هشدار هجوم سیل به استان‌های کشور+جزئیات

سازمان هواشناسی نسبت به احتمال بروز سیلاب ناگهانی و خسارت به محصولات کشاورزی در برخی استان‌های کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأثیرات بشر بر محیط زیست، مانند تغییر کاربری زمین از طریق جنگل‌زدایی و از بین بردن تالاب‌ها، تغییر مسیر آبراهه‌ها و مشکلات اساسی‌تر مانند تغییر اقلیم و افزایش سطح آب دریاها، اغلب سبب افزایش شدت و دفعات وقوع سیل می‌شود و علاوه بر آن فعالیت‌های انسان نیز در اکثر موارد احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به ساختمان‌سازی در دشت سیلابی که باعث کاهش ظرفیت طبیعی رود می‌شود، اشاره کرد. به این ترتیب محدوده‌ای از دشت سیلابی که در زمان طغیان زیر آب می‌رود، نیز گسترده‌تر می‌شود.

شهرسازی‌ها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود و حجم زیاد آب از یک طرف بر طغیان‌ها می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آن‌ها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد، اما سیل‌های ناگهانی و فاجعه‌آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد می‌شوند.

همچنین اطلاع از چگونگی جریان، حجم، شدت، مدت، مکان و بالاخره زمان وقوع سیل‌ها اهمیت ویژه‌ای در طراحی و نگهداری سازه‌های مهندسی، به ویژه تأسیسات آبی و همچنین پیش‌بینی خطرات و زیان‌های احتمالی ناشی از سیل دارد و به دلیل شرایط آب و هوایی کشورمان سیلاب‌ها، چه از نوع بهاره و ناشی از ذوب برف باشد و چه از نوع ناگهانی ناشی از رگبار، بخش عمده‌ای از جریان سطحی اغلب رودهای حوضه مرکزی را تشکیل می‌دهد.

آخرین وضعیت خسارات سیل و آبگرفتگی در کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل و آبگرفتگی در کشور را تشریح کرد و از مرگ پنج تن در پی این حوادث خبر داد.

علی بختیاری در این باره به گفت: به دنبال اعلام هشدار سازمان هواشناسی در تاریخ ۲۴ تیرماه در خصوص تشدید بارش‌های موسمی در ۱۰ استان کشور سازمان مدیریت بحران تیم‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادی را به حالت آماده باش درآورد.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی این بارش‌ها احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های موقت و … را در پی داشت، گفت: جاری شدن سیلاب خسارات و مشکلاتی را در برخی از نقاط کشور ایجاد کرد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات و مشکلات پیش آمده، گفت: در استان آذربایجان غربی بارندگی همراه با تگرگ و طوفان، موجب خسارت تا ۸۵ درصدی به ۵۵۰ هکتار از زمین‌های باغی و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های زراعی در بخش انزل از توابع شهرستان ارومیه شد، همچنین در سه روستا از توابع شهرستان ارومیه در بخش صفائیه حدود هفت میلیارد تومان خسارت به زمین‌های کشاورزی و ابنیه‌ها وارد شده است، حدود ۳۰ رأس گوسفند نیز در شهرستان خوی روستای الند تلف شد.

وی درباره استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: در این استان و برابر آخرین گزارش‌ها بارندگی‌ها موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی شد اما خسارت چندانی در پی نداشته است.

بختیاری درباره استان کرمان هم گفت: در بخش‌هایی از این استان سیل و طوفان را شاهد بودیم. به طوری که عصر دیروز شاهد وزش باد شدید و گرد خاک در شهر کرمان و بارش شدید در راین و بخش‌های از چترود و راور بودیم. این پدیده سبب آب گرفتگی معابر و بعضی از منازل قدیمی در منطقه هرارون و قلعه عسکر بردسیر شد.

