعتبار اختصاص یافته به استان فوراً و به صورت ۱۰۰ درصد مبلغ مصوب، تخصیص داده شود.

آخرین وضعیت سد کرخه و تأمین آب مناطق پایین دست

علی شهبازی، معاون سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به آخرین وضعیت خروجی سد کرخه و دبی آب جریان یافته در رودخانه کرخه اظهار کرد: حدود دو هفته است که خروجی سد کرخه نسبت به برنامه اولیه مدیریت خشکسالی تدوین شده برای استان افزایش یافته و به حدود ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

وی افزود: این افزایش خروجی و رهاسازی آب از سد کرخه در مرحله اول که از دو هفته پیش آغاز شد، حدود ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه بود و در مرحله دوم در یک هفته اخیر به حدود ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: بر اساس برنامه مدیریت خشکسالی خوزستان دبی خروجی سد کرخه باید حدود ۷۵ متر مکعب در ثانیه باشد اما با توجه به مشکلات به وجود آمده در پایین دست سد کرخه که به دلیل برداشت بی رویه آب بود، دبی رهاسازی آب از سد افزایش یافته است.

شهبازی مطرح کرد: به دلیل مشکلاتی که برای حقابه اصلی حوضه کرخه از جمله تالاب هورالعظیم، احشام و دام‌ها و… به وجود آمد، به ناچار مجبور به افزایش دبی خروجی در دو هفته اخیر شده‌ایم تا حق‌آبه این افراد و بخش‌ها تأمین شود.

وی با بیان اینکه تا خردادماه کل نیاز آبی تالاب تأمین می‌شد اما مشکلاتی که تیرماه برای تالاب به وجود آمد باعث شد تا رهاسازی آب برای تأمین حق آبه هورالعظیم افزایش یابد، ادامه داد: در حال حاضر دبی شاخه‌های انتهایی رودخانه کرخه که به هورالعظیم می‌رسد حدود ۳۵ متر مکعب در ثانیه است و البته این روند افزایشی و بیشتر از نیاز تالاب است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه گفت: وقتی انحرافی نسبت به برنامه مدیریت خشکسالی ایجاد می‌شود ریسک تأمین مصارف آب در ماه‌های آینده افزایش می باید اما به صورت مرتب شرایط را رصد خواهیم کرد تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم.

شهبازی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد سد مخزنی کرخه خالی است و فقط حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب تا تراز نیروگاه در سد کرخه آب وجود دارد و امیدواریم که نیازی نباشد تا از احجامی پایین‌تر از تراز نیروگاه استفاده کنیم.

کد خبر 508987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.