شرایط الزام مالکان واحدهای خالی آپارتمان‌ها به پرداخت حق شارژ

یک وکیل دادگستری با بیان این که مالک واحدهای خالی هم باید هزینه‌های مربوط به نگهداری ساختمان را پرداخت کند، گفت: در واقع هزینه‌های مربوط به نگهداری آپارتمان اعم از این که مالکان از آن استفاده کنند یا نکند باید توسط همه پرداخت شود.

محمدرضا فاتحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصل بر این است که طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، پرداخت حق شارژ ساختمان به صورت ماهانه الزامی است.

وی ادامه داد: این قاعده در مورد واحدها چه در آن سکونت داشته یا نداشته باشند و خالی بماند صادق است و توافق خلاف این قاعده هم بدواً مسموع نیست.

این وکیل دادگستری با بیان این که بنا بر این اصل مالک واحدهای خالی هم باید هزینه‌های مربوط به نگهداشت ساختمان را پرداخت کند، افزود: در واقع هزینه‌های مربوط به نگهداری آپارتمان اعم از این که مالکان از آن استفاده کنند یا نکند باید توسط همه پرداخت شود.

وی تصریح کرد: هزینه‌هایی مثل ایزوگام کردن پشت‌بام یا نما کردن ساختمان بر عهده همه اهالی بوده و جزو هزینه‌های نسبی مربوط به مشاعات است که در این موارد قانون صریحاً اعلام می‌کند که مالکان باید برای آن هزینه پرداخت کنند.

فاتحی گفت: در پرداخت اینگونه هزینه‌ها استفاده کردن یا نکردن مطرح نیست؛ به عنوان مثال مالک یکی از واحدهای طبقه اول هیچ وقت نمی‌تواند بگوید عایق بندی پشت بام به ما ارتباطی ندارد زیرا در آن واحد سکونت نداریم چراکه موجودیت ساختمان باید حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر در خصوص پرداخت حق شارژ این است که مالکان واحدهای خالی ملزم به پرداخت هزینه‌های متغیر مصرفی مانند شارژ ماهانه مربوط به قبوض آب، برق و گاز مشترک هستند، مالک واحد خالی چون در آپارتمان سکونت ندارد و سهمی از آب یا گاز یا برق مصرفی ندارد، لذا نیازی نیست بابت آن پولی پرداخت کند.

این وکیل دادگستری گفت: طبق ماده ۱۰ قانون مدنی و اصل احترام به توافقات افراد همه چیز به مصوبات هیئت مدیره ساختمان بر می‌گردد، ممکن است هیأت مدیره تصمیم بگیرد از واحدهای خالی نیز این هزینه‌ها را دریافت کند یا حداقل مبلغ شارژ مشاع را برای واحدهای خالی نصف محاسبه کند، لذا در نهایت قوانین تصویب شده در هیئت مدیره ساختمان اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: قاعده عقلی آن است که افراد در صورتی که قرار است واحدی را خریداری کنند و مدتی آن واحد خالی باشد، بهتر است مصوبات هیئت مدیره در خصوص واحدهای خالی را جویا شوند، چون در حال حاضر این مصوبات بنا بر رأی نمایندگان تصویب شده و لازم‌الاجراست.

کد خبر 507867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • س و IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    3 1
    واحد خالی هم باید شارژ بده هم باید مالیات خانه خالی بده آخرش باید بده، بیاید ترتیبش بدید دست از سرش بردارید کار درست کردید برای خودتون همش از بی کاری!
    • احسان IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      3 1
      طبق چه مبنای عقلی واحد خالی ملزم به پرداخت قبوض مصرفی واحدهای ساکن است ؟ آیا قانون تملک آپارتمانها قانون جنگل است؟ آیا این قاعده ای عقلی است که اکثریت ساکنین یک مجتمع برای اینکه خود سهم کمتری بپردازند دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که خرج خود را به گردن دیگران بیاندازند؟ همین که اکثریت وجود داشت یعنی میشود اقلیت را متضرر و محکم نیست؟با این کلمات مسموع است و مسموع نیست اجرای حق و عدالت تامین شده است؟
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    3 1
    باسلام خانه های خالی درهربلوک بایدمدیانتخاب کنندوهرماه شارژخودرابه مدیربلوک بپردازند
    • ناشناس IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      1 0
      با این قوانین که در آن اگر و مگر هست در واقع مردم را به جون هم می اندازند تا در دادگاهها بیکار نباشند ،قانون یعنی اگر و مگر در آن نباشد و لازم الاجرا باشد