مروری بر کارنامه بین‌المللی اصغر فرهادی/ «قهرمان» در کن می‌درخشد؟

این روزها که اصغر فرهادی با فیلم "قهرمان" خود به جشنواره بین‌المللی فیلم کن راه یافته، شاید بد نباشد سری به کارنامه این کارگردان در عرصه بین‌المللی بزنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر فرهادی، کارگردان مطرح ایرانی، این روزها با "قهرمان" خود در جشنواره بین‌المللی فیلم کن حضور پیدا کرده است. فرهادی کارگردانی است که با فیلم‌های خود نهیبی سخت به بیننده می‌زند و تکانی به حال و احوال او می‌دهد. وی بسیاری از ناگفته‌ها، ندیده‌ها و نشنیده‌ها را در فیلم‌های خود به نمایش می‌گذارد و بی پروا پیش می‌رود.

این اولین باری نیست که این کارگردان پا بر فرش قرمزهای بین‌المللی می‌گذارد. در واقع ماجرای افتخار آفرینی‌های او در عرصه بین‌المللی از سال ۲۰۰۹ آغاز شد زمانی که جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی برای فیلم "درباره الی" را در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین کسب کرد و در همان سال "درباره الی" جزو نامزدهای جایزه "خرس طلایی" این جشنواره بود.

اما بمب هنری فرهادی زمانی منفجر شد که "جدایی نادر از سیمین" این کارگردان، در سال ۲۰۱۲ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. فیلمی که به روایت داستان جدایی یک زوج و فراز و فرودها تزلزل خانواده می‌پردازد. کشمکش و دعوایی فرسایشی که "ترمه" داستان را در امان نمی‌گذارد و او را وادار به تماشای فیلم تلخی می‌کند که پدر و مادرش نقش‌های اصلی آن هستند.

موفقیت چنین روایتی در مراسم اسکار، برای ایران و هر ایرانی افتخار آفرین، زیبا و تاریخی بود همچنین فیلمنامه این فیلم در اسکار همان سال در بین نامزدهای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی جا گرفت. "جدایی نادر از سیمین" در آن دوره موفقیت‌های دیگری را نیز رقم زد. جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه کلیسای جهانی در فستیوال کن، برنده خرس طلایی فستیوال برلین و نامزدی جایزه بفتا برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، از جمله این موفقیت‌ها است.

پس از آن در سال ۲۰۱۳ فرهادی با فیلم "گذشته" باز هم به جشنواره‌های بین‌المللی راه یافت. این فیلم نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و نامردی جایزه نخل طلا را به دست آورد و موفق به کسب جایزه کلیسای جهانی جشنواره بین‌المللی کن شد اما فرهادی برای دومین بار با "فروشنده" در مراسم اسکار خودنمایی کرد. این فیلم در اسکار ۲۰۱۶ جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرد و در بین نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلوب، بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جایزه بفتا و نخل طلای فستیوال کن قرار گرفت.

عطش دوباره دیدن این فیلم تنها چند ساعت پس از تماشای آن، از حس‌هایی نیست که بعد از دیدن هر فیلمی به شما دست بدهد. ماجرای انفجار یک بمب در زندگی یک زوج بازیگر تئاتر که چالش‌های بزرگی را در زندگیشان پدید می‌آورد. حال باید دید که "عماد" و "رعنای" داستان چگونه با این چالش‌ها رو به رو می‌شوند.

و حالا "قهرمان"، تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی، به‌عنوان یکی از ۲۴ فیلم بخش مسابقه اصلی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن، اولین بار در روز سه‌شنبه ۲۲ تیر "۱۳ ژوئیه" روی پرده رفت. داستان "قهرمان" که تولید مشترک ایران و فرانسه است در حالی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی، رحیم "امیر جدیدی" به دلیل این که نتوانسته بدهی‌اش را پرداخت کند، در زندان به سر می‌برد. او دو روز مرخصی می‌گیرد و می‌کوشد شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد کند تا شکایت خود را پس بگیرد اما اتفاقات آنطور که برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود.

این فیلم نظر منتقدان بسیاری را جلب کرد و در جشنواره کن به عنوان یکی از مدعیان اصلی به شمار رفت. به قول آنا اسمیت، منتقد نشریه ددلاین، " قهرمان اصغر فرهادی یک فیلم تأمل‌برانگیز و شاید ظریف‌ترین و صمیمانه‌ترین فیلم او از زمان اکران «جدایی نادر از سیمین» تا کنون باشد."

دوبرا یانگ از هالیوود ریپورتر می‌گوید: به نظر می‌رسد اصغر فرهادی به خاطر سابقه کار در تئاتر، این توانایی را دارد که در شگفت‌انگیزترین مکان‌ها درام را پیدا کند. او پس از فیلم اسپانیایی‌زبان "همه می‌دانند" با حضور ستاره‌هایی چون پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، به ایران بازگشت و این فیلم بسیار خوب را درباره صداقت، شرف و قیمت آزادی ساخت. "قهرمان" به لحاظ قالب، یک فیلم کوچک است و طرفداران سینمای هنری می‌توانند در آن شاهد ارائه مضامین خاص کارگردان در میان نمادگری ظریف و کار تکنیکی خالص باشند. استقبال در جشنواره کن باید نشان دهد که یک فیلم محلی مانند "قهرمان" چقدر می‌تواند در سطح بین‌المللی پیش برود.

کد خبر 507878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.