آیا شورای پنجم شهر خرم‌آباد نمره قبولی می‌گیرد؟

"در این دوره همه اعضای شورا تلاش کردند بتوانند مدیریت درست و شایسته‌ای در شهر خرم‌آباد داشته باشند و کارهای بزرگی انجام دهند اما به واسطه وجود مشکلات عدیده جهانی و ملی از جمله شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی نتوانستیم آنچنان که شایسته شهر خرم‌آباد باشد کار کنیم ولی تلاش کردیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، واپسین روزهای دوره پنجم شورای شهر خرم آباد را پیش‌رو داریم. شورایی که منتقدان آن را کم کارترین و ضعیف‌ترین دوره مدیریت شهری می‌دانند و انتظار دارند شورای شهر دوره پنجم در روزهای واپسین درباره اقداماتی که کرده شفاف‌سازی کند.

رستم کوشکی، رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد در پاسخ به این انتقادات درباره ریشه ضعف‌های شورای پنجم پاسخ داده و راه‌های برون‌رفت از معضلات شهری خرم‌آباد در دوره آینده را تشریح کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

در روزهای پایانی دوره شورای پنجم، به عملکرد خود چه نمره‌ای می‌دهید؟

به خودم نمره قبولی نمی‌دهم و انتقاداتی که مطرح است را قبول دارم و واقعیت این است که در خرم آباد به دلیل ضعف مدیریت شهری، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، نگرانی‌های اقتصادی و کرونا که جهان را درگیر کرد ما نتوانستیم در شأن مردم شهر کار کنیم ولی معتقدم باید با واقعیت‌ها زندگی کرد و طبق تجربه هشت ساله‌ای که در مدیریت شهری دارم می‌گویم که خرم آباد با وجود ظرفیت‌های شهری بسیاری که دارد هنوز به دلایل مختلفی با یک شهر ایده‌آل فاصله دارد.

من در مورد خودم با اطمینان می‌گویم عملکردم اصلاً مطلوب و شایسته مردم خوب و ظرفیت‌های ارزشمند خرم آباد نبوده است حالا چه عاملی باعث این عملکرد شده قضاوتش با مردم است هر چند عوامل بسیار زیادی تأثیرگذار بوده است.

اهداف و برنامه‌هایی که شورای ششم به منظور توسعه شهر باید دنبال کند با توجه به تجربه هشت ساله‌ای که دارید چیست؟

شهر خرم‌آباد باوجود تهدیدهای زیاد فرصت‌های بسیار خوبی نیز دارد که چنانچه درست مدیریت شود بدون شک می‌تواند تحول در خرم‌آباد فراتر از آن چیزی که مردم عادی فکر می‌کنند را شاهد باشیم.

از جمله فرصت‌هایی که می‌تواند برای شورای دوره ششم با برنامه‌ریزی درست و شایسته فراهم شود این است که ما تعداد زیادی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر خرم‌آباد داریم که مهم‌ترین آنها بحث برج‌های دوقلو و چند قطعه زمین بسیار مناسب و اموال شهرداری است که چنانچه مدیریت شهری آینده بتواند این زمینه را فراهم کند که سرمایه‌گذار به این عرصه ورود کند، بدون شک می‌تواند برای پیشرفت شهر تأثیرگذار باشد.

اگر سرمایه‌گذار قصد ورود به این حوزه را داشت، چه کاربری‌هایی برای شهر لازم است؟

تعریف کاربری بستگی به خود سرمایه‌گذار و اعضای شورای شهر و مدیریت شهری دارد. اگر این سرمایه‌گذاری‌ها در شهر خرم‌آباد ایجاد شود می‌تواند درآمد مستمر و پایداری در شهر ایجاد کند که رفع همه مسائل و مشکلات شهری را پوشش می‌دهد و منشأ توسعه و عمران شهر خواهد شد.

ساخت و سازهای غیر مجاز به یکی از چالش‌ها در شهر تبدیل شده است چرا در این زمینه اقدامی نشد؟

یکی از چالش‌هایی که در شهر خرم‌آباد وجود دارد، خیلی از موارد را تحت تأثیر قرار داده و قرار خواهد داد و باعث می‌شود که ذهن شورای اسلامی شهر را به خود مشغول کند و اجازه ندهد به انجام کارهای بزرگ‌تر و ارزشمند توجه داشته باشند، ساخت‌وسازهای غیرمجاز است که علاوه بر این که نظم و زیبایی شهری را بر هم می‌زند باعث کاهش در آمدهای شهری نیز می‌شود ولی چنانچه یک شهردار با برنامه‌ای که مسلط بر مدیریت شهری است با شناخت خاص و خوب از ظرفیت‌های شهر انتخاب شود، می‌تواند این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و اجازه ساخت‌وسازهای غیرمجاز ندهد.

