شهرهای جهان با بیشترین تاثیرپذیری از تغییرات اقلیمی

تغییرات آب و هوایی بحرانی جهانی به شمار می‌رود که هیچ نقطه‌ای از دنیا را از اثرات خود در امان نگذاشته و بعضی شهرها به طور فاجعه انگیزتری تحت تاثیر تبعات آن قرار گرفته اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چنین به نظر می‌رسد که امروزه تمام مردم دنیا با تبعات جزایر گرمایی دست و پنجه نرم می‌کنند و این بحران در بسیاری از موارد حتی مرگ ساکنان بعضی شهرها را در پی داشته است. شواهد حاکی است کشورهای در حال توسعه با مکان‌هایی مملو از فقر مطلق همچنین نقاطی از دنیا با مدیریت نالایق، بیشترین لطمه را از تغییرات آب و هوایی تجربه کرده‌اند چرا که اغلب از ارائه رویکردهای مناسب برای پیشگیری از اثرات این بحران عاجز مانده‌اند. این که اثرات جزایر گرمایی در آینده چگونه جهان را دگرگون خواهد کرد توسط بسیاری از محققان مورد بررسی قرار گرفته است با این حال کمتر توجهی به نقاطی از دنیا با بیشترین آسیب‌پذیری از این بحران شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود:

شهرهای جهان با بیشترین تاثیرپذیری از تغییرات اقلیمی

لاگوس، نیجریه

لاگوس، شهری بندری در نیجریه و پایتخت پیشین این کشور یکی از نقاط دنیا با بیشترین تأثیرپذیری از بحران اقلیمی به حساب می‌آید که بسیاری از محققان این امر را به افزایش بی‌رویه جمعیت در آن نسبت داده‌اند. عامل دیگری که در تبدیل لاگوس به یکی از نقاط آسیب‌پذیر جهان در مقابل تغییرات اقلیمی تبدیل کرده، این است که شهر لاگوس موتور اصلی اقتصاد منطقه به حساب می‌آید به طوری که در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۱۳۶ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی، یعنی چیزی حدود یک سوم میزان کلی نیجریه در این شهر به دست آمده است.

علاوه بر این، لاگوس یک مرکز حمل و نقل بسیار مهم در کشور به شمار می‌رود که از بنادر مختلف و یک فرودگاه بین‌المللی برخوردار است و همین امر، گرایش چشمگیر مردم به مهاجرت به این منطقه را در پی داشته است. در واقع پایتخت پیشین نیجریه یکی از نقاط دنیا با بیشترین رشد جمعیتی محسوب می‌شود که در نتیجه این رویداد، با کمبود زیرساخت و منابع مواجه شده و مهم‌تر از همه این که پیش بینی شده است تا ۱۵ سال آینده با همین زیرساخت و فضای کم، جمعیت شهر تا حدود دو برابر نیز افزایش یابد و از حدود ۱۳ میلیون به بیش از ۲۳ میلیون نفر برسد. بدون شک در پی این رویداد، ساکنان لاگوس در آینده روزهایی به مراتب گرم‌تر و حتی خشکسالی را تجربه خواهد کرد و اقتصاد شهر نیز به طور قابل توجهی تهدید خواهد شد.

شهرهای جهان با بیشترین تاثیرپذیری از تغییرات اقلیمی

هائیتی

جمهوری هائیتی کشوری در جزیره هیسپانیولا و در غرب دریای کارائیب در نزدیکی حوضه طوفان آتلانتیک قرار گرفته که این امر آسیب‌پذیری کشور نسبت به طوفان‌ها را افزایش داده است. اگرچه تاکنون دانشمندان به یک نتیجه‌گیری قطعی در مورد اثربخشی تکرار وقوع طوفان بر تغییرات اقلیمی دست نیافته‌اند با این حال چنین استدلال کرده‌اند که بحران آب و هوایی می‌تواند به طور چشمگیری به شدت یافتن طوفان‌ها منجر شود.

علاوه بر این از آنجا که هائیتی کشوری با سطح فقر بالا به شمار می‌رود، بهبودی از حوادث طبیعی و آمادگی در مقابل بحران‌های آینده نظیر طوفان‌ها امری بسیار چالش‌برانگیز است. منتقدان تجربه وضعیت بسیار ناگوار مردم از زلزله سال ۲۰۱۱ و طوفانی را که در سال ۲۰۱۶ به وقوع پیوست به نداشتن آمادگی کافی کشور در مقابل بحران‌ها نسبت داده‌اند. عامل دیگری که در میزان آسیب‌پذیری هائیتی نسبت به تغییرات اقلیمی مؤثر واقع شده، جنگل‌زدایی و وجود کوه‌های بسیار در آن بوده که امکان وقوع رانش زمین را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

شهرهای جهان با بیشترین تاثیرپذیری از تغییرات اقلیمی

یمن

یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در آسیب‌پذیری کشورها یا شهرها در مقابل تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا می‌کند، ناکارآمدی حاکمان آن است که از اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای به حداقل رساندن تهدیدهای ناشی از این بحران عاجز هستند. از سال ۲۰۱۵ جنگی داخلی در یمن در گرفته است. از آن سال به بعد، صدها هزار نفر از مردم کشور جان خود را از دست داده که بسیاری از محققان عامل اصلی آن را وقوع جنگ دانسته در حالی که بسیاری نیز بر این باور بوده‌اند که عواملی نظیر قحطی‌های مکرر، بهداشت ضعیف و نبود دسترسی به آب پاک نیز در افزایش نرخ این مرگ‌ها سهیم بوده است. گزارش‌ها حاکی است که تعداد زیادی از کودکان یمن از نظر تغذیه در وضعیتی نابسامانی به سر می‌برند و همین امر به عنوان عامل مرگ تعداد زیادی از آن‌ها در نظر گرفته شده است.

بدیهی است که وقوع همزمان تغییرات اقلیمی و جنگ داخلی منجر به کمبود آب شده و همین امر، قحطی‌های مداوم را برای مردم در پی داشته است. گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد نشانگر آن است که بخش اعظم قحطی‌های کنونی بر اثر جنگ اتفاق می‌افتد که البته حوادث طبیعی نیز شدت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

شهرهای جهان با بیشترین تاثیرپذیری از تغییرات اقلیمی

در واقع، شورشیانی که در جنگ‌های داخلی شرکت می‌کنند از غذا به عنوان یک سلاح بهره می‌گیرند و تلاش می‌کنند از طریق کاهش دسترسی مردم به مواد غذایی و همچنین تخریب سیستم‌های تأمین غذا، عرصه را بر رقیبان خود تنگ کنند تا در نهایت آن‌ها را به شکست و واگذاری حکومت راضی کنند.

گسترش مالاریا در میان مردم یمن عامل دیگری است که تحت تأثیر افزایش دما می‌تواند شدت پیدا کند و می‌تواند در آینده مرگ بسیاری را نیز در پی داشته باشد.

کد خبر 508419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.