راه اندازی نخستین آزمایشگاه میکرو- نانوحباب کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

آزمایشگاه میکرو- نانوحباب با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان و با مشارکت شرکت رویشی دانش بنیان "دانتک" در مرکز نوآوری و تجاری‌سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار طراحی و راه‌اندازی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان احمدرضا زمانی با اشاره به انجام تحقیقات کاربردی و بین رشته‌ای بر مبنای فناوری میکرو_ نانوحباب به عنوان یکی از مهمترین اهداف ایجاد این آزمایشگاه، اظهار کرد: این مرکز می‌تواند در چندین پایلوت تخصصی کلیه فرآیندهای هوادهی، اختلاط، اکسیژن دهی مافوق اشباع، گندزدایی، تزریق و انحلال گاز در سیال، تزریق نانو اوزون، شناورسازی و اکسیداسیون پیشرفته را بر مبنای فناوری نانوحباب مورد آزمایش قرار دهد.

وی با اشاره به استفاده از روش‌های مختلف در تولید میکرو_ نانوحباب در این آزمایشگاه تصریح کرد: یکی از مهمترین روش‌های متداول تولید نانوحباب از طریق پمپ ورتکس دوفازی است.

زمانی، با بیان این که همه تجهیزات و پایلوت‌های این آزمایشگاه با تکیه بر توانمندی محققان دانشگاهی و دانش داخلی ساخته شده است، افزود: تمامی پمپ‌های ورتکس دو فازی این آزمایشگاه دارای گواهی استاندارد از ستاد نانو کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، به طراحی این تجهیزات در چهار ظرفیت مختلف اشاره و تصریح کرد: محدوده قطر حباب‌های تولیدی در این آزمایشگاه در پایلوت‌های یاد شده قابل تنظیم بوده و بر اساس گواهی DLS حباب‌های ریز مقیاس در محدوده کمتر از ۲۰۰ نانومتر تولید می‌شود.

زمانی خاطر نشان کرد: از دیگر خدمات این آزمایشگاه انتقال سیالات دو فازی، انتقال سیال در نزدیکی نقطه بخار اشباع، پدیده‌ی اختلاط و همگن‌سازی دو سیال است.

گفتنی است، نخستین آزمایشگاه میکرو_ نانوحباب کشور در مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان به آدرس https://centlab.iut.ac.ir/fa/lab/1987 ثبت شده و آماده انجام آزمون‌های مختلف در کاربرد میکرو_ نانوحباب‌ها، آزمون‌های لازم بر روی پساب‌های صنعتی و همچنین تولید "آب سفید" است. این واحد فناور با ایده محوری استفاده از تولید انبوه حباب‌های ریز در مقیاس صنعتی، به صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی، معدن، مهندسی شیمی، نساجی و شیلات خدمات فنی و تخصصی ارائه می‌دهد.

کد خبر 508501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.