۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
محمد صیرفیان درگذشت

محمد صیرفیان، از پیشکسوتان صنعت فرش و اهدا کننده فرش ایران به سازمان ملل درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صیرفیان نام برندی تجاری از فرش اصفهان است که توسط رضا صیرفیان بنیانگذاری شد. فرش صیرفیان از نفیس‌ترین و محبوب‌ترین قالی‌های ایرانی به‌شمار می‌رود که دو تخته از آن در کاخ نیاوران و یک تخته در سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود.

خاندان صیرفیان، خانواده‌ای سرشناس در اصفهان است که در ابتدا به پیشه صرافی اشتغال داشتند. رضا صیرفیان به هنر فرش علاقه بسیاری داشت و به جمع آوری فرش‌های هنری می‌پرداخت. این علاقه وافر او را بر آن داشت که خود نسبت به تولید فرش‌های نفیس اقدام کند.

بنابراین با تهیه بهترین مواد اولیه طبیعی و به خدمت گرفتن برجسته‌ترین اساتید طراح و بهترین بافندگان شروع به بافت فرش‌های ظریف کرد. طولی نکشید که فرش صیرفیان در میان تجار و مردم، شهرت زیادی یافت. به مرور فرزندان او به نیز به این هنر روی آوردند. محمد صیرفیان از فرزندان حاج رضا صیرفیان است که برای اعتلای این هنر در ایران تلاش بسیاری کرد. وی به علت عوارض ناشی از کهولت سن درگذشت.

کریم صیرفیان پور، طراح فرش و برادرزاده محمد صیرفیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بحر را نمی‌توان در یک کاسه قرار داد. عموی من دنباله رو سبک هنری پدربزرگم بود که فرش صیرفیان را بنیانگذاری کرد.

وی افزود: مرحوم پدر و عمویم با یکدیگر همکاری کردند و نام صیرفیان را به عنوان سمبل هنری فرش دستباف ایران در جهان گسترده کردند که تا امروز به نیک نامی شناخته شده است.

این طراح فرش ادامه داد: محمد صیرفیان ضمن فعالیت پیگیر و با اراده‌ای مستمر هنر را گسترش داد و نقش‌های جدیدی خلق کرد. وی از نقش‌های اساتید نیز استفاده کرده و طرح‌هایی به آنها ضمیمه می‌کرد.

صیرفیان پور تصریح کرد: عمویم فرش‌های بسیار هنری و ریزبافت طراحی کرد که یک نمونه از آنها در سازمان ملل متحد است و شعر سعدی "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک پیکرند" روی آن نقش بسته است.

وی اضافه کرد: عمر پر برکت او ازبین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ بود و یک قرن زندگی کرده و منشأ خیرات بسیاری بودند؛ از جمله این که یک بنیاد علمی فرهنگی به نام محمد صیرفیان تأسیس کرد و به سیستم آموزشی کشور تقدیم کرد.

این طراح فرش خاطر نشان کرد: محمد صیرفیان زحمات هنری بسیاری برای کشور کشید؛ نام ایران همیشه برای او یک نام مقدس بود و برای اعتلای هنر آن کوشید.

کد خبر 508515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    3 0
    روحش شاد و یادشان برای ایران همیشه گرامی
  • م_د IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 1
    روحش شاد چه نام نیکی تا ابد زنده است
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      معذرت اشتباهی دیسک لایک زدم روحش شاد و یادش گرامی
  • ناشناس IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    روحش شادیادش گرامی
  • ....... IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    انشاالله حقوق بافندگان فرش تضعیف نشه پشت هرتاجرفرش یه بافنده مظلومه که حقش همیشه نادیده گرفته میشه یه رنگ زن و یه....که باعث میشن بعضیها اینجور ........
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    و یادی ازهمه بافندگان بی پناه
  • س IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی
  • بیتا IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    خدا رحمتشون کنه خاله مادرم و خاله خودم و همین طور مادرم در جوانی بافنده فرشهای سفارشی برای آقای صیرفیان در اصفهان بودند من در کودکی ایشون رو وقت سرکشی به قالی های مادرم دیده بودم خیلی به بافت حساس بودند و هر بافنده ای رو قبول نداشتند در وارسی ریز به ریز نقوش رو چک می کردن و با دید تحسین به رج به رج قالی ها نگاه می کردند خیلی هم در برخورد با بافنده هاشون عزت می گذاشتند و منصف بودند انسان بسیار شریف و محترمی بودند خدا رحمتشون کنه ان شاءالله خداوند به خانوادشون صبر جمیل عنایت بفرماید