چه اقداماتی برای توسعه فضای سبز نیاز است؟

توسعه فضای سبز از جمله اقداماتی است که شاید از نگاه مدیران بسیار ساده بوده و توجه خاصی به آن نمی‌شود در حالی که این موضوع باید برای مدیریت شهری حائز اهمیت باشد و بی‌توجهی به آن مشکلات عدیده‌ای را در شهر ایجاد خواهد کرد.

توجه نکردن و مدیریت نشدن بحث فضای سبز، خدمات شهری و تنظیف شهر خرم‌آباد بدون‌ شک نگرانی‌های بسیار زیادی را در پی خواهد داشت و نیاز است اعضای جدید در پارلمان شهری از پیمانکارانی استفاده کنند که پشتوانه مالی و سابقه کار در این زمینه را داشته‌اند در غیر این صورت کسی که ورود به این حوزه پیدا کند نه تنها کار مثبتی انجام نخواهد داد، منابع ارزشمند شهر را هم از بین خواهد برد. توجه به توسعه فضای سبز در روحیه مردم شهر تأثیر بسیار زیادی دارد.

شهروندان خرم آباد همواره از کاستی‌های آسفالت معابر رنج برده و می‌برند در شورای پنجم چه پیگیری‌هایی در این زمینه شد؟

ما در برنامه ۱۴۰۰ برای آسفالت معابر شهر بودجه‌ای خاص در نظر گرفته‌ایم و از همشهریان می‌خواهیم که به مطالبه آن اهمیت دهند تا شاید به واسطه اهمیت دادن آن‌ها آسفالت معابر شهر خرم‌آباد نسبت به گذشته باکیفیت‌تر و بهتر انجام شود. چرا بر کیفیت آسفالت تاکید می‌کنم؟ چون انصافاً نظارت کافی و لازم در بحث آسفالت نمی‌شود و شهرداری توان کافی از لحاظ مالی ندارد و نمی‌تواند پیمان پیمانکاران را به‌موقع پرداخت کند لذا جسارت لازم برای این کار وجود ندارد.

ناچاریم هرساله آسفالت‌ریزی را تکرار کنیم و هزینه‌هایی که می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و معضلات شهر خرم‌آباد و مدیریت شهری باشدچندباره متحمل شویم.

شاید این آخرین گفت‌وگوی ما با شما در دوره مسئولیت شورای پنجم باشد، سخن پایانی خود را بفرمائید

در این دوره همه اعضای شورا تلاش کردند تا بتوانند مدیریت درست و شایسته‌ای در شهر خرم‌آباد داشته باشند و کارهای بزرگی انجام دهند اما، به واسطه مشکلات عدیده جهانی و ملی از جمله کرونا و مشکلات اقتصادی نتوانستیم آنچنان که شایسته شهر خرم‌آباد باشد کار کنیم ولی تلاش کردیم چون معتقدیم مردم استان لرستان جایگاه بسیار ارزشمندی دارند و مردمی فهیم و باشعور هستند. یکی از مشکلات اساسی در مشارکت اجتماعی مردم خرم آباد این است که مطالبه‌گر نیستند بدین سبب در خواست ما این است که در آینده مطالبه‌گر باشند چرا که با پیوست مطالبه‌گری حتماً کارهای ارزشمند در شهر خرم‌آباد انجام خواهد شد.

امیدوارم منتخبان شورای اسلامی دوره ششم بتوانند با جلب و جذب همه ظرفیت‌ها از جمله نیروی انسانی و فرصت‌هایی که در شهر خرم‌آباد وجود دارد منشأ خیر و برکت برای شهر باشند و هر موقع به تجارب شورای فعلی احساس نیاز کنند بدون شک در هر شرایط و هرزمانی با دیده منت در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

گفت‌وگو از بتول صادقی، خبرنگار ایمنا در لرستان

کد خبر 508842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.