وی ادامه داد: همچنین سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های زرند، بافت و راور باعث گرفتار شدن چند دستگاه خودروی سواری در آب شد که یکی از این خودروها تا این لحظه با دستکم دو سرنشین مفقود است و سیل در کرمان به برخی از محصولات کشاورزی و دامی نیز خسارت وارد کرده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در مجموع و بنا بر گزارش مرکز EOC سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هشت استان کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان متأثر از این بارش‌ها بوده و امدادرسانی به ۲۱۹ نفر در ۲۱ شهرستان از این استان‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: در مجموع نیز ۱۹۴ نفر اسکان اضطراری داده شده و شش تن نیز به مناطق امن منتقل شدند و پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند که چهار نفرشان درپی سیل و یک نفر نیز درپی اصابت صاعقه بوده است و دو نفر هم در راور کرمان همچنان مفقود هستند.

امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به مناطق سیل زده

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر، با تشریح گزارش امدادرسانی در حوادث جوی و اقلیمی کشور از روز ۲۳ تیرماه تا ساعت ۱۰ صبح روز ۲۶ تیرماه، گفت: ۲۱ شهرستان در هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان در سه روز گذشته درگیر سیل و آبگرفتگی بودند.

وی افزود: در حوادث جوی سه روز گذشته علاوه بر امدادرسانی به ۲۱۹ سیل‌زده، ۱۹۴ نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند. همچنین با تلاش بی‌وقفه امدادگران، شش نفر به مناطق امن منتقل شدند.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به سیل در هشت استان کشور، اظهار کرد: ۳۳ تیم عملیات شامل ۱۲۲ امدادگر هلال‌احمر در عملیات امدادرسانی در حوادث جوی و اقلیمی کشور، مشارکت داشتند.

وی با اشاره به جزئیات اقلام توزیع‌شده در حوادث سیل و آب‌گرفتگی کشور گفت: در چهار روز گذشته، ۲۶ دستگاه چادر امدادی، ۳۸۱ تخته پتو، ۹۰ تخته موکت، ۱۲۴ کیلوگرم نایلون پوششی، ۴۹۸ قوطی کنسرو، ۱۸۰ کیلوگرم برنج و ۱۳۶ کیلوگرم حبوبات و سایر اقلام زیستی میان متأثران از سیل و آب‌گرفتگی در هشت استان کشور توزیع‌شده است.

جزئیات سیل در استان‌های کشور

بارش باران‌های موسمی تابستانه از چهارشنبه هفته گذشته منجر به وقوع سیل در برخی استان‌های کشور شده و تاکنون در هشت استان کشور سیل شدیدی رخ داده است و سازمان هواشناسی در مجموع نسبت به وقوع سیل در ۱۵ استان هشدار داده است. سازمان هواشناسی امروز هم طی اطلاعیه‌هایی نسبت به بارش شدید باران، وقوع سیل ناگهانی، خسارت به محصولات کشاورزی و توقف در حاشیه رودخانه‌ها هشدار صادر کرد.

متن اطلاعیه‌های امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ سازمان هواشناسی به‌شرح زیر است:

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۲۷: چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی اصفهان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب یزد، جنوب شرق خوزستان، ارتفاعات در استان‌های مازندران، سمنان، تهران، البرز.

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۲۸: جنوب سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، ارتفاعات استان‌های مازندران، تهران و جنوب اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت سازه‌های نیمه کاره.

توصیف سامانه: تداوم سامانه بارشی موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی

نوع مخاطره: بارش شدید باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و احتمال تگرگ

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۲۷: فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد.

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۲۸: جنوب کرمان و شمال هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های سست و موقت.

توصیه: اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطراتِ ناشی از ناپایداری‌های جوی، تقویت سازه‌های موقتی، اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مراتع مرتفع و مسیل‌ها.

کد خبر 508108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 1
    باروری ابرها تابستانه چرا صورت نمی گیرد ارتفاعات فلات مرکزی زاگرس و البرز ابرهای متراکمی شکل می گیرد ولی بانی بار ور سازی آن در این بحران کم بارشی مشخص نیست چرا؟