مترو تبریز، پروژه‌ای به قدمت ۲۰ سال به کجا رسید؟

با افزایش حجم سفرهای درون شهری و ضرورت استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی در جهت کاهش مشکلات ترافیکی شهر تبریز، پروژه‌ی قطار شهری در سال ۱۳۸۰ کلید زده شده و تاکنون خط یک متروی تبریز به طول ۱۷٫۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایل‌گلی تا شهرک نور در حال بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای اولین بار در دی ماه ۱۳۶۹، طرح مطالعه و احداث قطار شهری در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما با مسکوت ماندن آن بالاخره در سال ۱۳۷۹ سازمان قطار شهری تأسیس و متعاقب آن مطالعات امکان‌سنجی احداث خطوط متروی تبریز در اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز شد. از آن پس با توجه به رشد روزافزون سفرهای درون‌شهری در این کلانشهر و ضرورت استفاده از سامانه حمل‌ونقل ریلی برای کاهش مشکلات ترافیکی، مطالعه خطوط متروی تبریز انجام و شبکه قطار شهری آن در پنج خط شامل چهار مسیر اصلی به طول ۶۰ کیلومتر و ۶۳ ایستگاه به علاوه خط ریلی حومه‌ای (مسیر شهر جدید سهند) که در مجموع مسیر ۱۰۰ کیلومتری را شامل می‌شود؛ طراحی شد.

بعد از طی تمام این مراحل، فاز نخست خط یک متروی تبریز، حد فاصل ایل‌گلی تا ایستگاه استاد شهریار، پس از تکمیل از پنجم شهریور ۱۳۹۴ به صورت رسمی در اختیار شهروندان قرار گرفت. فاز دوم این خط نیز که شامل مسیر حد فاصل ایستگاه استاد شهریار تا میدان ساعت است در ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ راه‌اندازی و بعد از سه سال، بالاخره فاز سوم با چهار ایستگاه میدان کهن، امام حسین (ع)، شهید باکری و نور در ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید.

خط یک قطار شهری؛ تنها مسیر فعال متروی تبریز

در حال حاضر خط یک متروی تبریز به طول ۱۷٫۲ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از ایل‌گلی تا ایستگاه نور در حال بهره‌برداری است که همین خط نیز در دو بخش کوتاه ایل‌گلی تا میدان ساعت و مسیر ایستگاه میدان کهن تا شهرک نور مسافرگیری کرده و بقیه مسیر این خط همچنان ناتمام است.

خط دو مترو؛ طولانی‌ترین مسیر شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز

خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز است که شامل ۲۰ ایستگاه از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) آغاز و از خیابان وحدت و میدان قراملک به عنوان اولین ایستگاه، زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) دارای ایستگاه تبادلی با خط یک عبور و از طریق میدان دانشسرا وارد خیابان عباسی خواهد شد. این خط ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین‌المللی ادامه یافته و در میدان بسیج خاتمه پیدا می‌کند.

طراحی خط ۳ قطار شهری در مناطق پرتراکم جمعیتی تبریز

به گفته‌ی کارشناسان سازمان قطار شهری تبریز خط سه متروی تبریز به عنوان یکی از خطوط مصوب و مهم قطار شهری به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و راستای شمالی – جنوبی دارای ۱۱ ایستگاه، یک مجتمع تعمیرگاهی (دپو) و یک توقفگاه خواهد بود. این خط نقاط مهمی از جمله پایانه مسافربری، بازار و مراکز تجاری و اداری شهر، اماکن تاریخی، مناطق پرتراکم جمعیتی و عمدتاً کم برخوردار شهری، مراکز آموزشی و درمانی مهم و… را در شمال، مرکز و جنوب شهر به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب مسیر خط سه و ایجاد تغییرات زیاد در شبکه ترافیکی شهر در این مدت، بازنگری و بهینه‌سازی مدل‌ها برای تدقیق مسیر ضرورت یافت. لذا در سال ۱۳۹۷ مطالعات مهندسی ارزش برای بهینه‌سازی مسیر خط سه آغاز شد. ابتدا مطالعات ترافیک تکمیلی انجام و آلترناتیوهای مختلف جانشین کریدور قبلی خط ۳ مطالعه و معرفی شدند.

