آلرژی‌زا بودن کنوکارپوس هنوز اثبات نشده است

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس گفت: مشکل اصلی در توسعه فضای سبز شهر، درخت گریزی و بی محبتی نسبت به درختان است که در این راستا به دنبال حل مشکل هستیم تا دیگر شاهد از بین رفتن درختان در سطح شهر نباشیم.

مصطفی خادم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر مردم در توسعه فضای سبز مشارکت داشته باشند و در این خصوص گام بردارند همه چیز به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد، مردم و اصناف باید با درختان مهربان باشند این در حالی است که برخی از شهروندان با قطع و خشک کردن درختان صدمه و آسیب زیادی به فضای سبز وارد می‌کنند.

وی افزود: اگر درختی در معابر شهری مانع کسب و کار مغازه داران است به شهرداری اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم را انجام دهیم، البته شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند، زمانی که درختی در جایی رشد می‌کند با سایه خود باعث آبادانی بیشتر شده و امکان جذب مشتری را در آنجا فراهم می‌کند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس تصریح کرد: در هیچ جای دنیا بدون مشارکت مردم امکان توسعه و نگهداری فضای سبز وجود ندارد؛ به طور حتم هر جا که درخت و فضای سبز وجود دارد مشارکت مردم در آنجا بیشتر از همه عوامل مؤثر بوده است.

خادم خاطرنشان کرد: شهرداری بندرعباس با توجه به موقعیت جغرافیایی این کلانشهر نسبت به کاشت درختان و گیاهان مقاوم به خشکی اقدام کرده است از این رو از شهروندان می‌خواهیم در حفظ و نگهداری این گونه‌های گیاهی به شهرداری کمک کنند.

وی در خصوص کاشت درخت کنوکارپوس گفت: به دنبال مصوبه شورای شهر کاشت این درخت دو سال ممنوعیت دارد، اما شهرداری تصمیم گرفت دیگر این درخت سایه دار را کاشت نکند، در حالی که گونه مناسبی از نظر مقاومت و فرم پذیری است و آلرژی‌زا بودن این نوع گونه و تخلیه سفره‌های زیرزمینی از این طریق به صورت علمی اثبات نشده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس تاکید کرد: به طور کلی برخی از گیاهان آلرژی‌زا هستند و گیاه خاصی در آن مدنظر نیست و برخی انسان‌ها تحت تأثیر گرده گیاهان مختلف دچار حساسیت می‌شوند.

خادم خاطرنشان کرد: برخی درختان پیش قراول هستند که محیط و اکوسیستم را آماده می‌کنند تا تأثیرات آتش، بادهای مزاحم و خورشید روی گیاهان کمتر شود؛ بر این اساس گیاه اصلی کاشته می‌شود و زمانی که رشد کرد یا آن گیاه حذف می‌شود یا به عنوان یک گیاه پرچینی فرم پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین منظور در مرکز شهر بندرعباس تعداد زیادی حدود ۳۰۰ درخت بومی کاشته‌ایم، زیرا معتقدیم باید گیاهان بومی جایگزین کنوکارپوس شود، اما با این وجود متأسفانه مورد بی مهری برخی از شهروندان قرار گرفت که تنها ۸۰ درخت از آن باقی مانده است.

وی با بیان این که مشکل اصلی در توسعه فضای سبز درخت گریزی در بندرعباس است، گفت: نباید نسبت به درختان بی محبتی کنیم البته با کسانی که به درختان صدمه وارد می‌کنند به صورت قانونی برخورد خواهیم کرد و از سویی دیگر از شهروندانی که در رشد درختان تأثیر مثبت داشته نیز تقدیر می‌کنیم البته سعی کرده‌ایم برای حل مشکلاتی از این قبیل رابطه‌ای با اصناف داشته باشیم که مشکلات آنها را حل کنیم تا دیگر شاهد از بین رفتن درختان نباشیم.

کد خبر 508490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.