رویکردهای نوین در برنامه‌ریزی شهری

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: در طرح‌های جدید شهری باید رویکرد قانونگرایی، توجه بیشتر به مناطق محروم و رویکرد مشارکتی مورد توجه قرار بگیرد و الگوی برنامه‌ریزی شهری اصلاح شود.

سعید زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که رویکرد برنامه‌ریزی شهری در ایران باید اصلاح شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی از بالا به پایین بدون بازدید از شهر، انجام تحقیقات و شناخت کافی نسبت به وضع موجود آن موجب شده تا برنامه‌ریزی‌ها در سطوح مختلف شهری با شکست مواجه شود.

وی افزود: طرح‌های جامعی که در شهرهای کشورهای توسعه یافته اروپایی منسوخ شده است هنوز در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: منسوخ شدن طرح‌های جامع در این شهرها به صورت مقطعی انجام نشده است بلکه حرکت‌های مردمی، مشارکت شهروندان، فراهم آوردن بسترهای لازم برای انجام برنامه‌ریزی از پایین به بالا، اهمیت دادن به مردم، دموکراسی و آزادی، زمینه را برای کنار گذاشتن طرح‌های جامع شهری فراهم کرد.

زنگنه تاکید کرد: نگاه و رویکرد طرح جامع و نوع برنامه‌ریزی در این طرح شهری نادرست است زیرا سطح مشارکت مردم، مسئولان و مدیران شهر، ذی‌نفعان و ریش سفیدان بسیار پایین است.

وی ادامه داد: دوره این نوع برنامه‌ریزی در دنیا تمام و روش‌ها و طرح‌های مشارکتی، طرح‌های ساختاری و راهبردی و استراتژی‌های جدید در حوزه شهری جایگزین آن شده است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: رویکرد طرح جامع که رویکردی سنتی و منسوخ است باید در نظام برنامه‌ریزی شهری ایران کنار گذاشته شود. این رویکرد حتی در مقیاس ملی و برای اجرای طرح‌های کلان کشور نیز پاسخگو نیست و کارکرد مطلوبی نخواهد داشت.

زنگنه اضافه کرد: رویکرد از بالا به پایین، بدون مشارکت مردم و وجود روندهای طولانی مدت در تصمیم گیری‌ها موجب شده تا طرح‌های شهری با شکست مواجه شود از این جهت نیاز است طرح‌های شهری در سطوح مختلف با رویکردهای جدید برنامه‌ریزی تهیه شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح نوع نگاه و رویکرد نسبت به طرح‌های شهری، گفت: در طرح‌های جدید شهری باید رویکرد قانونگرایی، توجه بیشتر به مناطق محروم و رویکرد مشارکتی مورد توجه قرار بگیرد و الگوی برنامه‌ریزی شهری اصلاح شود.

کد خبر 508405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.