از دلایل بازنگری مسیر خط سه می‌توان به تغییرات در شبکه و نیاز به بازبینی مدلسازی‌ها و به‌روز رسانی آنها، عبور خط مترو از منطقه بازار به عنوان یکی از مهمترین مناطق تولید و جذب سفر در شهر برای افزایش مطلوبیت استفاده از مترو، وجود مناطق پرجمعیت و نقاط جاذب سفر بیشتر در مسیر خیابان شریعتی و امامیه در مقایسه با خیابان ارتش، مشکلات اجرایی و عدم امکان استاندارد عبور خط سه از محدوده محل تلاقی خط یک و دو؛ همچنین کاهش ترافیک خودرویی بخش مرکزی شهر اشاره کرد.

طراحی خط ۴ قطار شهری تبریز به طول تقریبی ۱۵.۴ کیلومتر

خط چهار متروی تبریز به طول ۱۵.۴ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و پس از عبور از میدان جهاد (نصف راه)، در مسیر آزادی (کمربندی) از چهار راه آبرسان و چهار راه عباسی عبور کرده و به انتهای خیابان شهید رجایی ختم می‌شود، این کریدور به شکل حلقوی خطوط یک، دو و سه قطار شهری تبریز را به هم ارتباط می‌دهد.

قطار شهری اولویت اول پروژه‌های عمرانی تبریز

جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در بازدیدی از روند عملیاتی متروی تبریز عنوان کرده است: خط یک و دو قطار شهری به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی استان اولویت اصلی شهرداری تبریز است.

وی در این رابطه بیان کرده بود: در طی سه سال گذشته پروژه قطار شهری تبریز یکی از فعال‌ترین پروژه‌های شهری بوده و دولت و شهرداری تلاش کردند با عمل به تعهد ۵۰ درصدی خود در تحقق مسائل مالی سهم خود را ایفا کنند.

رحمتی از پروژه متروی تبریز به عنوان مهمترین زیرساخت شهری نام برده و گفته است: با تلاش‌های صورت گرفته در طی سال‌های گذشته، شاهد اتمام خط یک قطار شهری تبریز در اواسط سال ۱۴۰۱ خواهیم بود و در حال حاضر عملیات اجرایی خط ۲ مترو با جدیت در حال انجام است.

اختصاص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به خط ۲ قطار شهری تبریز

ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری تبریز چهار هزار میلیارد تومان به پروژه قطار شهری اختصاص یافته است، می‌گوید: طی ۴۰ ماه گذشته حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای مترو هزینه کرده‌ایم و اعتبارات سال جاری این طرح برای خط دوم معادل کل اعتباراتی است که طی دو دهه گذشته برای مترو صرف شده است.

وی ادامه می‌دهد: امسال نیز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خط دوم قطار شهری این کلانشهر اختصاص یافته و تأمین مالی شده است به عبارتی دیگر در دوره فعلی مدیریت شهری چهار هزار میلیارد تومان برای متروی تبریز هزینه می‌کنیم که به اندازه هزینه کرد کل ۱۸ سالی است که ساخت مترو آغاز شده است.

شهردار تبریز با اشاره به برنامه تکمیل خط یک قطار شهری این کلانشهر اظهار می‌کند: از خط یک مترو سه ایستگاه باقی مانده است که تلاش داریم تا پایان شهریور ماه امسال آن را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

هزینه ۱۲۰ میلیارد تومانی برای خرید اولین رام قطار شهری

مصطفی مولوی، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص بودجه پروژه‌ی قطار شهری، اظهار کرده بود: در طول ۱۸ سال گذشته، اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. با پیگیری‌های مسعود پزشکیان نایب‌رئیس وقت مجلس، یک هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولتی مترو اختصاص یافته است که از این بودجه ۵۲۵ میلیارد تومان هزینه شده و ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده که باید صرف تکمیل این پروژه شود.

وی می‌گوید: با تلاش‌های انجام شده طی دو سال گذشته، عملیات عمرانی در فاز سه خط یک مترو تبریز (از میدان ساعت تا شهرک نور “ایستگاه پایانی”) قوت گرفته و این فاز با شکستن رکورد ریل‌گذاری در سال گذشته و پیشرفت قابل ملاحظه در طول یک سال اخیر با ایستگاه عبوری، افتتاح شد.‌

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به هزینه‌کرد بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای خرید رام اول قطار از سوی دولت می‌گوید: برخی از افراد در مصاحبه‌های خود از مبالغ نجومی و حتی تا ۷۵۰ میلیاردی برای یک رام قطار سخن می‌گویند اما نخستین رام قطار شهر تبریز با مبلغ ۱۲۰ میلیارد و با توان مهندس داخلی به تبریز رسیده است.

