لزوم وجود مزارع شهری در پساکرونا

گرایش شهرنشینان به تولید محصولات کشاورزی از زمان ظهور بیماری کووید-۱۹ به طور قابل توجهی افزایش یافته است به طوری که بسیاری از آن‌ها به کاشت سبزیجات و میوه‌ها در قفسه‌های عمودی داخل خانه یا در بالکن‌ها و سایر فضاهای باز پیرامون خود پرداخته و از مزایای بیشمار آن بهره برده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نگرانی از کمبود مواد غذایی در دوران کرونا، بسیاری از مردم جهان را به پرورش محصولات خوراکی گیاهی در منازلشان سوق داد و به این ترتیب فعالیت در مزارع کوچک، از فشارهای روانی ناشی از پاندمی کاست. گسترش این مزارع سبز پیامدهای مثبت زیادی بر زندگی بشر طی دوران کرونا بر جای گذاشت به همین دلیل تصور می‌شود که تداوم آن‌ها می‌تواند در زندگی شهری پساکرونا تحولات زیادی به وجود آورد به عبارتی وجود مزارع سبز در شهرها می‌تواند به دسترسی دائمی مردم به میوه و سبزیجات تازه کمک کند، سلامت ساکنان را بهبود ببخشد و آن‌ها را در مسیر اتخاذ سبک زندگی سالم به سمت جلو سوق دهد البته مزایای این پوشش‌های سبز کوچک فراتر از موارد ذکر شده است و می‌تواند در درازمدت، شهرنشینی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.

لزوم وجود مزارع شهری در پساکرونا

ایجاد شهرهایی سبزتر و پایدارتر

بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که پیش‌بینی شده است این میزان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۷۰ درصد برسد؛ این وضعیت، چالش‌های زیادی در پی خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود فضا برای گسترش پوشش‌های سبز به دلیل ایجاد سازه‌های مسکونی اشاره کرد.

جای دادن مزارع کشاورزی در بافت شهرها می‌تواند خانه‌های مسکونی را به فضاهای سبز نزدیک‌تر و ساکنان را از مزایای آن بهره‌مند کند. شیوع بیماری کووید -۱۹ و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه مبنی بر در خانه ماندن، گرایش مردم سراسر جهان را به انجام فعالیت‌های خانوادگی در منزل افزایش داد که پرورش محصولات کشاورزی، اغلب با هدف تأمین مواد غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار شد. در شهرهایی که مردم به فضای سبز دسترسی نداشتند، استفاده بهینه از دیوارهای داخلی و بیرونی و حتی پشت‌بام خانه‌ها برای ایجاد مزارع سبز محبوب شد. برخی نیز حتی به تونل‌های متروکه در شهرهای خود و فضاهای زیرزمینی روی آوردند و به پرورش سبزیجات و میوه‌های مورد نیازشان در آنجا پرداختند.

لزوم وجود مزارع شهری در پساکرونا

تأمین پایدار مواد غذایی

اینچنین به نظر می‌رسد تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، واردات مواد غذایی افزایش داشته است اما وقوع پاندمی تأمین مواد غذایی را با تهدید مواجه کرد که البته تأثیر تغییرات اقلیمی بر مسائلی نظیر کمبود آب این مشکل را تشدید کرد.

در همین راستا، مردم به پرورش محصولات غذایی در تمام فضاهای خالی ممکن تشویق شدند و حتی در مواقع لزوم، امکانات لازم در اختیار آنان قرار داده شد در نتیجه این امر بسیاری به پرورش مواد غذایی مورد نیاز خود در دیوارهای عمودی یا پشت بام‌ها پرداختند، کمتر کسی با کمبود این محصولات مواجه شد و در نهایت نیاز به واردات مواد غذایی کاهش یافت.

بدیهی است که مقاومت محصولات کشاورزی پرورش یافته در پشت بام‌ها یا دیوارهای عمودی در مقابل تغییرات اقلیمی و آفت‌ها بسیار بیشتر است چرا که امکان نظارت بیشتر و کنترل شرایط محیط در آن‌ها با فاصله زمانی کمتر وجود دارد.

لزوم وجود مزارع شهری در پساکرونا

اتخاذ سبک زندگی سالم‌تر در میان شهروندان

بدون شک مردم هر چه به فضاهای سبز نزدیک‌تر باشند، نگرش آن‌ها به لزوم زندگی پایدار و سالم بیشتر می‌شود؛ وجود مزارع سبز در نزدیکی محل سکونت افراد نه تنها آن‌ها را به مصرف بیشتر محصولات کشاورزی سوق می‌دهد، گرایش آن‌ها را هم به انجام فعالیت‌های جسمی برای سالم‌تر شدن افزایش می‌دهد. از همه مهم‌تر این که، گذراندن لحظاتی هر چند کوتاه در نزدیکی فضاهای سبز می‌تواند به طور قابل توجهی از سطح استرس افراد بکاهد و نشاط را در میان آنان افزایش دهد.

کد خبر 507969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.