وی با اشاره به سهم ۱۴۰ واگنی شهر تبریز از قطار ساخت داخل ادامه می‌دهد: یک رام قطار در قالب ۵ واگن با ظرفیت جا به جایی حدود ۱۲۰۰ نفر تحویل شهرداری تبریز شد و با رایزنی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک یک رام دیگر نیز وارد تبریز می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به تأثیر ورود واگن‌های جدید به سیستم حمل و نقل ریلی اظهار می‌کند: ورود این واگن‌ها زمانی تأثیرگذار خواهد بود که ما بتوانیم در مسیر از این سیستم‌ها استفاده کنیم، مادامی که ما از ظرفیت رام قطارهای موجود تنها ۵ رام را مورد استفاده قرار می‌دهیم بدون شک این موضوع تأثیری در کاهش زمان انتظار نخواهد داشت.

دلیل تعطیلی فاز سه خط یک قطار شهری تبریز

مولوی در رابطه با تعطیلی فاز سه خط یک قطار شهری تبریز بعد از گذشت ماه‌ها گفت: فاز سه خط یک قطار شهری تبریز بهمن سال ۹۸ به صورت آزمایشی مانند فازهای یک و دو به بهره‌برداری رسید، اما متأسفانه به علت وقوع سانحه‌ای، شورای شهر این فاز را به طور کامل تعطیل کرد و تا به امروز علت دقیق سانحه مشخص نشده و کمیسیون عالی شهرداری هنوز پاسخی نداده‌اند.

وی تاکید می‌کند: هزینه‌های هزاران میلیارد تومانی این پروژه از جیب تک تک مردم این شهر بوده است اما امروز به خاطر حادثه کل فاز ۳ خط یک را تعطیل کرده‌ایم حتی در صورت قطعی شدن علت حادثه نباید کار روی زمین بماند و باید تلاش می‌کردیم با رفع نواقص خدمات حمل و نقل ریلی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

مولوی خاطرنشان می‌کند: در هیچ جای دنیا و حتی در کشور خودمان نیز بخاطر یک حادثه مسیر مسدود نمی‌کنند و از این نوع حوادث در شهرهای دیگر مانند تهران نیز رخ داده است، اما بلافاصله بعد از جمع‌آوری سانحه مسیر را باز می‌کنند و یا در حادثه قطار تبریز به مشهد که باعث فوت تعدادی از همشهری‌های ما شد مگر دیگر کسی با قطار به مشهد نمی‌رود، در یک حادثه چندین عامل دست به دست هم می‌دهند برای تمام مشکلات راه حل وجود دارد نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.

به گزارش ایمنا، از تمام پنج خط طراحی شده برای پروژه قطار شهری تبریز در حال حاضر تنها خط یک متروی تبریز به طول ۱۷٫۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه ایل‌گلی تا ایستگاه نور در حال بهره‌برداری است.

کد خبر 507941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی بابا US ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    1 0
    نقشه کشی مسیرهای متروی تبریز رو در سال ۱۳۷۶ شروع کردند و دو ماه بعد احداث و کنده کاری ها آغاز شد. متروی تبریز در نقشه، از پنج مسیر تشکیل شده و تا حالا در این ۲۶ سال فقط یک مسیر آماده شده!! یعنی اگه بخواهند تمام مسیرها را با این سرعت کاری به اتمام برسانند، متروسازی تبریز، کلا" ۱۳٠ سال طول خواهد کشید!! علت اصلیش اینه که دولت، تمام بودجهٔ کلی تبریز رو همیشه به مقدار یک دهم بودجهٔ شهرهای دیگر پرداخت میکنه،و نتیجه همین میشه. در حالیکه مثلا" در شهر شیراز، ساخت تمام مسیرهایش ۲ سال طول کشید، و ساخت متروی تهران رو خود دولت اعلام کرد که ۶ سال طول کشید، با اینکه مساحت شهر تهران ده برابر تبریز هست.